اساسنامه شرکت ملی نفت ایران بزودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود

وزیر نفت با بیان این که اساسنامه شرکت ملی نفت ایران بر اساس قولی که به دولت داده بودیم تقدیم هیئت دولت شده است ، تصریح کرد: در کمیته بررسی اشکالاتی به اساسنامه گرفته شد که این اشکالات قابل حل است و این مسایل برای حل شدن به کارشناسان واگذار شده و هفته گذشته رسما و کتبا به کمیته 5 نفری هیئت دولت تقدیم شد و یک جلسه پس از آن در اختیار معاون رییس جمهوری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا ،مهندس سید کاظم وزیری هامانه در دومین روز از یازدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که بزودی اساسنامه برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی آماده شود. وی در مورد وضعیت انتقال شرکت های نفتی به مناطق عملیاتی نیز تصریح کرد: انتقال شرکت های عملیاتی که مرکز آنها در تهران است، تصمیم هیئت دولت بوده که به وزارت نفت ابلاغ شده است و این امر باید اجرا شود. مهندس وزیری هامانه همچنین با بیان این که برای اجرای این دستور وزارت نفت کم خطرترین و بهترین راه را انتخاب می کند، تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت ها محل استقرار خود را تعیین کرده اند ، و تا سقف زمانی تعیین شده از سوی رییس جمهور برای انتقال شرکت ها ، (تا آخر خرداد ماه امسال) ، این کار انجام می شود. وزیر نفت همچنین در پاسخ به این پرسش که تولید نفت کشور و صادرات آن کاهش یافته است نیز گفت: تولید نفت خام در حال حاضر با کاهش رو به رو نیست و بیش از 4 میلیون بشکه در روز تولید داریم . وی برخی از تعمیرات را عامل اصلی برای نوسانات تولید در برخی از زمان ها خواند و گفت: در حال حاضر تولید به اندازه تعیین شده ادامه دارد و تغییرات یا کاهشی که در برخی موارد در تولید نفت کشور رخ می دهد تنها به دلیل برخی از تعمیرات در خطوط لوله است که در این صورت کاهش تولید در ماه های بعد جبران می شود. وی در مورد گرفتن رشوه شرکت توتال برای حضور در پروژه های صنعت نفت ایران که خبرهای ان در چند روز گذشته منتشر شده، نیز گفت: خبری در این مورد به من نرسیده است و در صورتی که این مورد حقیقت داشته باشد پیگیری خواهد شد. مهندس وزیری هامانه، در مورد کاهش تولید در میدان های نفتی سروش و نوروز نیز تصریح کرد: تولید از این میدان ها به دلیل فعالیت های پیمانکار مدتی با مشکل مواجه شد و بزودی بخش اصلاحی کامل می شود و این میدان ها در حال حاضر نیزتوان تولید حداکثر را داراست . وی از فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت و پالایشگاه بندر عباس برای استفاده از نفت خام این میدان ها خبر داد و گفت: پیدا کردن بازار فروش درازمدت برای نفت خام این میدان ها نیز از جمله فعالیت های مهم در این زمینه است. وی افزود: بزودی پالایشگاه بندر عباس روزانه 30 هزار بشکه نفت این میدان ها را دریافت می کند و 30 هزار بشکه دیگر نیز در مرحله بعدی در این پالایشگاه انجام خواهد گرفت. وزیر نفت با بیان که هم اکنون روزانه 130 هزار بشکه از میدان های سروش و نوروز تولید می شود ، تصریح کرد: به دلیل این که برخی از نفت روی آب می ماند تولید از این میدان ها با این ظرفیت ادامه دارد. مهندس وزیری هامانه، انتقال نفت خام این میدان ها به پالایشگاه آبادان و آماده سازی این پالایشگاه را نیز از فعالیتهای دیگر در این زمینه در آینده عنوان کرد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا مبنی بر این که قرارداد طرح توسعه میدان اهواز بنگستان که قرارداد آن پایان سال 83 منعقد شده ، به چه دلیل تا کنون تنفیذ نشده است ، گفت: برخی از قراردادها برای اجرایی شدن به زمینه سازی نیاز دارد و به نظر می رسد با تغییراتی که در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایجاد شده است این پروژه بزودی سرعت پیدا کند. وزیر نفت همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی از پروژه ها از ابتدای دولت اقای احمدی نژاد در شورای اقتصاد باقی مانده و بلوک های اکتشافی که قراردادهای آن نیاز به مجوز شورای اقتصاد دارد با تاخیر روبره رو شده است ، تصریح کرد: وقتی قراردادی به شورای اقتصاد می رود باید بررسی های اولیه روی آن انجام شود و در برخی از موارد نیز نیاز به جلسات مکرر وجود دارد که ممکن است این جلسات دو یا 3 دفعه برگزار شود که طرح پالایشگاه بید بلند از این جمله است. وی در مورد انعقاد قرارداد 5 میلیون تن به هند و بلوک های اکتشافی نیز که در حال حاضر برای اخذ مجوز در شورای اقتصاد قرار دارد نیز گفت: قبل از این که پروژه ای در شورای اقتصاد به تصویب برسد باید مراحل اداری خاص خود را از جمله بررسی طرح در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کمسیون مشترک معاونان وزیران را بگذراند که به زمانی مشخصی نیاز دارد. وزیر نفت در پاسخ به پرسش اصلاح قراردادهای بیع متقابل را به مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی واگذار کرد .مهندس ابراهیمی اصل در این زمینه گفت: جلسه ای در حضور وزیر برگزار شد که قرار شد تا هر معاونتی در وزارت نفت نظرات کارشناسی خود را به صورت مکتوب اراده دهد تا بتوان اشکالات این نوع قراردادها را برطرف کرد. مهندس ابراهیمی اصل با اشاره به اشکالات اساسی این نوع قرارداد نیز تصریح کرد: در صورتی که شرکت های خارجی اجرای پروژه ها با این نوع قرارداد را زودتر از زمان تعیین شده و با قیمت ارزانتر به پایان برسانند، منافعی برای مجری پروژه به همراه ندارد. وی ، احتمال فسخ قرارداد یک طرفه را از دیگر معایب این نوع قرارداد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تلاش بر این است تا اشکالات این قرارداد در چارچوب قوانین کشور برطرف شود . وی ابراز امیدواری کرد: تا این قرارداد تا نیمه نخست امسال اصلاح شود. وزیری هامانه در مورد خط انتقال گاز ایران به اروپا گفت: هم ایران و هم اروپا به احداث این خط لوله تمال دارند مسیرهای مختلفی نیز در این زمینه تعریف شده که از نظر هزینه و شرایط کشورهایی که باید این خط لوله از آنها بگذرد باید بهینه باشد. وی خاطرنشان کرد: باید مسیری بهینه از نظر کشورهای حاشیه آن و کمترین هزینه‌ها را انتخاب کنیم. وزیر نفت تصریح کرد: مسیر نوبوکو و اوکراین گزینه‌های در حال بررسی ما هستند اما کشورهای اروپایی نسبت به مسیر اوکراین توجه بیشتری دارند. بخشی از این مسیر از آب‌های روسیه می‌گذرد و به همین خاطر باید مذاکراتی را برای توافق با روسیه انجام دهیم. وی همچنین در خصوص مذاکرات خط لوله صلح نیز یادآور شد: هفته آینده مذاکراتی در پاکستان و در سطوح کارشناسی و معاونان انرژی سه کشور برگزار می‌شود و دور بعدی مذاکرات در سطح وزیران سه کشور خردادماه امسال در تهران برگزار می‌شود. مهندس وزیری هامانه، در ادامه سیاست‌های توسعه‌ای کشور در بخش پتروشیمی در قالب چشم‌انداز بیست ساله را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد که این سیاست‌ها هیچ تغییری نکرده است. وی افزود: تاکید داریم که بخش پتروشیمی تا جایی که امکان دارد تولیداتی را که برای صنایع پایین دستی و ایجاد زمینه برای اشتغال امکان‌پذیر می‌سازد، انجام دهد. همچنین ظرفیت‌سازی در بخش پتروشیمی به جز منطقه عسلویه در شرق و شمال کشور نیز در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد. وی همچنین در مورد آخرین وضعیت برنامه کارت هوشمند سوخت اطمینان داد که تدارک برای انجام این پروژه جای هیچ نگرانی را ندارد و افزود: شخصی کردن کارت‌ها، خرید کارت و تجهیزات لازم جایگاه‌ها انجام شده است و نصب دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف کشور از جمله تهران انجام شده است. وی افزود: جلسات متعدد و فشرده‌ای را با مسوولان وزارت ارتباطات و اطلاعات مخابرات و ناجا داشته‌ایم. وزیر نفت ادامه داد: پروژه کارت هوشمند در چند فاز اجرایی می‌شود که در فاز اول بنزین از پمپ‌های جایگاه‌ها دریافت می‌شود در فاز دوم عملیات جمع‌آوری اطلاعات صورت می‌گیرد و در فاز پایانی استفاده از کارت هوشمند با کارت‌های اعتباری با همکاری بانک‌ها محقق خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به صحبت های رییس جمهور برای تامین منابع ارزی خرید بنزین در شش ماهه اول تشریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌های بنزین بودجه اختصاص یافته در شش ماهه اول کافی نخواهد بود و باید پروژه کارت هوشمند به موقع پایان یابد. وزیر نفت همچنین در مورد دستور رییس جمهور در زمینه پیشنهاد فعال کردن صندوق اوپک به این سازمان نیز گفت: طبق دستور رییس جمهور طرح وسعت صندوق اوپک برای کمک به کشورهای ضعیف در اجلاس بعدی اوپک مطرح می‌شود.
کد مطلب 83175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =