گسترش فعالیت های اکتشافی در لایه های گازی شوریجه و مزدوران

شانا _ گروه نفت: مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت از حفر نخستین چاه اکتشافی در مخزن افشار واقع در شمال شرق کشور بر اساس توافق های جدید گازی ایران و ترکمنستان خبر داد.

دکتر هرمز قلاوند در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: توسعه مخزن گازی مشترک افشار در شمال شرق کشور در جریان سفر اخیر مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت به ترکمنستان و در نتیجه توافق های جدید دو طرف برای افزایش همکاری های گازی انجام و قرار شد هر چه سریع تر برنامه های خود را در زمینه اکتشافی انجام دهیم.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این که هم اکنون فعالیت های حفاری در بخش های غرب کشور در نواحی مرزی متمرکز شده است، افزود: پس از انجام فعالیت های زمین شناسی، ژئوفیزیکی و تفسیر داده های لرزه نگاری در 300 متری از مرز مشترک ایران و ترکمنستان در مرزهای شمالی، مخزن جدیدی به نام افشار شناسایی و عملیات حفاری برای احداث نخستین حلقه چاه اکتشافی در این محل از دو هفته گذشته آغاز شد.

وی گفت: همزمان با استقرار دکل حفاری در مخزن افشار، نخستین چاه اکتشافی در این مخزن با هدف دستیابی به ذخایر جدید گازی در افق های مزدوران و شوریجه حفاری می شود.

قلاوند تصریح کرد: این مخزن گازی با کشور ترکمنستان کاملا مشترک و طول و عرض آن در بخش ایران سه کیلومتر در سه کیلومتر است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران زمان مورد نیاز برای حفر نخستین چاه اکتشافی در مخزن افشار را 250 تا 300 روز اعلام و تصریح کرد: در صورتی که مشکلی در روند انجام کار ایجاد نشود، ممکن این عملیات زودتر از زمان پیش بینی شده انجام شود.

وی در باره علت نام گذاری مخزن جدید در مرز مشترک با ترکمنستان به نام افشار گفت: این مخزن در قدردانی از خدمات دکتر افشار، یکی از زمین شناسان باسابقه و متخصص در مناطق شمال شرق و کپه داغ کشور نام گذاری شد.

قلاوند در باره روند انجام فعالیت های اکتشافی در شمال شرق گفت: هم اکنون یک دکل اکتشافی در 300 متری از مرز مشترک ایران و ترکمنستان مستقر است ولی در داخل مرز در میدان های گنبدلی و خانگیران نیز، فعالیت های اکتشافی در حال انجام است.

به گفته مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، زمان انجام عملیات حفاری در میدان مشترک افشار -1 با در نظر گرفتن ضرورت افزایش منابع گازی در شمال شرق کشورمان همچنین مشترک بودن آن از یک سو و مجاورت این میدان با تاسیسات پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد از سوی دیگر، از علل اصلی اولویت های حفاری در این ساختمان زمین شناسی محسوب می شود.

وی افزود: ارزیابی زمین شناسی و ژئوفیزیکی میدان های گنبدلی و خانگیران به پایان رسیده است و هم اکنون در مرحله تهیه پیش طرح برای انجام عملیات حفاری در این میدان ها هستیم.

قلاوند توسعه مخازن مشترک را اولویت کاری این شرکت اعلام و تصریح کرد: همه مرزهای خشکی و دریایی با دقت برای صیانت از ذخایر نفت و گاز بررسی می شود.

کد خبر 198356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =