۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۱
  • کد مطلب: 1182801
حمل‌ونقل، شریان حیاتی پشتیبانی صنعت نفت است

رئیس اداره هماهنگی امور حمل‌ونقل وزارت نفت، این بخش را قلب تپنده پشتیبانی عملیات صنعت نفت دانست و گفت: نقشه راه تحول کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای نوسازی ناوگان و استقرار لجستیک هوشمند تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مصطفی اسلامی امروز (یکشنبه، ۳۰ آذر) در همایش بزرگداشت هفته حمل‌ونقل در وزارت نفت با اشاره به جایگاه قانونی حمل‌ونقل در صنعت نفت اظهار کرد: بر اساس لایحه قانونی مصوب سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، مسئولیت عالی هماهنگی، تمرکز و نظارت بر ناوگان ترابری صنعت نفت به‌عهده وزیر نفت است که با نگاه راهبردی مقام عالی وزارت، این اختیارات به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تفویض شده و اداره هماهنگی امور حمل‌ونقل به‌عنوان بازوی اجرایی و تخصصی این مأموریت را به‌عهده دارد.

وی افزود: حمل‌ونقل به‌عنوان اصلی‌ترین پشتیبان زنجیره اکتشاف، توسعه، حفاری، تولید، فروش و توزیع فرآورده‌های نفتی، نیازمند نگاه ویژه و راهبردی است.

رئیس اداره هماهنگی امور حمل‌ونقل وزارت نفت با بیان اینکه این حوزه شامل چند ده هزار دستگاه انواع خودرو و ماشین‌آلات سبک، سنگین و فوق‌سنگین و ده‌ها هزار نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های تابع صنعت نفت است، از حمایت‌ها و رویکرد تحولی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی قدردانی کرد و گفت: بازنگری در ساختار سازمانی، حقوق و مزایا و ارتقای پایه سازمانی این اداره در دستور کار قرار گرفته و در شرکت‌های اصلی و تابع نیز در حال بررسی و پیگیری است.

اسلامی با تشریح اقدامات راهبردی امسال تصریح کرد: بازنگری آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تا سطوح دولت و مجلس برای جلوگیری از خروج زودهنگام خودروهای استراتژیک صنعت نفت، پیگیری تأمین منابع از محل خارج از شمول برای خریدهای تجمیعی و کلان ناوگان و همچنین پایش توانمندی خودروسازان داخلی با همکاری وزارت صمت از جمله اقدامات انجام‌شده است. در کنار این اقدامات، جلسات مشترک و بازدیدهای میدانی برای نوسازی این شریان حیاتی بدون وابستگی به برند خاص در حال انجام است.

وی با اشاره به نقشه راه تحول حمل‌ونقل صنعت نفت گفت: در کوتاه‌مدت تعیین تکلیف ناوگان فرسوده و نهایی‌سازی ساختار جدید، در میان‌مدت یکپارچه‌سازی مدیریت ناوگان ملکی و پیمانکاری و اجرای فاز نخست سامانه‌های هوشمند مدیریت ناوگان و در بلندمدت تبدیل‌شدن به ستاد فرماندهی لجستیک هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی و نوسازی کامل ناوگان هدف‌گذاری شده است.

توجه به نقش مغفول ترابری سنگین در زنجیره عملیات نفت

ناصر مولایی، سرپرست اداره کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی وزارت نفت هم در این همایش با اشاره به گستره وسیع فعالیت‌های حمل‌ونقل در صنعت نفت اظهار کرد: ترابری در این صنعت تنها محدود به حمل‌ونقل سبک نیست، بلکه از ترابری سنگین صنعتی در حفاری و مناطق نفتی تا حمل‌ونقل دریایی، هوایی و انتقال گاز، فرآورده‌ها و تجهیزات در خطوط لوله، مخابرات و سازه‌های پیچیده را شامل می‌شود. همکاران حوزه ترابری، چه در خشکی، چه در هوا و دریا، در واقع مویرگ‌های صنعت نفت را فعال نگه داشته‌اند و نقش آنها در جابه‌جایی محموله‌های سنگین و حساس مانند دستگاه‌های حفاری در ارتفاع و شرایط سخت، نقشی کلیدی و غیرقابل جایگزین است.

وی با تأکید بر لزوم نگاه متفاوت به خانواده‌های شغلی عملیات ترابری تصریح کرد: با وجود تنوع گسترده گروه‌های شغلی، این حوزه همواره در رده‌های پایین‌تر ارزیابی شده، در حالی که ارزش افزوده بالایی برای صنعت نفت ایجاد می‌کند. به همین منظور، توافق شده است در دی‌ با برگزاری نشست‌های تخصصی، بازنگری جدی در خانواده‌ها و خانواده‌های شغلی ترابری انجام شود. تشکیل یک ماتریس سه در چهار برای ساماندهی این تنوع شغلی را ضروری است و این بازنگری باید هم به اعتبار حرفه‌ای اپراتورها، هم به گواهینامه‌های تخصصی و هم به نظام جبران خدمات و نگهداشت سرمایه انسانی توجه ویژه داشته باشد.

سرپرست اداره کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی وزارت نفت با اشاره به رویکرد حمایتی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اظهار کرد: وزارت نفت در حوزه حمل‌ونقل نقش حاکمیتی، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری دارد و به همین دلیل بازنگری نظام‌نامه حمل‌ونقل با محوریت اداره هماهنگی امور حمل‌ونقل و مدیریت آقای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است. این بازنگری به‌ویژه در بخش‌های نظارتی و ترابری سنگین و ماشین‌آلات ساختمانی صنعت نفت اهمیت ویژه‌ای دارد و این اداره کل آمادگی دارد با همکاری تشکیلات مرتبط، ساختاری متناسب با اهمیت راهبردی حمل‌ونقل در صنعت نفت طراحی و اجرا کند.

لزوم بازنگری در مشاغل سخت و زیان‌آور

علیرضا ترابی،  مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت با اشاره به شرایط بسیار بحرانی کشور در زمان جنگ ۱۲ روزه تأکید: باید از رانندگانی که در زمان جنگ خدمت‌رسانی کردند، حمایت جدی صورت گیرد. رانندگان با وجود همه سختی‌ها، هم مال و هم جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند و هر لحظه در عرصه فعالیتشان با مخاطرات جدی روبه‌رو هستند. نقش صنعت نفت و سایر نهادهای مرتبط در پشتیبانی از این قشر حیاتی است.

وی با اشاره به موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی گفت: این مسئله باید به‌طور جدی در سازمان تأمین اجتماعی دنبال شود. رانندگان پس از رسیدن به سن بازنشستگی نیز با گرفتاری‌های جدیدی مواجه می‌شوند و اگر امروز به مشکلات آنان رسیدگی نشود، این چالش‌ها در آینده تشدید خواهد شد. حوزه حمل‌ونقل باید این موضوع را به‌درستی منعکس کند تا هر شغل در جایگاه تخصصی خود دیده شود.

مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت با اشاره به تجربه‌های شخصی خود در رانندگی و حتی تصادف، رانندگی را یک تخصص واقعی دانست و با یادآوری خاطراتی از دوران جنگ، از رانندگان نفتکش که با شجاعت در انبارهای نفت فعالیت می‌کردند و حتی مسئولیت خودروهای دیگر را نیز می‌پذیرفتند، قدردانی و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها و فداکاری‌های رانندگان بیش از پیش به‌صورت ملموس دیده شود.

چالش عقب‌ماندگی ناوگان حمل‌ونقل در صنعت نفت

سلمان خزایی، معاون مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه گفت: نام‌گذاری روزها تنها بهانه‌ای برای توجه است و در واقع باید هر روز، روز حمل‌ونقل، روز مادر و روز پدر باشد. اگر بزرگان فرهنگ ما مانند فردوسی مسیر نیکی را پیمودند، وظیفه ماست که این نیکی را در عمل و به‌صورت مستمر ادامه دهیم.

وی با اشاره به وضع کنونی حمل‌ونقل در کشور اظهار کرد: متأسفانه در حوزه نوع و کیفیت خودروها دچار عقب‌ماندگی شده‌ایم. در گذشته، کل صنعت نفت از بهترین و بادوام‌ترین خودروها و برندهای سنگین و نیمه‌سنگین برخوردار بود؛ از مناطق نفت‌خیز تا حوزه اکتشاف و پخش. اما امروز به دلیل شرایط اقتصادی، تنوع بیش از حد خودروها سبب مشکلاتی در تعمیرات، کیفیت و سازگاری با شرایط اقلیمی شده است؛ به‌طوری‌که برخی خودروها برای مناطق گرمسیری مناسب‌اند اما در مناطق سردسیر با مشکل مواجه می‌شوند.

معاون مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تأکید کرد: برای همه شرکت‌های عملیاتی باید خودروهای یکنواخت و ویژه‌ای به‌صورت یکپارچه تأمین شود.

خزایی با اشاره به بودجه حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی تخصیص‌یافته در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برای خرید ناوگان حمل‌ونقل در سال جاری گفت: با این بودجه تنها امکان خرید ۱۱ دستگاه کامیون آتش‌نشانی فراهم شده است، در حالی که ناوگان فرسوده نیاز گسترده‌تری دارد. آمار نیازمندی‌ها شامل خودروهای سواری، شاسی‌بلند، نیمه‌سنگین و کامیون به مسئولان مربوطه ارائه و تجمیع شده و امید می‌رود تأمین این خودروها از یک منبع واحد انجام شود، چرا که استمرار فعالیت صنعت نفت به این یکپارچگی وابسته است.

کد مطلب 1182801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =