انتقال نفت میدان گلخاری به تفکیک گر شماره 3 این میدان

با تلاش کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، نفت چاه های غربی میدان گلخاری به منظور جداسازی نمک، با احداث بیش از هفت هزار متر خط لوله شش اینچ به تفکیک گر شماره 3 این میدان منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، برای انجام این پروژه با نصب تسهیلات سرچاهی واقع در واحد بهره برداری گلخاری، بیش از یک میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

میدان نفتی گلخاری در 35 کیلومتری شمال بندر گناوه واقع در استان بوشهر و در میان میدان های نرگسی و بینک در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران قرار دارد.

این میدان در افق آسماری دارای ابعادی به طول 42 کیلومتر و عرض متوسط 6 کیلومتر است. وجود هیدروکربور در سازندهای آسماری و جهرم در سال 1342 خورشیدی با حفر چاه شماره یک گلخاری به اثبات رسید. چاه های شماره یک و دو برای اکتشاف و توصیف مخازن آسماری و خامی حفاری شدند و حفاری چاه شماره 3 در سال 1357 انجام شد.

سازندهای آسماری و جهرم این میدان به دلیل ارتباط فشاری مناسب به عنوان یک مخزن محسوب شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران مسئولیت تولید صیانت شده از 18 میدان نفتی را با استفاده از 654 حلقه چاه، 10 واحد بهره برداری، 3 کارخانه نمکزدایی، 11 ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، 3 مجتمع بزرگ گاز و گازمایع شامل کارخانه گاز و گازمایع 900 پازنان 2 و پالایشگاه های گاز و گازمایع1200 گچساران و 1300 بی بی حکیمه، سیستم تولید و تزریق گاز پازنان - گچساران،‌ سیستم گاز آغارودالان مشتمل بر 12 دستگاه، شیرگاه و لخته گیر مایع، 5 آزمایشگاه شیمیایی، 5 واحد آبرسانی، 70 مجموعه تفکیک گر سرچاهی، دو مجموعه تفکیک و تقویت فشار سرچاهی، 3 ایستگاه برق و حدود 6247 کیلومتر خط لوله 4 تا 42 اینچ را به عهده دارد.

این شرکت دارای 13 مخزن در مدار تولید است که عمده نفت به ترتیب از مخازن گچساران با حدود 478 هزار بشکه در روز، بی بی حکیمه با حدود 108 هزار بشکه در روز و رگ سفید-2 با حدود 66 هزار بشکه در روز تولید می شود.

مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان-2، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، رودک و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا سیزدهمین مخزن در مدار این شرکت محسوب می شود.

علاوه بر این، مخازن کیلورکریم، زاغه، چهاربیشه، منصورآباد و کوه کاکی در مجموع با ظرفیت مجاز تولید 18 هزار بشکه در روز، به عنوان مخازن برنامه شده این شرکت محسوب می شوند.

کد خبر 137323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =