به گزارش خبرنگار شانا، سردار احمدرضا رادان امروز (سهشنبه، ۲۷ آبان) در همایش پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآوردههای نفتی در پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار کرد: در میان همه ناهنجاریهای مرتبط با قاچاق کالا، به اعتقاد من قاچاق سوخت از اساسیترین موارد است. اگر تمام تلاشها بر این حوزه متمرکز شود، تلاشی بیهوده نخواهد بود؛ بلکه مبارزه با قاچاق سوخت اقدامی مؤثر و ثمربخش به شمار میآید.
وی با تأکید بر اینکه همافزایی میان پلیس، وزارت نفت، وزارت راه، وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میتواند بر قدرت عمل ما در مقابله با قاچاق سوخت بیفزاید، گفت: اگر از امروز برای این اقدامها برنامه زمانبندیشده نداشته باشیم، تلاشها ثمربخش نخواهد بود.
نمیتوانیم بگوییم مسئول هستیم، اما پاسخگو نیستیم
فرمانده کل فرا جا با اشاره به اینکه گاهی اوقات، از سر دلسوزی، زمینه پدیده زشت قاچاق بهویژه در بخش سوخت فراهم میشود، تصریح کرد: اما این پرسش مطرح است که چگونه در مناطقی که باران کافی ندارند و بخش کشاورزی فعال نیست، سوخت مربوط به این بخش تأمین و در اختیار آنها قرار میگیرد؟ چگونه است برخی معادن تعطیل، نیمهتعطیل یا غیرفعالاند، اما سهمیه سوخت آنها بهاندازه کافی تخصیص مییابد؟
رادان ادامه داد: قاچاق سوخت سود فراوان، زحمت کمتر و درآمد بیشتر را نصیب برخی افراد کرده است. با این شرایط برخی کامیوندارها به جای اینکه رنج و سختی راه، گرما و سرمای راه را برای خود هموار کنند کافی است سوختی را که دریافت میکنند، بفروشند و بیش از دریافتیشان بابت حملونقل، درآمد کسب کنند. این واقعاً حقیقتی تلخ است.
وی با بیان اینکه اگر امروز همه دستگاهها یکدل و همقسم نشوند و برنامهای زمانبندیشده، متقن، علمی و همراه با اقدام سریع طراحی نکنند در مقابله با قاچاق سوخت به نتیجه نخواهیم رسید و من و شما نیز در تاراج میراث و ثروت ملیمان مقصر خواهیم بود، گفت: فرآوردههای نفتی شوخیبردار نیست. نمیتوانیم بگوییم مسئول هستیم، اما پاسخگو نیستیم. یا ادعا کنیم از ما عبور کرده و دیگری مسئول است. ما در قبال خون شهدا نیز مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.
مبارزه با قاچاق سوخت نیازمند همراهی همه سازمانهاست
فرمانده کل انتظامی فراجا با اشاره به اینکه امروز قاچاقچیان بهدلیل سود سرشار قاچاق سوخت حتی به خود اجازه میدهند که با خودرو از روی مأمور امنیت عبور کنند، زیرا اگر خسارتی هم به آنها وارد شود، سود قاچاق آن را جبران میکند، گفت: اینجاست که اگر تغییر رویکرد ندهیم و از مقابله صرف به پیشگیری نرسیم، تلاشها نتیجه نخواهد داد. مبارزه با قاچاق سوخت، نیازمند همراهی همه سازمانهاست و صرف همکاری پلیس و وزارت نفت کافی نیست.
سردار رادان افزود: در یکی از استانها از مسئولان پرسیدم چگونه در منطقهای که بارشها کاهش یافته و وضع کشاورزی مشخص است، همچنان سهمیه سوخت کشاورزی به همان میزان پرداخت میشود؟ فرد مسئول صادقانه گفت درست میگویید، اما برای کمک به او انجام میدهیم. به او گفتم شما فقط اسناد را بیاورید من موضوع را با وزارت نفت مطرح میکنم تا این کمک را وزارت نفت خودش مستقیم و شفاف در اختیار کشاورزان قرار دهد. سرمایه ملی را نباید هدر داد و نباید کاری کرد که یک کشاورز شریف به ناچار به مسیر خلاف کشیده شود.
وی با بیان اینکه هرچند بخشی از وضع گذشته ساماندهی شده است، افزود: دردآور است که روزانه ۵ میلیون لیتر سوخت وارد کنیم، یارانه بگذاریم و همین سوخت با یارانه سنگین دوباره قاچاق شود. برخی افراد با افزودن ۱۰ میلیون لیتر دیگر، آن را به کشورهای همسایه میبرند. در بسیاری از کشورها چنین وضعیتی وجود ندارد؛ حتی خودروهای ایرانی که قصد حمل بار دارند، هنگام ورود بررسی میشوند تا میزان سوخت در باک آنها تنها بهاندازه مسیر داخلی همان کشور باشد و بیش از آن اجازه داده نشود.
وقتی قاچاق سوخت چند برابر درآمد دارد، چرا کار کنند؟
فرمانده کل انتظامی فراجا با اشاره به اینکه امروز در برخی کشورها برای رانندگان ما سختگیری میشود، اما در داخل کشور گاهی اتوبوسهایی تردد میکنند که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت باک آنها اضافه است، اظهار کرد: این پرسش مطرح است که این اتوبوسها قرار است قارهپیمایی کنند؟ چنین حجمی از سوخت برای چه مصرف میشود؟ پاسخ روشن است؛ بخش قابلتوجهی از این سوخت در نقاط دیگر تخلیه و در مسیرهای غیرقانونی استفاده میشود و همین مسئله جان مردم را نیز به خطر میاندازد.
سردار رادان با اعلام اینکه سود قاچاق آنقدر سنگین است که هر بار تلاش میکنیم مقررات جدیدی وضع کنیم، صاحبان شبکههای قاچاق برخی افراد را تحریک میکنند تا در برابر اجرای ضوابط مقاومت کنند، گفت: دستگاه قضایی بهتازگی تنها یک باند قاچاق را با رقمی نزدیک به ۱۱ همت جریمه کرده و جالب اینکه دو ساعت بعد کل مبلغ پرداخت شده است. این موضوع نشاندهنده سود کلان و نامشروعی است که این افراد طی سالها به دست آوردهاند.
وی با یادآوری اینکه در یکی از روستاها، کیلومترها لولهکشی و کابلکشی انجام شده بود همچنین موتور، ژنراتور، پمپ و تجهیزات دیگر نصب شده و شبکهای کاملاً حرفهای تا لب دریا ایجاد کرده بودند. گویی یک شرکت پخش سوخت غیررسمی در دل طبیعت تأسیس شده است، تصریح کرد: وقتی برای مقابله وارد عمل میشویم، برخی فریاد میزنند که به جان مردم بیبضاعت افتادهاید، اما کافی است پشت این دوربینها را ببینند که چه کاخهایی از محل قاچاق در همان مناطق ساخته شده است. فردی که چنین کاخی میسازد دیگر حاضر نیست کشاورزی یا صیادی کند، زیرا باید با رنج و زحمت در میان موج و سرما به دریا بزند، اما وقتی میتواند با فروش سوخت قاچاق چند برابر درآمد کسب کند، چرا کار کند؟!
چگونه میتوان پذیرفت که ثروت کشور دست عدهای سودجو بیفتد؟
فرمانده کل انتظامی فراجا با بیان اینکه بارها به همکارانم تأکید کردهام مبارزه با قاچاق کالا باید بسیار جدی باشد، افزود: اما هشدار دادهام که هدف ما برخورد با افراد کممقدار یا کسانی نیست که یک توپ پارچه، یک تلویزیون یا یک وسیله کوچک حمل میکنند. تمرکز ما بر صاحبان اصلی قاچاق است، نه کولبرها. ما با کسانی مواجهیم که کولبرها را اجیر میکنند و مردم ضعیف را در قالب طرحهای مختلف به خدمت منافع نامشروع خود درمیآورند.
سردار رادان ادامه داد: حتی به همکارانم بیان کردهام اگر لازم است به جای دادن سهمیه سوخت به این افراد، مستقیماً کمک مالی لازم انجام شود. بنده شخصاً حاضر بودهام موضوع را با وزیر نفت مطرح کنم تا این کمکها بهصورت سالم و شفاف پرداخت شود، اما اجازه ندهیم ثروت ملی در مسیر نادرست مصرف شود. چگونه میتوان پذیرفت که ثروت کشور دست عدهای سودجو بیفتد و در مقابل، مردم فقیر درگیر مشکلات معیشتی باشند؟
وی با اشاره به شهادت یک افسر ارشد مبارزه با قاچاق سوخت در بندرعباس گفت: در یک طرف، عدهای با مظلومیت و فداکاری در راه مقابله با قاچاق سوخت به شهادت میرسند و در طرف دیگر، گروهی گرگصفت به جان مال و ثروت ملی مردم میافتند. امروز با اطمینان میتوانم بگویم یکی از برنامههای دشمن این است که ما را در حوزه انرژی تضعیف کند و بخشی از این ضعف ناشی از قاچاق سوخت است.
کشف ۳۶۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق در هفت ماه گذشته
فرمانده کل انتظامی فراجا با تأکید بر اینکه سهم هر بخش باید بهطور دقیق مشخص شود، حتی اگر لازم باشد، سهم سوخت را آزاد کنیم و مابهالتفاوت آن را بهصورت نقدی به مردم پرداخت کنیم، اظهار کرد: این روش هم مزایای بیشتری دارد، هم خطرات کمتری ایجاد میکند و هم آلودگی و انحراف کمتری به همراه دارد. کشاورز باید سهم واقعی سوخت خود را دریافت کند و اگر سهمیه آزاد شود و یارانه نقدی پرداخت شود، این منابع وارد چرخه قاچاق نخواهند شد و ثروت ملی در مسیر صحیح مصرف میشود.
سردار رادان با اشاره به اینکه در بیانات مقام معظم رهبری بر ضرورت تشدید مبارزه با قاچاق تأکید شده است، گفت: خوشبختانه امروز برخلاف گذشته، دستگاهها به جای متهم کردن یکدیگر، به سمت همکاری رفتهاند. سالها وزارتخانهها و دستگاههای مختلف یکدیگر را مقصر میدانستند، اما اکنون با همافزایی و هماهنگی گامهای بزرگی برداشته شده است، بر همین اساس قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق سوخت تشکیل و ابلاغ شده و نتایج آن ملموس است.
وی با بیان اینکه در هفت ماه گذشته بیش از ۳۶۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق بهصورت فیزیکی کشف و همه موارد برای رسیدگی به دستگاه قضایی تحویل شده است، افزود: اگر مسئله سوخت را حل کنیم، دیگر نیازی نیست دهها موضوع مرتبط را بهطور جداگانه پیگیری کنیم، چراکه بخش قابلتوجهی از این مشکلات به همین یک موضوع بازمیگردد.
میتوانیم روزانه ۱۰ میلیون لیتر نفت گازوئیل صادر کنیم؛ اگر...
فرمانده کل انتظامی فراجا با اشاره به اینکه در یکی از استانها، استاندار اعلام کرده که با وجود کاهش ۴۰ درصدی کارتهای سوخت در یک بخش خاص، همچنان میزان تخصیص سوخت بالا بوده است و این موضوع نشان میدهد که ساختار موجود نیازمند بازنگری جدی است، گفت: نصب جیپیاس روی برخی خودروها عملاً بیاثر شده، چراکه برخی افراد این دستگاه را جدا کرده و در خودروی دیگری قرار میدهند و به این ترتیب پیمایش جعلی ثبت میشود. امروز باید به سمت ایجاد سامانه خودروی متصل حرکت کنیم؛ موضوعی که در پلیس راهور نیز تعریف شده و میتواند بسیاری از نقاط ضعف کنونی را برطرف کند.
رادان اعلام کرد: با افزایش کشفیات و جلوگیری از قاچاق، امروز توانستهایم واردات روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر گازوئیل را قطع کنیم. اگر برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم، میتوانیم تا پایان سال یا سال آینده روزانه ۱۰ میلیون لیتر نیز صادر کنیم. باید هزینه قاچاق را برای متخلفان سنگین و با نگاه ملی و هماهنگ از ثروت مردم و منابع کشور صیانت کنیم.
نظر شما