شانا _ گروه نفت: عملیات بهره‌برداری از مخازن ال.پی.جی فازهای 9 و 10پارس جنوبی با راه‌اندازی کمپرسور این مخازن از روز پنجشنبه (2 مهر) آغاز شد.

مدیر بخش خشکی توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در شرکت اویک، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: کمپرسور مورد نیاز برای ذخیره‌سازی ال.پی.جی در مخازن ساخته شده با مشکلاتی همراه بود که با حضور نماینده شرکت سازنده برطرف شد و از روز پنجشنبه کار خود را آغاز کرد.

حمیدرضا مهدوی افزود: با تکمیل و راه‌اندازی این کمپرسور، عملیات ذخیره‌سازی گاز مایع بوتان و پروپان در این مخازن از روز گذشته (شنبه 4 مهر) آغاز شده است.

وی یادآوری کرد: مخازن دوجداره شاخته شده می‌تواند گاز مایع‌شده را در درجه حرارت منهای 10 درجه برای بوتان و منهای 30 درجه برای پروپان به صورت مایع حفظ کند.

مهدوی اضافه کرد: پس از پر شدن مخازن و آمادگی کارفرما گاز ذخیره‌سازی شده از طریق خط لوله به اسکله صادراتی منتقل شود و به منظور صادرات در اختیار کشتی‌های حمل گاز مایع قرار می‌گیرد.

مدیر بخش خشکی توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در شرکت اویک گفت: در این پروژه دو مخزن پروپان هر کدام با ظرفیت 45 هزار مترمکعب و دو مخزن بوتان هر یک با ظرفیت 35 هزار مترمکعب ساخته شده که هزینه خرید، ساخت و نصب آن حدود 60 میلیون دلار برآورد شده است.

آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه خشکی

مهدوی در باره آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه خشکی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در عسلویه گفت: عملیات ساخت این پالایشگاه به پایان رسیده و در حال تحویل آن به کارفرما و رفع نواقص مورد نظر آنها هستیم.

وی با بیان این که هم‌اکنون روزانه 48 میلیون متر مکعب گاز در این پالایشگاه تولید می‌شود، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی پالایشگاه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی تا یک ماه آینده به طور کامل تحویل کارفرما خواهد شد.

به گزارش شانا،‌ بخش خشکی توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی با صرف 90 میلیون نفر ساعت کار مهندسی و تدارک از سوی شرکت اویک در مقابل یک میلیون نفر ساعت نیروی خارجی به ثمر نشسته و برای احداث پالایشگاه طرح توسعه مراحل 9 و 10 پارس جنوبی حدود 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین طرح ملی به منظور تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده برای تزریق به شبکه سراسری، استخراج روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی، تولید سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و تولید روزانه 400 تن گوگرد برای صادرات، طراحی شده است.

کد خبر 146939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =