ساخت دومین نیروگاه متمرکز طرح های پارس جنوبی

شانا _ گروه نفت: مجری طرح های نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس گفت: قرارداد طرح ساخت نیروگاه پارس 2 به منظور تامین برق هشت فاز جدید پارس جنوبی به زودی با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)منعقد می شود.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مهندس محمدمهدی توسلی پور افزود: دومین نیروگاه متمرکز طرح های پارس جنوبی با سرمایه گذاری شرکت های ایرانی و به ظرفیت تولید 1000 مگاوات برق به روش سیکل ترکیبی در منطقه پارس دو (اختر) احداث می شود.

وی از تهیه پیش نویس قرارداد احداث این طرح نیروگاهی خبر داد و گفت: این قرارداد به ارزش تقریبی 600 میلیون یورو به روش B.O.O ( احداث، مالکیت و بهره برداری) کمتر از دو ماه آینده با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) و پس از اخذ مصوبات هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به امضا می رسد.

توسلی پور هدف از ساخت نیروگاه متمرکز پارس 2 را تامین برق پالایشگاه فازهای 11 ،12،  13 ، 14 ،19 و  22 تا 24 پارس جنوبی و پروژه های آبگیر برشمرد و افزود: با در نظرگرفتن نیاز برق فازهای جدید، این نیروگاه با ظرفیت اسمی1000 مگاوات احداث خواهد شد.

مجری طرح های نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که مختصات محل زمین موردنیاز اجرای این طرح مشخص شده و برای شتاب بخشی به روند کار، مجوز عملیات توپوگرافی و مطالعات خاک شناسی و ژئو تکنیک به پیمانکار داده شده است، گفت: براساس چارچوب تعریف شده در قرارداد تنظیمی، عرضه گاز مورد نیاز خوراک نیروگاه در تعهد وزارت نفت است و برق تولیدی این واحد به قیمتی مطابق با مدل مالی تعیین و مصوب شده شرکت ملی نفت ایران از سازنده نیروگاه خریداری خواهد شد.

توسلی پور با بیان این که زمین مورد نیاز این طرح از سوی پیمانکار برای مالکیت نیروگاه خریداری می شود، گفت: سرمایه گذاری این قرارداد، به صورت ساخت، مالکیت و بهره برداری (B.O.O) خواهد بود که پس از اتمام دوره بیست ساله قرارداد، فرمول جدیدی در خصوص نحوه همکاری دو طرف اتخاذ می شود.

وی احداث خط انتقال 400 کیلو ولت دو مداره بین نیروگاه منطقه پارس یک و پارس دو پارس جنوبی و نیز یک خط انتقال 4 مداره 132 کیلو ولت برای تغذیه مصارف فازهای پارس دو را از دیگر طرح های در حال اجرا در پارس جنوبی خواند.

مجری طرح های نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که اسناد مناقصه و اجزای پیوست قرارداد احداث بخش بخار نیروگاه پارس یک از سوی شرکت نفت و گاز پارس آماده شده است، گفت: کارفرما و پیمانکاران این طرح در انتظار ابلاغ آیین نامه معاونت سرمایه گذاری و توسعه شرکت ملی نفت ایران در باره اخذ دستورعمل ها و روش اجرایی انعقاد قرارداد به روشEPCF هستند.

به گزارش شانا، پیش از این، نیروگاه گازی پارس یک پارس جنوبی با ظرفیت 1000 مگاوات تولید برق به بهره برداری رسیده است که به زودی مناقصه ساخت 500 مگاوات دیگر آن به روش سیکل ترکیبی برای دستیابی به ظرفیت 1500 مگاوات برگزار خواهد شد.

با اجرا و بهره برداری کامل از این دو طرح، ظرفیت تولید برق در پارس جنوبی بدون اتکا به شبکه سراسری برق کشور  به 2500 مگاوات می رسد.

تامین برق پالایشگاه های پارس جنوبی به صورت متمرکز و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های مدیریت، بهره برداری، تولید و توزیع برق در پارس جنوبی، حذف واحدهای غیرمتمرکز تولید برق در کنار پالایشگاه ها، امکان عرضه برق به شبکه سراسری و رفع کمبود نیاز برق منطقه و استان های همجوار، از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح ملی است.

کد خبر 173940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =