نشست ویژه مدیران نفت برای بررسی وضعیت مهار چاه 104 مارون

رامشیر _ شانا _ گروه نفت: مدیران مناطق نفت خیز جنوب با هدف بررسی نهایی عملیات کنترل و جلوگیری از آلودگی احتمالی رودخانه جراحی، در محل چاه شماره 104 مارون واقع در 20 کیلومتری شمال شهرستان رامشیر خوزستان، نشست ویژه ای تشکیل دادند.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مهندس غلامرضا حسن بیگلو، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مهندس علی آغاجریان، مدیر تولید، دکتر حسن شکرالله زاده، مدیر امور فنی، مهندس بیژن عالیپور، مدیر امور مهندسی و ساختمان، معاونین مهندسی نفت، حفاری و روسای حراست، امور اچ.اس.یی و مدیران دو شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و مارون در محل کانتینرهای عملیاتی، آخرین وضعیت مهار چاه شماره 104، جلوگیری از ورود لکه های نفتی به رودخانه جراحی و حفاری جدید در کنار چاه یاد شده را بررسی خواهند کرد.

چاه شماره 104 میدان مارون واقع در 11 کیلومتری پل خلف آباد واقع در شهرستان رامشیر در 80 کیلومتری جنوب اهواز است، روز چهارشنبه (2 دی ماه) بر اثر شکستن لوله جداری و آستری در نتیجه رانش شدید لایه های زمین در عمق پایین تر از 700 متری، دچار آسیب شد و سیال درون چاه از دیواره چاه نشت کرد و به سطح زمین رسید.

در ابتدا سیستم های انتقال و ارسال نفت به واحدهای عملیاتی (مجتمع بهره برداری شماره 5 مارون) و انجام آزمایش ها نشان داد که در چاه شماره 104 مارون حادثه ای رخ داده است که در پی آن کارشناسان بلافاصله به محل اعزام و آزمایشات لازم بر روی چاه انجام شد که پس از تحلیل آن شکستگی لوله جداری و نشت سیال به سطح زمین معلوم شد.

بلافاصله ستاد ویژه ای با حضور مدیریت‌های تولید، امور فنی و مهندسی و ساختمان نفت و معاونت های حفاری و زمین شناس و سازمان مقابله با فوران چاه ها، اچ.اس.یی، حراست، ترابری و مدیران و کارکنان دو شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و مارون زیر نظر مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تشکیل شد تا کار عملیات مسدود کردن چاه، جلوگیری از ورود لکه های نفت به درون رودخانه جراحی و آلودگی محیط زیست اطراف در سه محور عملیاتی انجام شود.

در محور نخست عملیات، پس از مشخص شدن شکستگی لوله جداری چاه، عملیات انتقال مخازن آب و پمپاژ انجام و یک خط لوله نیز برای انتقال سیال و تزریق گل حفاری به درون چاه احداث شد که برای این کار مهم از یک دکل حفاری که در فاصله 200 متری چاه شماره 104 مارون مشغول بود استفاده شد.

در محور دوم عملیات، برای ازبین بردن لکه های نفتی، گودال و حوضچه هایی احداث شد و برای پیشگیری از آلودگی رودخانه جراحی بوم های نفتی و یک پل شناور به کمک واحدهای ارتش جمهوری اسلامی در محل مستقر شد؛ ضمن اینکه تانکرهای مخصوصی نیز برای انتقال نفت به محل حادثه اعزام و مستقر شدند.

در سومین محور عملیاتی، محل های نشت گاز از لایه های درونی به سطح زمین به منظور جلوگیری از آلودگی محیط، آتش زده شد تا گاز و سیال در هوای منطقه منتشر و رها نشود؛ همزمان کار انتقال یک دکل حفاری به محل حادثه انجام شده است تا پس از نصب بر روی چاه، عملیات سیمان کاری و مسدود کردن چاه شماره 104 میدان مارون انجام شود.

کد خبر 150601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =