شناسایی افق‌های جدید نفتی در میدان آب تیمور

شانا _ گروه نفت: غلامرضا حسن بیگلو با تایید خبر افزایش نفت درجای میدان نفتی آب تیمور گفت: بر اساس مطالعات لرزه نگاری اخیر، افق های جدید نفت در این میدان شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: با شناسایی این افق های جدید، میزان نفت درجا و قابل استحصال این میدان افزایش یافته و حجم زیادی به نفت قابل تولید ایران افزوده شده است.

به گزارش شانا، بر مبنای محاسبات اولیه، حداقل نفت درجای ساختار جدید ناحیه جنوب غربی میدان آب تیمور بر مبنای محاسبات اولیه، دو میلیارد بشکه تخمین زده می شود.

کارشناسان و متخصصان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تعبیر و تفسیر داده های لرزه ای سه بعدی مخزن بنگستان، میدان نفتی آب تیمور ساختار مخزنی جدیدی را شناسایی کردند که با توجه به خصوصیات مخزنی این ساختار برآورد اولیه نفت درجا در محدوده مورد نظر حدود دو میلیارد بشکه است. این مخزن در افق بنگستان به ویژه سازند ایلام دارای توانمندی نفتی است.

هم اکنون روزانه 45 هزار بشکه نفت از میدان آب تیمور تولید می شود که با احتساب تولید نفت نمکی، همچنین با راه اندازی واحد نمک زدایی در تاسیسات این میدان، روزانه 10 هزار بشکه نفت نمکی به توان تولید نفت آن افزوده خواهد شد.

با توجه به روند تغییرات فشار مخزن بنگستان و فشار جریانی چاه ها، پروژه مطالعه سیستم فراز آوری مصنوعی میدان آب تیمور در مخزن بنگستان برنامه ریزی شد که این پروژه به مراحل نهایی خود رسیده است و پس از نصب سیستم فراز آوری، دبی تولیدی چاه های نفت میدان آب تیمور تثبیت خواهد شد.

میدان آب تیمور در 25 کیلومتری غرب اهواز میان دو میدان مهم نفتی (میدان منصوری و میدان اهواز) قرار دارد که ساختار آن با عملیات لزره نگاری در سال 1340 کشف و پس از حفر چاه شماره 1 در سال 1346 و اثبات وجود نفت در گروه بنگستان این میدان، تولید از آن در سال 1370 آغاز شد.

کد خبر 165340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =