امضای قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی میان ایران و چین

قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی امروز (چهارشنبه 25 دی ماه) میان ایران و چین امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس غلامحسین نوذری، وزیر نفت، در مراسم امضای قراداد توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در کنفرانس مشترک خبری خود با چیانگ، مدیر عامل شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی)، با اعلام این مطلب، گفت: پس از توسعه میدان های نفتی دارخوین، آزادگان، یادآوران و جفیر، قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی امروز با شرکت بزرگ چینی سی.ان.پی.سی بسته شد.

وی ضمن تبریک امضای این قرارداد به مدیر عامل شرکت نفت چین و سفیر این کشور در ایران، اظهار امیدورای کرد که در آینده شاهد توسعه همکاری ها با این شرکت با سابقه چینی باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران نیز، در باره این قرارداد، گفت: ظرف شش ماه گذشته همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران و شرکت متن، مذاکرات فشرده ای را برای توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با شرکت ملی نفت چین آغاز کردند.

وی، با اشاره به موقعیت مهم این میدان، گفت: با توجه به این که بخش عمده ای از میدان نفتی آزادگان شمالی در زیر آب و در تالاب بزرگ هور العظیم قرار دارد، این میدان از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است.

جشن ساز، با اشاره به سابقه و تجربه شرکت ملی نفت چین در توسعه برخی از میدان های نفتی بزرگ کشور، گفت: این شرکت یکی از سه شرکت بزرگ چینی است که پیش از این سابقه همکاری در پروژه های بزرگ نفت و گاز کشور، از جمله توسعه مخزن قدیمی نفت مسجدسلیمان به عنوان نخستین میدان نفتی خاورمیانه، را با هدف بالا بردن ضریب برداشت از این میدان داشته است.

وی تصریح کرد: امضای قراداد با این شرکت چینی در حالی انجام می شود که از نظر برخی کشورها،  ما در وضعیت تحریم به سر می بریم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ارزش اقتصادی این پروژه را در فاز اول 2 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: مدت عملیات توسعه میدان در فاز نخست، با توجه به مشکلات جغرافیایی منطقه آزادگان 48 ماه پیش بینی شده است.
وی اظهار امیدورای کرد که با  توسعه فاز نخست میدان نفتی آزادگان شمالی، میزان تولید از این میدان روزانه به 75 هزار بشکه برسد.

وی با بیان این که میزان و مدت زمان تولید در فاز نخست این میدان 330 میلیون بشکه در طول 25 سال است، تصریح کرد: پیش بینی می شود درآمد حاصله از تولید نفت خام در فاز نخست توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، به 16 میلیارد دلار برسد.

جشن ساز حداکثر نرخ بازگشت سرمایه پیمانکار در این پروژه را، در حالت عادی 98/14 درصد اعلام و تصریح کرد: پیش بینی می شود پیمانکار در فاز نخست این پروژه نزدیک به 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهد.

او استفاده 51 درصدی از منابع داخلی کشور را یکی از نقاط بارز این قرارداد خواند و گفت: تمامی تسهیلات مربوط به تامین کالا، مهندسی و ساخت و سایر خدماتی که درارتباط با این پروژه هستند، از منابع داخلی  کشور تامین شده اند.

جشن ساز تصریح کرد: دسترسی به فن آوری های جدید، کسب تکنولوژی از میدان های نفتی سنگین و تولید نفت سنگین از دیگر اهداف شرکت ملی نفت ایران در این قرارداد است.

وی تصریح کرد: شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) یکی از شرکت های معتبر نفتی دنیا است که در کشورهای مختلف جهان سابقه توسعه و اکتشاف میادین نفتی و گازی را دارد؛ امیدواریم با استفاده از تجربیات این شرکت بتوانیم این پروژه را به خوبی اجرا کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران امضای این قرارداد را شروع فصل جدیدی در روابط اقتصادی و سیاسی میان دو کشور بزرگ و با تمدن ایران و چین دانست.

جیانگ جیمین، مدیر عامل شرکت ملی نفت چین نیز در مراسم امضای این قرارداد، گفت: قراردادی که امروز با شرکت ملی نفت ایران امضا کردیم یکی از قرادادهای مهم شرکت ملی نفت چین است که همزمان با امضای آن روابط دوستانه دو کشور را تقویت می کند.

کد خبر 138059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =