پیشنهاد تاسیس بانک توسعه صنعت نفت با سرمایه 15 میلیارد دلار

مهندس نعمت زاده با اشاره به ضرورت ایجاد راهکار هایی برای حل مسائل مالی صنعت نفت گفت: پیشنهاد می کنیم بانکی با سرمایه اولیه 15 میلیارد دلار از محل اندوخته های ارزی کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس محمدرضا نعمت زاده صبح امروز (شنبه 22 دی) در دومین همایش چالش ها و فرصت های شرکت های ایرانی در قراردادهای نفت و گاز، طرح های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را دارای ابعاد وسیع و بزرگ خواند.

وی با اشاره به مشکلات تامین و ارائه تضمین بانکی از سوی پیمانکاران اضافه کرد: عدم همکاری نزدیک پیمانکاران داخلی و خارجی با یکدیگر و همچنین کمبود دانش و تجربه شرکت های مهندسی از چالش های موجود در قرار داد های نفت و گاز است.

نعمت زاده با تاکید بر ضرورت ایجاد بانک توسعه صنعت نفت افزود: فعال کردن اعتبارات ریالی توسط سیستم بانکی کشور در مقابل دریافت 20 درصد سپرده و تخصیص ارائه تسهیلات به طرح‌های صنعت نفت به ویژه در بخش پایین‌دستی از محل حساب ذخیره ارزی تا دایر شدن تسهیلات بانکی از دیگر راهکارهای رفع موانع مالی در پروژه‌های نفت و گاز است.

وی گفت: ارائه تسهیلات بانکی به پیمانکاران در مقابل قراردادهای معتبر با شرکت‌های صنعت نفت تا 70 درصد مبلغ قرارداد، مشارکت بخش خصوصی در طرح های پالایشگاهی و پتروشیمی، تامین منابع مالی توسط پیمانکاران از طریق شرکت‌های وابسته در خارج از کشور، اصلاح قیمت فرآورده‌های نفت و گاز به منظور تامین بخشی از نقدینگی اجرای طرح‌ها و مشارکت خریداران خودرو در سرمایه‌گذاری طرح‌های پالایشگاهی از محل پرداخت قدر‌السهم همزمان با خرید خودرو از دیگر موارد است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، خاطرنشان کرد: در این راستا هر خریدار خودرو می‌تواند مبلغی را به عنوان حق مشارکت بپردازد و پس از آن به میزان سهامش در صنعت پالایش کشور سهم خواهد داشت.

نعمت‌زاده در باره چالش‌های موجود در پروژه‌های این بخش اضافه کرد: چگونگی ایجاد تشکل‌های مهندسی و پیمانکاری، نحوه تامین منابع مالی، چگونگی امکان‌پذیر کردن ایفای تعهدات زمانی و مالی پیمانکاران، چگونگی اصلاح ساختار بانکی کشور برای جوابگویی به طرح های بزرگ و مشکلات تامین موارد مربوط به تضمین بانکی توسط پیمانکاران از جمله این چالش‌هاست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر همه بانک‌های ایرانی هم با یکدیگر کنسرسیومی تشکل دهند، نمی‌توانند حتی یک طرح کوچک را فاینانس کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، همکاری نزدیک نداشتن پیمانکاران داخلی و خارجی، کمبود دانش و تجربه شرکت‌های مهندسی، مشکلات گشایش اعتبارات ریالی، فقدان قانون کنسرسیوم در کشور و عدم قبول مسئولیت فنی و اجرایی توسط شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری و حتی مجری را از دیگر چالش‌های صنعت نفت و گاز دانست.

وی افزود: نبود شرکت‌های مهندسی پیمانکاری بزرگ و توانمند برای اجرای طرح‌های صنعت نفت و همچنین نداشتن مقررات اجرایی مناسب با طرح های بزرگ و دخالت و نظارت غیرتخصصی و بیش از حد دستگاه‌های نظارتی از جمله ضعف‌های مدیریت اجرایی طرح‌های بزرگ صنعت نفت به ویژه در بخش های کارفرما، مشاور، مشاوران و پیمانکاران است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تقاضای بازارهای داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری و وجود منابع طبیعی نفت و گاز را از فرصت‌های ایران در صنعت نفت دانست و افزود: مشکلاتی مانند سنخیت نداشتن مقررات با ماهیت طرح‌های بزرگ در شرایط کنونی از مشکلات ویژه است.

وی در باره راهکارهای سازمان‌دهی منابع انسانی در بخش پیمانکاری توضیح داد: ادغام شرکت‌های کوچک و متوسط با هدف تشکیل شرکت‌های بزرگ و توانمند، خرید شرکت‌های کوچک و متوسط به وسیله شرکت‌های بزرگ برای ایجاد گروه‌های کارآمد، تهیه و تصویب قانون شرکت‌های کنسرسیوم، تربیت مدیران صنعتی پروژه‌های بزرگ، ایجاد مراکز آموزشی تقویت مدیران و ضرورت احساس مسئولیت بیشتر توسط پیمانکاران نسبت به تعهدات قراردادی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در پایان اظهار کرد: کارفرمایان نیز لازم است در برگزاری مناقصات و جلوگیری از طولانی شدن تصمیم‌گیری‌ها تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

نعمت زاده ادامه داد: همچنین در تصمیم‌گیری‌ها و اظهار نظرها در رابطه با گزارش مشاوران و پیمانکاران به موقع اقدام کرده و در صورت دیرکرد در پرداخت‌ها جریمه تاخیر برابر سود بانکی بخش خدمات را بپردازند.

کد خبر 124002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =