به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا خانمحمدی امروز (دوشنبه، دهم آذر) در آیین تفاهم همکاری شرکت ملی گاز ایران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در طرح ملی افزایش کارایی موتورخانهها و جایگزینی راندمان بالا در مدارس با اشاره به ضرورت بهبود شرایط سیستمهای گرمایشی مدارس گفت: یکی از چالشهای بزرگ مدارس کشور، سیستمهای گرمایشی قدیمی و ناکارآمد است که بهویژه در ماههای سرد سال موارد زیادی برای دانشآموزان ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه هدف این تفاهمنامه تبدیل مصرف بهینه انرژی به فرهنگ عمومی است و باید به جایی برسیم که همه دانشآموزان در مدارس، صرفهجویی در مصرف انرژی را به یک اصل تبدیل کنند، افزود: اکنون ۶۳ هزار موتورخانه در مدارس کشور وجود دارد که ظرفیت عظیمی برای بهینهسازی مصرف انرژی فراهم میکند.
انتقال فرهنگ مصرف بهینه انرژی به خانوادهها
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ۱۳.۵ میلیون دانشآموز در مدارس دولتی کشور گفت: با اجرای این طرح، فرهنگ مصرف بهینه انرژی به خانوادههای این دانشآموزان نیز منتقل میشود. این طرح میتواند در بلندمدت به تغییر نگرشها در مصرف انرژی کمک کند.
خانمحمدی به برنامههای اجرایی برای بهینهسازی مصرف انرژی در مدارس پرداخت و افزود: پس از امضای این تفاهمنامه، نیاز است که نشستی مشترک با حضور مدیران کل نوسازی مدارس، مدیران آموزش و پرورش و مدیران شرکت ملی گاز برگزار و فرآیند مشخصی برای اجرای آن طراحی شود. این فرآیند شامل مراحل شناسایی مدارس نیازمند بهینهسازی، اقدامهای لازم و اخذ مجوز است.
وی با بیان اینکه در استان کردستان اقدامهای مثبتی برای بهینهسازی مصرف انرژی در مدارس انجام شده است که میتواند الگوی مناسبی برای سایر استانها باشد، گفت: هدف این است که این طرح در تمام مدارس کشور پیادهسازی شود.
استفاده از فناوریهای نو در بهینهسازی انرژی
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور استفاده از فناوریهای جدید در بهینهسازی انرژی در مدارس را مهم دانست و گفت: از اولویتهای این طرح، جایگزینی سیستمهای گرمایشی با راندمان بالا و موتورخانههای هوشمند است. این اقدامها میتواند بهطور چشمگیری در کاهش مصرف انرژی در مدارس و افزایش رفاه دانشآموزان مؤثر باشد.
خانمحمدی با اشاره به لزوم جمعآوری اطلاعات دقیقتر از مصرف انرژی مدارس بیان کرد: مدیران مدارس باید از مصرف انرژی در مدارس خود آگاه باشند. ما هنوز اطلاعات دقیقی از مقدار مصرف گاز در مدارس نداریم و باید این دادهها جمعآوری شود، همچنین مدارس دو شیفته یا مدارس با شیفتهای متنوع به توجه ویژه نیاز دارند تا الگویی دقیق و منظم برای مصرف انرژی در آنها پیادهسازی شود.
وی با تأکید بر اینکه هدف این است که مدارس به یک مدل مصرف بهینه انرژی تبدیل شوند، اظهار کرد: بر این اساس مدارس با کاهش مصرف گاز در کنار دیگر اقدامهای بهینهسازی، از امتیازهایی برخوردار میشوند. این بسته اجرایی بهزودی آماده میشود و در اختیار مدیران و نهادهای مسئول قرار میگیرد.
نظر شما