احداث خط لوله خوراک و ایستگاه تکمیلی تزریق گاز میدان کوپال

مهندس بیژن عالی پور از احداث خط لوله خوراک و ایستگاه تکمیلی تزریق گاز کوپال با هدف افزایش 150 میلیون فوت مکعب تزریق گاز به این مخزن خبر داد.

مدیر امور مهندس و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: هم اکنون روزانه 150 میلیون فوت مکعب گاز از ایستگاه فعلی تزریق گاز کوپال به دو حلقه چاه مخزن آسماری کوپال تزریق کند که با احداث و راه اندازی ایستگاه تکمیلی، میزان تزریق گاز در این میدان نفتی با افزایش دو برابری از میزان یاد شده (150 میلیون فوت مکعب در روز) به روزانه 300 میلیون فوت مکعب خواهد رسید.

وی با بیان این که این پروژه از مهم ترین پروژه های سرمایه ای در مناطق نفت خیز جنوب است و در قالب EPC انجام می شود، گفت: عملیات اجرایی این طرح مهم شامل طراحی تفصیلی، تامین کالا و تجهیزات، ساخت، نصب و راه اندازی است که در مدت 26 ماه در محل ایستگاه فعلی تزریق گاز کوپال انجام می شود.

عالی پور ادامه داد: برای اجرای این طرح مهم که در مجاورت ایستگاه کنونی تزریق گاز کوپال احداث می شود، 250 میلیارد ریال (سرمایه گذاری ریالی) و 14 میلیون و 300 هزار یورو (سرمایه گذاری ارزی) اعتبار برآورد شده است.

وی توضیح داد: این ایستگاه به عنوان ایستگاه تکمیلی تزریق گاز میدان کوپال با دو ردیف الکتروکمپرسور فشار قوی و دو الکتروکمپرسور فشار ضعیف با توان اسمی هر کدام 18 هزار و 100 اسب بخار می تواند پس از فشارافزایی از 54 بار به 276بار، روزانه 150 میلیون فوت مکعب گاز (حدود 4 میلیون و 250 هزار مترمکعب) را به دو حلقه چاه تزریقی مخزن آسماری کوپال تزریق کند.

عالی پور ادامه داد: گاز مورد نیاز این ایستگاه از طریق یک خط لوله 20 اینچ به طول 37 کیلومتر، از شرکت ملی گاز ایران و از محل ایستگاه شهید محمدی واقع در کریت کمپ اهواز تامین خواهد شد.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار داشت: ایستگاه کنونی تزریق گاز کوپال، از جمله تاسیسات مهم در حوزه عملیاتی مارون در مناطق نفت خیز جنوب است که به منظور تثبیت فشار گاز مخزن آسماری کوپال و ازدیاد برداشت ثانویه از آن طراحی شده است.

عالی پور افزود: ایستگاه کنونی با دو ردیف توربوکمپرسور فشار قوی و دو توربوکمپرسور فشار ضعیف با توان اسمی هر ردیف 13 هزار و 500 اسب بخار است که پس از فشارافزایی از 44 بار به 274 بار، روزانه 150 میلیون فوت مکعب گاز (حدود 4 میلیون و 250 هزار مترمکعب) را به دو حلقه چاه تزریقی در مخزن آسماری کوپال تزریق می کند.

وی ادامه داد: گاز مورد نیاز این ایستگاه نیز از طریق یک خط لوله 16 اینچ به طول 25 هزار و 800 متر، از شرکت ملی گاز ایران از محل ایستگاه شهید محمدی تامین می شود.

به گزارش شانا در مناطق نفت خیز جنوب، میدان نفتی کوپال در سال 1344 کشف و از سال 1350 بهره برداری از آن آغاز شده، این میدان دو مخزن آسماری و بنگستان دارد که بهره برداری از مخزن بنگستان در سال 1370 شروع شده است.

حجم نفت درجای اولیه میدان کوپال 5 میلیارد و 600 میلیون بشکه است که بر اساس پیش بینی های اولیه، تولید 663 میلیون بشکه نفت از آن امکان پذیر بود، اما با اجرای طرح تزریق گاز کوپال، 174 میلیون بشکه نفت به این میزان افزوده می شود.

تزریق گاز و افزایش بازیافت مخازن نفتی به دلیل نقش مهم آن در توسعه صنعت نفت و افزایش ارزش افزوده و درآمدزایی کشور، از جمله اولویت های کاری مهم مدیران و کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب است.

کد خبر 137524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =