به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، منابع صنعتی اعلام کردند که نرخ حمل نفت خام اورال از بنادر غربی روسیه به هند در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر، در ادامه افزایش شدید بارگیری در ماه سپتامبر با رشد همراه بوده است.
پالایشگاههای هندی با وجود تعرفههای تنبیهی آمریکا بر کالاهای وارداتی از هند، همچنان به خرید نفت روسیه ادامه میدهند؛ اقدامی که پس از سرپیچی دهلینو از درخواست واشینگتن برای توقف واردات نفت مسکو رخ داده است.
صادرات نفت خام از پایانههای «پریمورسک»، «اوست-لوگا» و «نووروسیسک» در غرب روسیه، طی ماه سپتامبر نسبت به اوت با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکهای به رکورد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده؛ افزایشی که ناشی از تعمیرات برنامهریزینشده پالایشگاهها بوده است.
منابع اعلام کردند که هزینه حمل نفت اورال از پایانههای «پریمورسک» و «اوست-لوگا» در دریای بالتیک به هند برای بارگیری در اوایل اکتبر با نفتکشهای «افراماکس»، به حدود ۷ میلیون دلار رسیده است؛ رقمی که پیشتر در بازه اواخر اوت تا اواسط سپتامبر ۶ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای سفرهای یکطرفه بود.
نرخ حمل مشابه از پایانه «نووروسیسک» در دریای سیاه با نفتکشهای «سوئزمکس» که حدود ۱۴۰ هزار تن نفت حمل میکنند، به حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسیده است؛ در حالی که این رقم در ماه پیش حدود ۶ میلیون دلار بود.
منابع به رویترز گفتند که نفتکشهای موسوم به «ناوگان سایه» و مالکان نفتکشهای یونانی اکنون در حمل نفت اورال از پایانههای روسیه مشارکت دارند.
یکی از معاملهگران بیان کرد: یونانیهایی که کار میکردند، هنوز مشغول به کار هستند. هیچکس بازار را ترک نکرده است.
وزرای دارایی کشورهای گروه هفت یکم مهرماه اعلام کردند که با هدف قرار دادن خریداران نفت روسیه و اشخاصی که به دور زدن تحریمها کمک میکنند، گامهایی مشترک برای افزایش فشار بر مسکو اتخاذ خواهند کرد.
در اوایل مهرماه، فرانسه نفتکش «بوراکای» را توقیف کرد؛ نفتکشی حامل ۱۰۰ هزار تن نفت خام اورال که از سوی شرکت دولتی روسنفت از پایانه «پریمورسک» بارگیری شده و به مقصد پایانه «وادینار» هند در حرکت بود.
امانوئل مکرون، رئیسجمهوری فرانسه، اعلام کرده بود که توقیف این نفتکش مظنون به فعالیت برای «ناوگان سایه» روسیه، بخشی از راهبرد تازه اروپا برای مسدود کردن درآمدهای حاصل از تأمین مالی تلاشهای جنگی مسکو در اوکراین است.
ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه، توقیف این نفتکش از سوی فرانسه را محکوم کرد و این اقدام را دزدی دریایی خواند.
نرخ حمل بار در مقایسه با سطح ژانویه ۲۰۲۵ زمانی که هزینه حمل از بنادر بالتیک به هند ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به ازای هر سفر بود، همچنان در سطح بالایی قرار دارد.
نظر شما