شانا _ گروه عکس: حادثه فوران و آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید – ۲ به هنگام حفاری به‌وسیله دکل ۹۵ شرکت ملی حفاری ایران در هفتم آبان‌ماه رخ داد و در جریان آن دو نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان خود را از دست دادند و دستگاه حفاری و بخش عمده تجهیزات آن به طور کامل در آتش سوخت. فوران این چاه پس از ۵۸ روز در نتیجه تلاش بی‌وقفه و مستمر مهارگران صنعت نفت در شامگاه سه‌شنبه (پنجم دی‌ماه) مهار و آتش سرکش خاموش شد.

عکس سال 10

ظهر هفتمین روز آبان ماه 1396 خبر می‎رسد دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران در حین عملیات در چاه ۱۴۷ رگ‎سفید-۲، حدفاصل شهرستان امیدیه-دیلم دچار آتش سوزی و منجر به جان باختن ۲ تن از کارکنان این شرکت شده است.
 
عکس سال 11
فردای روز حادثه (هشتم آبان‎ماه)، محسن پاک‎نژاد، معاون پیشین امور تولید شرکت ملی نفت ایران، بیژن عالیپور، مدیرعامل پیشین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و سپهر سپهری، مدیرعامل پیشین شرکت ملی حفاری ایران هم در رگ‎سفید بودند. نماینده ویژه وزیر نفت که وی را به طور مرتب در جریان گزارش‎ وضع رگ‎سفید قرار می‎داد، در اظهارنظری درباره برآورد زمانی مهار آتش‎سوزی اعلام کرد: «با توجه به کوهستانی بودن منطقه و نبود جاده‌های مناسب برای حمل تانکرهای آب و دیگر تجهیزات، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است مهار کامل این حادثه به ٥٠ تا ٦٠ روز زمان نیاز دارد.»

عکس سال 12

وزیر نفت (یازدهم آبان‎ماه) در موقعیت چاه نفتی مشتعل ۱۴۷ میدان رگ‎سفید حاضر شد. علی کاردر، مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت هم وی را همراهی کرد.
عملیات مهار چاه رگ سفید 38

زنگنه در نشستی به بررسی برنامه زمانبندی تدوین شده و راه‎های مورد نظر برای کنترل چاه پرداخت و تاکید کرد: «هر چند که سرعت در مهار آتش سوزی مهم است، اما حفظ جان و سلامت کارکنان باید در اولویت باشد.»
عملیات مهار چاه رگ سفید 37
عملیات مهار چاه رگ سفید 35

عملیات با جدیت ادامه داشت. (پانزدهم آبان‎ماه) مدیرعامل وقت شرکت ملی حفاری از اجرای پوشش «ژئوممبر» حوضچه ذخیره آب که به منظور تامین آب لازم برای خنک‎سازی محوطه عملیات در نظر گرفته شده و احداث محل و استقرار پمپ‎های آب‎رسانی مربوطه خبر داد. ساخت موقعیت چاه‎های امدادی A و C و ساخت دو محل اردوگاهی برای این چاه‎ها هم مراحل اجرایی را طبق برنامه پشت سر می‌گذاشت.

عملیات مهار چاه رگ سفید 34
عملیات مهار چاه رگ سفید 33
در ادامه پاکسازی محوطه چاه در حال فوران ۱۴۷ رگ سفید، با هماهنگی و انسجام تیم‌های عملیاتی، ۱۰ محموله دیگر از تجهیزات و ضایعات دستگاه حفاری ۹۵ تخلیه شد تا تعداد محموله‎های تخلیه شده به ۷۵ محموله برسد.
عملیات مهار چاه رگ سفید 32
با پایان مرحله راهسازی، احداث موقعیت کمپ‎ها و احداث استخر آب، عملیات پاکسازی تا ۳۰ متری مرکز حریق پیشروی کرده است. شانزدهم آبان‎ماه، پنجمین مرحله عملیات پاکسازی محوطه چاه ۱۴۷ رگ‎سفید در عملیاتی که چهار ساعت به طول انجامید، اجرا و در جریان آن، سه مخزن مملو از گل حفاری و سه دستگاه پمپ مستقر در محدوده آتش خارج شدند.

عملیات مهار چاه رگ سفید 31

با آواربرداری بقایای دکل ٩٥ فتح از دهانه چاه ١٤٧ رگ سفید و پاکسازی کامل محوطه چاه، مقدمات آغاز عملیات مهار فوران از سطح فراهم شد.

عملیات مهار چاه رگ سفید 28
عملیات مهار چاه رگ سفید 25
عملیات مهار چاه رگ سفید 22

چند مرحله استینگر با ابعاد مختلف در عملیات مهار از سطح به‏‎کار گرفته شد و موفقیتی حاصل نشد. فشار، دما و حجم بالای گاز فوران کرده در چاه ۱۴۷ در نوع خود یکی از  فوران‌های نادر در کشور را رقم زد.

عملیات مهار چاه رگ سفید 21
عملیات مهار چاه رگ سفید 20
عملیات مهار چاه رگ سفید 19

شرایط خاص مخزن نفتی رگ سفید، حجم و فشار بالای سیال خروجی، هیچگونه تشابهی با فوران‌های پیش از این نداشته و خارج کردن بیش از ۳۰۰ تن ضایعات دستگاه حفاری ۹۵ فتح از یکسو و آسیب جدی به تجهیزات سرچاهی از جمله مجموعه شیرهای فوران‌گیر در دهانه چاه، روند عملیات از سطح را با کندی روبه‎رو کرده بود.

عملیات مهار چاه رگ سفید 18
عملیات مهار چاه رگ سفید 17

مهارگران در شرایط سختی با آتش چاه ۱۴۷ رگ‎سفید مقابله می‎کنند. فشار سرچاه حدود ۲۴۰۰ پی‎اس‎آی، دما در قسمت‎های تحتانی فوران در دهانه چاه حدود ۹۰۰ درجه و گرادیان دما هشت درجه اعلام شد. مهارگران در جریان عملیات مهار آتش در معرض دمایی در حدود ۶۰۰ درجه و صوت گوش‎خراشی بالغ بر ۱۸۰ دسی‎بل قرار می‎گرفتند.

عملیات مهار چاه رگ سفید 14
عملیات مهار چاه رگ سفید 13

مهارگران در شرایط سختی با آتش چاه ۱۴۷ رگ‎سفید مقابله می‎کنند. فشار سرچاه حدود ۲۴۰۰ پی‎اس‎آی، دما در قسمت‎های تحتانی فوران در دهانه چاه حدود ۹۰۰ درجه و گرادیان دما هشت درجه اعلام شده بود. مهارگران در جریان عملیات مهار آتش در معرض دمایی در حدود ۶۰۰ درجه و صوت گوش‎خراشی بالغ بر ۱۸۰ دسی‎بل قرار داشتند.

عملیات مهار چاه رگ سفید 12
عملیات مهار چاه رگ سفید 11
عملیات مهار چاه رگ سفید 10
عملیات مهار چاه رگ سفید 8
عملیات مهار چاه رگ سفید 7
عملیات مهار چاه رگ سفید 6
عملیات مهار چاه رگ سفید 5
عملیات مهار چاه رگ سفید 3
عملیات مهار چاه رگ سفید 1

عکس سال 2

شامگاه پنجم دی‎ماه و پس از گذشت ۵۸ روز، فوران چاه ۱۴۷ مهار و فریاد «الله‎اکبر» در رگ‎سفید طنین‎انداز شد. مهارگران فوران چاه ۱۴۷ رگ‎سفید، رگ خواب میدانی را در دست گرفتند که به اذعان کارشناسان و متخصصان دیروز و امروز صنعت نفت، قابل مقایسه با حوادث مشابهی از این دست نبوده و از این رو، پیکار نفس‎گیرتری را می‎طلبیده است.

مهار چاه رگ سفید 25

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =