۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
  • کد مطلب: 1039530
آمادگی شرکت ملی پخش برای اجرای طرح جدید بنزین

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آمادگی ۱۰۰ درصدی این شرکت برای اجرای مصوبه جدید دولت خبر داد و گفت: سامانه مخصوص خوداظهاری مالکان دارای بیش از یک خودرو هم‌اکنون فعال است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عباس باصفا در تشریح مصوبه جدید بنزین اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، مقرر شده است که سهمیه نرخ یک و دو خودروهای دولتی (به‌جز آمبولانس‌ها)، خودروهای مناطق آزاد و خودروهای نوشماره صفر شود و مجموع سهمیه یک و دو (۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی) به سهمیه نرخ سه منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خودروی نوشماره به خودرویی گفته می‌شود که برای نخستین بار تولید و پلاک‌گذاری می‌شود و تاریخ سند آن بعد از زمان اجرای مصوبه باشد، افزود: بنابراین خودروهایی که اکنون در دست مردم است، مشمول این حکم نیست، مگر خودروهایی که پس از اعلام آغاز اجرای طرح، برای نخستین‌ بار پلاک می‌شوند.

خودروی کارکرده، نوشماره به حساب نمی‌آید

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه اگر فردی خودروی دست‌دوم بخرد و تعویض پلاک کند، این خودرو در زمره‌ خودروی نوشماره نیست، گفت: پلاک خودروی کارکرده قبلاً صادر شده و اطلاعات VIN آن در سامانه فراجا ثبت شده است و نوشماره محسوب نمی‌شود، از این رو فقط خودرویی نوشماره است که برای نخستین بار در پلیس راهور پلاک بخورد.

باصفا درباره کارت سوخت‌های غیرمجاز و غیر فعال در کشور بیان کرد: هر کارت سوختی که تراکنش داشته باشد، از نظر ما فعال محسوب می‌شود و امکان پایش تک‌تک آنها وجود ندارد. اگر شخصی کارتش مورد سوء‌استفاده قرار گرفته باشد، به محض مراجعه به یکی از مناطق ما و اعلام مفقودی، کارت فوراً ابطال می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صرفاً مجری مصوبات دولت و مجلس است، افزود: حدود ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال در کشور وجود دارد که ۲۵ میلیون برای خودروهای سواری و عمومی و ۶ میلیون آن برای موتورسیکلت‌هاست. از این تعداد، ۲۵ میلیون کارت دارای تراکنش هستند و حدود ۶ میلیون کارت تراکنشی ندارند؛ یعنی کارت فعال است اما استفاده نمی‌شود.

استفاده از کارت‌ جایگاه در مواقع ضروری

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه کارت‌های اضطراری جایگاه باید در مواقع ضروری مانند زمانی که کارت سوخت هنوز به دست‌ مالک خودرو نرسیده یا مواقعی که کارت سوخت فراموش شده، مورد استفاده قرار بگیرد، ادامه داد: طبق قانون بودجه ۱۴۰۳، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است ۹۵ درصد سوخت‌گیری‌ها را با کارت شخصی انجام دهد و فقط ۵ درصد سوخت‌گیری با کارت اضطراری آن هم در موارد ضروری قابل استفاده است و  هدف این است که همه مردم از سهمیه سوخت شخصی خود استفاده کنند.

باصفا با اشاره به اینکه بر اساس تحلیل داده‌ها و تراکنش‌هایی که وارد سامانه هوشمند سوخت می‌شود، حدود ۸۰ درصد مردم از سهمیه نرخ یک (۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی) خود استفاده می‌کنند، گفت: درصدی از مردم اصلاً از سهمیه نرخ دو (۱۰۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی) استفاده نمی‌کنند و با توجه به اینکه سهمیه دارند، از کارت اضطراری جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند که دلیل آن اختلاف بسیار کم بین قیمت نرخ دو و قیمت آزاد جایگاه بود.

وی ادامه داد: تراکنش‌های کارت اضطراری شناسه‌دار نیست و ممکن است بعداً مشکلاتی ایجاد کند. از این رو، همیشه گفته‌ شده است که مردم اول از کارت شخصی خودشان استفاده کنند، چراکه آن ۵ درصد استفاده مجاز از کارت اضطراری فقط برای مواقعی است که فرد کارت را فراموش کرده است.

حدود ۴۵ درصد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه حدود ۵۴ تا ۵۵ درصد مردم از کارت شخصی و حدود ۴۵ درصد از کارت اضطراری جایگاه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: به‌دلیل سوخت‌گیری ۴۵ درصدی مردم از کارت اضطراری جایگاه‌ها، مشخص نیست که مردم دقیقاً چه مقدار از بنزین ۳۰۰۰ تومانی مصرف می‌کنند. البته بر اساس گزارش‌های تحلیلی که از تراکنش‌های نرخ یک و دو استخراج شده، نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ درصد و حتی در برخی موارد تا ۹۰ درصد سهمیه نرخ یک و دو مردم کفاف مصرف‌شان را می‌دهد و نیازی به استفاده از کارت اضطراری ندارند.

باصفا درباره آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای اجرای مصوبه جدید دولت در اعمال نرخ سوم و محدودیت‌های آن اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای اجرای طرح جدید ۱۰۰ درصد آمادگی دارد و سامانه مخصوص مالکان دارای بیش از یک خودرو طراحی و پیاده‌سازی شده و سایت هم‌اکنون فعال است.

وی در تشریح سامانه مخصوص مالکان دارای بیش از یک خودرو گفت: در این روش فرد با ورود به سامانه، خودروهای خود را که اطلاعات‌شان از سوی پلیس راهور دریافت شده، مشاهده می‌کند. سپس یکی از آنها را به‌عنوان خودروی یارانه‌ای انتخاب می‌کند و برای بقیه که خودروی شخصی محسوب می‌شوند باید درخواست صدور کارت جدید بدهد.

معیار مالکیت فردی است

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: ما برای همه خودروها کارت سوخت جدید صادر می‌کنیم، اما درباره کارت‌هایی که ابطال می‌شوند، کارت‌های مربوط به خودروهای شخصیِ افراد دارای بیش از یک خودرو، سهمیه نرخ یک و نرخ دو آنها حذف می‌شود و مجموع این سهمیه‌ها روی نرخ سه قرار می‌گیرد. یعنی برای این خودروها ۱۶۰ لیتر با نرخ سوم و قیمت جایگاه محاسبه می‌شود.

باصفا با تأکید بر اینکه فعلاً ملاک اختصاص سهمیه یارانه‌ای سوخت مالکیت فردی است نه خانوادگی، بیان کرد: بر اساس تصویب‌نامه هیئت وزیران، ملاک اجرای طرح این است که یک فرد برای استفاده از سهمیه نرخ یک و دو بیش از یک خودرو نداشته باشد. تاکنون تصمیمی درباره محدود کردن تعداد خودروهای یک خانواده گرفته نشده است و معیار، مالکیت فردی است و ربطی به تعداد خودروهای خانواده ندارد.

کد مطلب 1039530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =