۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۷
  • کد خبر: 177892
میدان نفتی رشادت

شانا_گروه عکس: میدان رشادت یکی از میدان‌های نفتی ایران میان آب‌های خلیج فارس، در ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان قرار دارد. این میدان در گذشته با نام میدان نفتی رستم شناخته می‌شد و از سال ۱۳۴۷ بهره‌برداری می شود. میدان نفتی رشادت سال 1344 کشف شد و توسط شرکت ایمینیکو (IMINICO) توسعه پیدا کرد.

 پس از کشف نفت سبک و مرغوب با API 36 در میدان رشادت از سال 1347 با ساخت سکوهای رشادت 3، 4 و 7 توسط شرکت نفت ایران و ایتالیا (ایمینیکو)، بهره‌برداری از این میدان آغاز شد. این سه سکو در طول 8 سال دفاع مقدس همانند دیگر سکوهای نفتی شرکت نفت فلات قاره ایران، مورد تهاجم دشمن قرار گرفت. این عکس ها گزارش مسلم عباسی از این میدان نفتی است.

* 4

 نمایی از بقایای سکوی رشادت که در زمان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نابود شد. تاسیسات سکوهای سه گانه R-7 مورد حمله هواپیماهای عراقی و  سال ۱۳۶۶ توسط نیروی دریایی آمریکا مورد حمله قرار گرفت، چاه‌های آن به آتش کشیده شد و چیزی از آن باقی نماند.

* 14

 * 12

یکی از 14 حلقه چاه سکوی رشادت

* 15

  از اواخر دهه ۸۰ طرح توسعه این میدان و افزایش تولید نفت از آن تا ۷۵ هزار بشکه در روز آغاز شد. بر این اساس حفاری ۳۰ حلقه چاه، ساخت مخزن با حجم نیم میلیون بشکه نفت و احداث خطوط انتقال نفت به طول ۱۸۵ کیلومتر در برنامه کاری قرار گرفت.

* 11

 * 16

  این میدان ۳۳ حلقه چاه در سه سکو به نامهای  R-3 ،R-4  و R-7 را در بر می گیرد.

* 18

* 19

نمایی از تا سیسات سر چاهی یکی از چاه های میدان رشادت

* 20

این دستگاه موتور کابل حفاری بیش از 80 سال عمر دارد

* 2 

سکوهای رشادت(سه سکو) در طول 8 سال دفاع مقدس مورد تهاجم دشمن قرار گرفت. از این سکوها تنها سکوی رشادت 4 با دارا بودن 14 حلقه چاه، قابلیت بازسازی و بهره‌برداری داشت.

* 3

 یکی از کارکنان سکوی رشادت

* 5

 تجهیزات سر چاهی در سکوی رشادت 4

* 6 

اتاق کنترل سکوی رشادت

* 1

* 9 

با بهره برداری از طرح جدید توسعه میدان رشادت در پنج فاز، چاه‌های سکوی رشادت 4 نیز مسدود ‌می شود، با مسدود شدن این چاه ها، همچنین ایمن سازی و انسداد چاه‌های رشادت 7، مجموع فشار مخزن در میدان رشادت بالا می‌رود که این موضوع نویدبخش این موضوع است که تولید پایدار این میدان به حدود 80 هزار بشکه نفت مرغوب با ای پی آی 36 می رسد.

* 13

* 8 

عملیات مرمت و بازسازی دکل سکوی رشادت 4 که در اثر جنگ تحمیلی و فرسودگی، دچار خسارت‌هایی شده بود با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و فناوری ایرانی از سال 86 آغاز و تا تابستان 87 به پایان رسید که در همان ایام جرثقیل فرسوده سکو نیز تعویض شد و اکنون با اجرای موففیت‌آمیز عملیات تعمیر چاه‌ها، سکوی رشادت 4 نوسازی شده است.

* 7

* 17

نمای طرح نوسازی و توسعه میدان نفتی رشادت 

کد خبر 177892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =