جزئیات اکتشاف میدان نفتی بینالود در خلیج فارس

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تشریح جزئیات میدان تازه کشف شده بینالود در خلیج فارس، گفت: حجم نفت درجای این میدان نزدیک به 800 میلیون بشکه است.

با اعلام خبر کشف میدان نفتی بینالود در بلوک اکتشافی فارسی در خلیج فارس که پیشتر از سوی مهندس محمود زیرکچیان زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران بیان شده بود، مهندس سیدمحمود محدث، مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، افزود: پس از انجام فعالیت های اکتشافی از سوی شرکت دولتی نفت و گاز هند (ONGC) در بلوک فارسی و در گستره سه هزار و 500 مترمربع، چهار حلقه چاه اکتشافی حفر شد که با پایان حفر نخستین حلقه چاه میدان گازی فرزاد B و با حفر سه حلقه چاه دیگر در این بلوک، میدان نفتی بینالود کشف شد.

وی با بیان این که این میدان در عمق حدود دو هزار و 300 متری و در سازند بورگان کشف شد، اظهار داشت: نفت این میدان نسبتا سنگین با درجه API در حدود 14 تا 15 است.

محدث با بیان این که این میدان توان تولید روزانه 21 هزار بشکه نفت را دارد، تصریح کرد: پیمانکار پروژه حجم ذخیره نفت درجای این میدان را یک میلیارد و 100 میلیون بشکه اعلام کرده، اما بر اساس آمار اعلام شده از سوی مهندسان نفت و کارشناسان امور اکتشاف، حجم نفت درجای آن حدود 776 میلیون بشکه ذکر شده است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در باره حجم نفت قابل برداشت از این میدان، گفت: طبق پیش بینی پیمانکار پروژه، در مجموع 132 میلیون بشکه نفت از میدان نفتی بینالود قابل برداشت است، اما به عقیده کارشناسان امور اکتشاف این شرکت، حجم نفت قابل برداشت از نفت از این میدان حدود 99 میلیون بشکه پیش بینی می شود.

وی کم عمق بودن این میدان را از محاسن آن یاد کرد و گفت: حفاری هر حلقه چاه در این میدان در مدت زمانی کمتر از دو ماه و کاهش هزینه های حفاری در دریا و از سوی دیگر ماسه سنگ بودن مخزن، از محاسن برداشت نفت میدان به شمار می آید، در همین حال به دلیل آنکه API نفت این میدان حدود 15 است، برای برداشت نفت به پمپ های درون چاهی نیاز داریم.

محدث توان تولید هر حلقه چاه را با استفاده از پمپ های درون چاهی به طور متوسط روزانه 1500 بشکه اعلام و تصریح کرد: تولید روزانه این میدان 21 هزار بشکه در روز پیش بینی می شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین در باره توسعه میدان فرزاد B نیز اظهار داشت: پیمانکار پروژه طرح جامع توسعه (MDP) میدان را ارائه داده و مذاکرات این شرکت با شرکت نفت فلات قاره ایران برای انعقاد قرارداد توسعه در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران هفته گذشته از کشف میدان جدید نفتی بینالود با حجم ذخیره نفت یک میلیارد نفت درجا در بلوک فارسی خبر داده  و گفته بود: شرکت دولتی نفت و گاز هند"ONGC " به عنوان پیمانکار این پروژه توانسته است میدان نفتی بینالود را در بلوک فارسی کشف کند؛ این شرکت پیش تر، میدان گازی فرزاد B را  کشف و نهایی کرده بود.

محمود زیرکچیان زاده افزوده بود که کشف میدان جدید نفتی بینالود نهایی شده و به مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز اعلام شده است، توسعه این میدان جدید نفتی را شرکت ملی نفت ایران به عهده گرفته است.

کد خبر 140529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =