نخستین حلقه چاه در میدان نفتی پرنج بهره برداری شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعلام کرد: نخستین حلقه چاه در میدان نفتی پرنج به بهره برداری رسید.

 مهندس سیف الله جشن ساز، پنجشنبه 21 تیرماه، در گفت و گو با خبرنگار شانا، گفت: با تکمیل یک حلقه چاه اکتشافی، از روز گذشته برداشت از میدان جدیدپرنج آغاز شد.

 

وی افزود: میدان پرنج فروردین ماه امسال شناسایی و پس از  مطالعات اکتشافی با حفاری یک حلقه چاه تا عمق 3 هزار و 50 متری به وسیله مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، وجود نفت در آن قطعیت یافت.

                                                                                          

 

مهندس جشن ساز اظهارداشت: نصب دکل و عملیات تکمیل چاه، همراه با احداث خط انتقال در مدت 45 روز انجام و هم اکنون این چاه با ظرفیت 3 هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفته است.

 

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تولیدی کردن یک چاه اکتشافی در این مدت کوتاه را در صنعت نفت، کم سابقه دانست و گفت: نفت تولیدی میدان پرنج، از طریق خط لوله ای به طول 4 کیلومتر، به واحد بهره برداری کرنج انتقال و فرآورش می شود.

 

وی با بیان این که محاسبات اولیه با اطلاعات فعلی، نشان می دهد که این میدان یک میلیارد و 600 میلیون بشکه نفت در جا و 431 میلیون بشکه نفت قابل برداشت دارد، افزود: با جمع بندی اطلاعات دینامیکی و انجام مطالعات کارشناسی، حفاری چاه های توسعه ای در این میدان حداکثر تا دی ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

 

 مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: هم اکنون مقدمات حفاری یک حلقه چاه توصیفی در جنوب چاه فعلی آماده شده و با انجام عملیت حفاری ،که به زودی شروع می شود، احتمال افزایش وسعت این میدان و در نتیجه میزان نفت ذخیره آن به دست خواهد آمد.

 

وی با اشاره به این که هزینه بهره برداری از میدان پرنج از محل اعتبارات جاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تامین شده است، خاطر نشان کرد: این میدان در نزدیکی میدان نفتی کرنج قرار دارد وتاسیسات بهره برداری کرنج ظرفیت مازاد فرآورش 70 هزار بشکه نفت در روز را دارد و به همین دلیل برای بهره برداری از میدان پرنج نیاز به هزینه های سنگین احداث تاسیسات فرآورشی جدید نیست.

 

مهندس جشن ساز گفت: این میدان با توجه به داشتن عمق و لایه نفتی مناسب می تواند در افزایش ظرفیت تولید مناطق نفت خیز جنوب نقش داشته باشد.

 

میدان نفتی پرنج در استان خوزستان ودر حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت وگاز آغاجاری واقع شده است.

کد خبر 109479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =