۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۹
  • کد خبر: 113900
تولید 191 میلیارد مترمکعب گاز در شرکت نفت و گاز شرق

مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق از استحصال 191 میلیارد مترمکعب گاز از دو مخزن خانگیران و گنبدلی خبر داد و گفت: ذخایر قابل استحصال دو میدان یاد شده در مجموع 470 میلیارد مترمکعب است.

مهندس محمدرضا نقیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، گاز تولید شده از دو میدان خانگیران و گنبدلی را معادل 40 درصد گاز قابل استحصال دو میدان اعلام و تصریح کرد: علاوه بر گاز تولید شده، تاکنون ده میلیون و 670 هزار بشکه میعانات گازی از شرکت نفت و گاز شرق تولید و به مصارف داخلی رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق گفت: بیشتر گاز تولیدی این شرکت، ترش است. 

اجرای طرح ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه D

مهندس نقیبی، در باره طرح ذخیره سازی گاز مخزن شوریجه D گفت: مکاتبات و تهیه طرح های اولیه ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه D از سال 1384 به وسیله مدیریت فنی آغاز و در سال گذشته، با تایید مدیرعامل و مدیر فنی شرکت نفت ماطق مرکزی ایران برای بررسی و انجام مطالعات مقدماتی به گروه مشترکی از مهندسی نفت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و مهندسی نفت این شرکت واگذار شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح، گاز تصفیه شده مخزن مزدوران در فصل تابستان به مخزن شوریجه D تزریق و در فصل زمستان تولید مجدد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره بردای نفت و گاز شرق درباره برنامه های این شرکت به منظور تثبیت تولید افزود: تعمیر و تکمیل سه حلقه چاه خانگیران، جمع آوری تاسیسات دو حلقه چاه خانگیران برای استقرار دکل حفاری و نصب مجدد تاسیسات پس از تعمیر، آماده سازی و راه اندازی چاه ها، آماده سازی محوطه هفت حلقه چاه به منظور استقرار دکل حفاری و ارائه خدمات پشتیبانی به دکل حفاری از جمله این برنامه هاست.

نقیبی در مورد طرح های زیست محیطی شرکت نفت و گاز شرق تصریح کرد: به منظور حفظ محیط زیست، 32 دستگاه STACK FLARE در چاه های گازی ترش و سه دستگاه در مرکز جمع آوری، نصب شده است که این مسئله، صرفه جویی روزانه پنج میلیون فوت مکعبی گاز را در پی دارد.

وی ادامه داد: ساخت تصفیه خانه فاضلاب در استراحتگاه کارکنان در منطقه خانگیران واز دیگر  فعالیت های این شرکت برای تامین اصول زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، مسئولیت بهره برداری از میدان خانگیران، مزدوران، شوریجه B و D را به عهده دارد. ذخایر قابل استحصال میدان های خانگیران و گنبدلی470میلیارد مترمکعب است که تا کنون 191 میلیارد مترمکعب گاز از آن استحصال شده و حدود 280 میلیارد مترمکعب نیز، قابل بهره برداری است.

منطقه خانگیران دارای 46 حلقه چاه تولیدی مرکب از 32 حلقه چاه دارای گاز ترش و 14 حلقه گاز شیرین، چهار مرکز جمع آوری و یک مرکز اندازه گیری گاز است.

کد خبر 113900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =