گسترش فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست لازمه توسعه پایدار صنعت نفت

مهندس غلامحسین نوذری در پیامی به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی (7 مهرماه) خاطرنشان کرد که گسترش نظام مدیریتی و فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست لازمه توسعه پایدار صنعت نفت است.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت در این پیام آورده است: هم اینک که صنعت نفت یکصدمین سال فعالیت خود را سپری می کند، با سرافرازی و غرور از زحمات انجام شده برای توسعه پایدار اولین صنعت نوین کشور یاد می کنیم، از فعالیت ها و تلاش هایی که همگام با صنعت بوده و سعی و تلاش بر حفظ تاسیسات و منابع انسانی داشته اند، فعالیت ها و تلاش هایی که بر مبنای یک اعتقاد صحیح شکل گرفته، حفظ و تعالی منابع انسانی که عاملی مهم در حفظ، گسترش و در یک کلام توسعه متعادل و پیشرو صنعت نفت است.

فعالیت در حوزه نفت و گاز در ایران با نگاهی دقیق به مخاطرات آن و با همراهی واحدهای ایمنی و آتش نشانی آغاز شد و در طول دوره ای صد ساله با درس های آموخته شده از صنعت، استفاده از تکنولوژی و یافته های جهانی و دیدگاه های فرهیختگان این صنعت روندی تکاملی را طی کرده است.

در ابتدای دهه نود از این سده و با رشد صعودی صنعت، کنترل مخاطرات ناشی از آن که بر تاسیسات، نیروی انسانی و محیط زیست موثر هستند ضرورت بازنگری در نگرش های سازمانی را بیان می کند (تغییری از نگرشهای سنتی به دیدگاه های سیستماتیک).

این مهم آغازگر راهی است که با بررسی های کارشناسی منجر به انتخاب رویکردی مدیریتی به نام نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شد. رویکردی که می تواند با استفاده از توان عملی موجود در حیطه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست و هم افزایی ناشی از مدیریت یکپارچه آن با کاهش هزینه ها سبب افزایش کارایی شده، علاوه بر تامین سلامت نیروی انسانی، کاهش حوادث انسانی و تاسیسات به حفاظت از محیط زیست نیز بیانجامد.

استقرار این نظام مدیریتی در صنعت نفت از وظایف اصلی مدیران ارشد صنعت است که با تعهد و رهبری خویش سبب توسعه فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت و نهایتاً استقرار و توسعه این نظام مدیریتی شده و توسعه پایدار در صنعت نفت را اجرایی کنند.

بدیهی است مدیران ارشد صنعت نفت برای حفظ، گسترش و بهبود مستمر این نظام که سبب ارتقا فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست می شود می بایست مصادیق ذیل را سرلوحه کار خود قرار داده، تا ضمن صیانت از جان انسان ها، حفاظت از سرمایه های ملی و منابع طبیعی، گام هایی موثر در مسیر توسعه پایدار طی کنند:

- اعلام حمایت و تعهد عملی به اجرای نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست.

- تخصیص منابع انسانی، مالی و سازمانی مورد نیاز برای استقرار نظام.

- شناسایی و ارزیابی مخاطرات ناشی از فعالیت ها و اقدامات کنترلی لازم برای آن.

- تبیین راهکارهای لازم برای آموزش مستمر کارکنان.

- حمایت از تحقیقات و فن آوری های نوین که با همکاری شرکت ها و مشاوران بخش خصوصی در راستای استقرار و توسعه نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست انجام می شود.

در خاتمه با گرامیداشت هفتم مهرماه، روز ملی ایمنی و آتش نشانی و قدر دانی از تلاش و کوشش صد ساله همکاران فعال در این حوزه توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می کنم.

کد خبر 134500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =