به گزارش شانا، کوروش هاشمی، قائم مقام شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در بخش حملونقل در نشست تخصصی طرح «توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» در تشریح این طرح گفت: به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 و آییننامه اجرایی آن، این طرح از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تکلیف شده است.
وی افزود: این طرح به منظور بهبود و ارتقای سفرهای درونشهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حملونقل عمومی، مدیریت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سیانجی) و کاهش انتشار آلایندههای زیستمحیطی اجرا خواهد شد.
هاشمی ادامه داد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، 2 هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در هشت کلانشهر) در سالهای 1396 الی 1400 به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به این که مطابق مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفهجویی حاصل از یک واگن در سال، 142 هزار و 148 دلار برای تهران و 78 هزار و 863 دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده، اظهار کرد: با اجرای کامل این طرح، پیشبینی میشود در تهران تا پایان سال 1409 معادل 1.42 میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 معادل 1.18 میلیارد دلار صرفهجویی شود.
به گفته هاشمی، طول مدت اجرای این طرح در تهران 10 سال (تا پایان سال 1409) و در کلانشهرها 15 سال (تا پایان سال 1414) پس از شروع به کار واگنهای جدید است.
وی با بیان این که با اجرای کامل این طرح در طول دوره حدود 17.4 میلیارد لیتر بنزین، 7.4 میلیارد مترمکعب سیانجی و 0.7 میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی میشود و نیز 47.1 میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش آلایندههای زیستمحیطی در پی خواهد داشت، ادامه داد: سهم تهران در طول دوره 10 ساله، صرفهجویی حدود 9.49 میلیارد لیتر بنزین، 4.09 میلیارد مترمکعب سیانجی و 0.406 میلیارد لیتر گازوئیل است، همچنین 25.7 میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش آلایندههای زیستمحیطی محقق میشود.
قائم مقام شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در بخش حملونقل به ارزش سوخت صرفهجویی شده حاصل از این طرح اشاره کرد و گفت: ارزش سوخت صرفهجویی شده، پس از اندازهگیری و صحهگذاری ازسوی این شرکت، در بازههای زمانی سه ماهه به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی پرداخت خواهد شد. مبنای بازپرداخت به ازای صرفهجویی ناشی از افزایش سفر در سامانههای حملونقل ریلی شهری با تحقق هر سفر اضافی برابر 9.8 سنت پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای کلانشهرهای مذکور، با اعلام سرمایهگذار عامل صرفهجویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت (از طریق سامانه پایش و نظارت بر اجرای طرح) در سررسیدها از سوی شرکت ملی نفت ایران و از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفهجویی شده، از طریق شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی پرداخت خواهد شد.
به گزارش شانا، نشست تخصصی طرح «توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» با حضور نمایندگان شهرداری و سازمانهای قطار شهری هشت کلانشهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم با هدف توجیه نمایندگان کلانشهرها در شرکت بهینهسازی مصرف سوخت برگزار شد.
هدف از این نشست، توضیح کامل طرح و مصوبه، توضیح مباحث اندازهگیری و صحهگذاری، نحوه اجرای مصوبه و دریافت گزارش عملکرد و برنامههای آتی شهرداریها و سازمانهای قطار شهری هشت کلانشهر برای ورود هزار دستگاه واگن جدید بود.
نظر شما