اجرای طرح افزایش تولید از 17 حلقه چاه گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

طرح افزایش تولید از 17 حلقه چاه گازی در مناطق عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مناطق عملیاتی نار، کنگان، آغار، دالان، قشم، سرخون، وراوی، شانول، تابناک و خانگیران با اعتبار اولیه 262 میلیارد تومان اجرا شد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، این پروژه بدون احداث پالایشگاه و استفاده از ظرفیت اضافی پالایشگاه های گاز کشور از 9 میدان گازی فعال اجرا خواهد شد.

به دنبال سرمای شدید زمستان سال 1386 و کمبود گاز در برخی از مناطق کشور یکی از طرح های موفق افزایش تولید گاز در وزارت نفت طرح افزایش تولید از 17 حلقه چاه گازی بدون احداث پالایشگاه و استفاده از ظرفیت اضافی پالایشگاه های گاز کشور از 9 میدان گازی فعال در مناطق عملیاتی نار کنگان، آغار دالان، قشم سرخون،  وراوی  شانول، تابناک و خانگیران است.

مناطق عملیاتی یاد شده در استان های فارس، بوشهر، هرمزگان و خراسان قرار دارند و طرح های افزایش تولید گاز از سوی کارکنان توانمند شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این مناطق، در کمترین زمان ممکن (از بهمن 1386) به مدت یک سال با صرفه اقتصادی اجرا شد.

طرح افزایش تولید گاز از مناطق عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که شامل احداث جاده های دسترسی حفاری، تأمین و احداث خطوط لوله جریانی و تسهیلات سرچاهی 17 چاه است و همچنین یک حلقه چاه که همزمان اضافه شد، به منظور دستیابی به تعهد افزایش حدود روزانه 20 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اجرا شده است.

پیش بینی می شود تولید از مناطق یاد شده تا سقف روزانه حدود 25 میلیون مترمکعب گاز با اجرای طرح افزایش تولید محقق شد که برگ زرین دیگری از فعالیت های این شرکت در کارنامه درخشان صنعت نفت کشور و نیاز به افتخار دیگری از تلاش صنعتگران جمهوری اسلامی ایران در دولت نهم به شمار می آید.

اعتبار اولیه این طرح مبلغی افزون بر 2620 میلیارد ریال بوده که تاکنون در بخش احداث جاده های دسترسی و محل چاه (سلر) ها و آب رسانی مبلغ حدود 71 میلیارد ریال و در بخش حفاری چاه ها مبلغ حدود 126 میلیارد تومان در بخش تهیه و احداث خطوط لوله جریانی و تسهیلات سرچاهی بیش از 73 میلیارد تومان و در مجموع حود 206 میلیارد تومان هزینه شده است.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، یکی از پنج شرکت اصلی تولیدی در ساختار جدید شرکت ملی نفت ایران است که در سال 1377 تأسیس شد، این شرکت مسئولیت تولید گاز و نفت از میدان های خشکی کشور به غیر از میدان های تحت مسئولیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را به عهده دارد.

کد خبر 140774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =