ورود نیروهای تازه‌نفس به مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران

شانا _ گروه نفت: آزمون مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران از روز شنبه (30 مهر) آغاز شده است و دو هفته ادامه دارد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، حسین کچویی، رئیس خدمات متمرکز کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران، با بیان این مطلب درباره برگزاری آزمون مصاحبه استخدامی این شرکت گفت: حدود 850 نفر افراد قبول شده در آزمون استخدامی نفت دو هفته در آزمون مصاحبه استخدامی این شرکت حضور می‌یابند و در نهایت نیمی از این افراد برای فعالیت در مناطق عملیاتی و سکوها به استخدام شرکت نفت فلات قاره ایران درخواهند آمد.

وی با بیان این که طبق برنامه‌ریزی‌، روزانه به طور متوسط 85 نفر مصاحبه می‌شوند، گفت: افراد پذیرفته شده در رشته‌های مکانیک، شیمی، صنایع، ایمنی صنعتی، گرایش‌های مختلف مدیریت، برق قدرت، حقوق، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و IT در سه مقطع فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس حضور دارند.

حسین کچویی درباره فرآیند برگزاری آزمون مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در این مصاحبه استخدامی سه پنل پزشکی، فنی-تخصصی و روان شناسی طراحی شده که پنل پزشکی برای نخستین بار در این دوره برنامه‌ریزی شده است و در آن معاینه کلی از سوی پزشک متخصص صورت می‌گیرد و هرگونه مشکلات جسمانی و فیزیکی در گزارش پزشک یاد شده قید می شود.

وی درباره پنل فنی تخصصی نیز گفت: در این پنل کارشناسان و متخصصان با تجربه سکوها و مناطق عملیاتی حضور دارند و با توجه به این که این افراد قرار است در مناطق عملیاتی مشغول به کار شوند، به صورت تخصصی مورد مصاحبه قرار می‌گیرند؛ در این خصوص تمام ویژگی‌های فرد از نظر ماندگاری، شرایط جسمانی، روحی و توانایی‌های فردی بررسی و در پرونده وی درج می‌شود.

رئیس خدمات متمرکز کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: در دوره قبل این پنل وجود داشت و تجربه بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

کچویی با اشاره به اینکه کارشناسان مناطق عملیاتی با توجه به این که تجربه بسیار خوبی از کار در این مناطق دارند با روحیات و شرایط کار در این مناطق آشنا هستند و می‌دانند چه افرادی توانایی انجام کار در این شرایط سخت را دارند، تاکید کرد: در پنل‌های فنی تخصصی بار علمی افراد محک زده نمی‌شود چرا که آنان در آزمون علمی پذیرفته شده‌اند. در این بخش، مهارت‌ها، خلاقیت‌ها و توانایی فرد مورد آزمون قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا توانایی به کار بردن چیزهایی که تا‌کنون آموخته است را در میدان عمل دارد یا خیر. این موضوع با طرح سوالات تخصصی و کسب پاسخ‌های لازم مشخص می‌گردد.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری خوب مناطق عملیاتی، بهترین کارشناسان و متخصصان این مناطق و سکوها در این آزمون مصاحبه استخدامی حضور دارند و به ما کمک می‌کنند.

کچویی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین پنل‌های مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران، پنل روانشناسی است، گفت: در این پنل، روان‌شناسان شاغل در مناطق عملیاتی که تجربه بسیار خوبی از حضور در این مناطق دارند، حاضر هستند.

وی افزود: در این خصوص تست‌های مربوط به شناسایی روحیات افراد در حین کار به صورت نرم‌افزار و سؤال و جواب طراحی و بومی شده و توسط آن روحیات و قابلیت انعطاف‌پذیری فرد نسبت به کار و استرس‌های کاری سنجیده می‌شود و در نهایت در 3 سطح نتایج بررسی‌های روان شناسی ارائه می‌شود. سطح اول انطباق فرد با شرایط کاری، سطح دوم افرادی هستند که باید با احتیاط با آنها برخورد شود و سطح سوم نیز مطلقاً مردود تلقی می‌شوند و شرایط روحی و روانی آنان به هیچ وجه با کار سخت مناطق عملیاتی و سکوها مطابقت ندارد.

وی افزود: پس از کسب نتایج هر 3 پنل پزشکی، تخصصی و روانشناسی نتایج این 3 پنل با هم مقایسه شده و تلفیق می‌گردد و بر اساس نیازهای شرکت، افرادی که امتیازات بیشتری کسب کرده باشند برای استخدام فرا‌خوانده می‌شوند.

وی با بیان اینکه انجام مصاحبه‌ها و تست‌های روان‌شناسی کمک بسیار زیادی در شناخت نیروهای مورد نیاز شرکت می‌کند، گفت: با توجه به اینکه تقریباً دو برابر میزان نیاز استخدامی در مرحله اول در آزمون کتبی پذیرفته شده‌اند، برگزاری این آزمون‌ها می‌تواند نیروهای مناسب با نیاز شرکت نفت فلات قاره ایران را معرفی نماید.

وی با بیان اینکه تمام این اقدامات حول عدالت می‌چرخد و ما با پیچیده کردن روند مصاحبه استخدامی و گذاشتن فیلترهای متعدد، سعی کردیم در انتخاب دقیق، درست و عادلانه فرد مورد نظر اقدام کنیم، گفت: با این روش‌ها در واقع تلاش می‌کنیم فردی که نباید انتخاب شود وارد سیستم نگردد و فردی که باید انتخاب شود به استخدام شرکت نفت فلات قاره ایران درآید.

وی در مورد زمان اعلام نتایج آزمون مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: پس از طی دو هفته و پایان آزمون مصاحبه استخدامی، جمع‌بندی اطلاعات به مدت 2 هفته به طول می‌انجامد. این اطلاعات پس از بررسی به شرکت ملی نفت ارسال می شود و مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و پس از طی مراحل گزینش، برای اخذ مجوز به وزارت نفت ارسال و اجازه استخدام آنان صادر می‌گردد.

وی اظهار امیدواری کرد: تا 3 ماه آینده اولین گروه از پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی و مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران برای شروع دوره‌های آموزشی به واحد آموزش شرکت معرفی شوند.

وی با بیان اینکه در این دوره از مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره، نیروهای بسیج و گزینش به صورت فعال حضور دارند، گفت: در این خصوص در هر پنل تخصصی یک نماینده از بسیج شرکت نفت فلات قاره و یک نماینده از گزینش شرکت ملی نفت ایران حاضر می‌باشند و این افراد با توجه به پنل مورد نظر دارای تخصص‌های مربوطه هستند.

وی در پایان از زحمات واحد خدمات اداری و اجتماعی، روابط عمومی و تمام واحدهایی که در برگزاری هر چه بهتر این آزمون نقش دارند تشکر و قدردانی نمود.

معاینه پزشکی، اولین مرحله آزمون مصاحبه استخدامی

اولین مرحله از انجام مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران، پنل پزشکی است. دکتر ناصر شهسواری پزشک منطقه لاوان و مسئول پنل پزشکی در این زمینه گفت: در پنل پزشکی یک سری معاینات اولیه پزشکی از قبیل معاینه چشم (سنجش بینایی)، قد، وزن و میزان تناسب آن و معاینات فیزیکی کلی در مورد سر، صورت، گوش، تیروئید و .... انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه معاینات قلبی، تنفسی از مهمترین معاینات پنل پزشکی است، گفت: در این خصوص سابقه معاینات قلبی، تنفسی فرد پرسیده می‌شود. همچنین معاینات ستون فقرات، نحوه راه رفتن و ... نیز انجام می‌گردد و سابقه خانوادگی فرد در ابتلا به بیماری ها و داروهای مصرفی وی مورد کنکاش قرار می‌گیرد. همچنین سابقه مصرف دخانیات فرد مصاحبه‌شونده هم مورد بررسی واقع شده و در نهایت این اطلاعات در اختیار پزشک مشاور برای تصمیم‌گیری نهایی قرار می‌گیرد.

سنجش میزان ماندگاری فرد در مناطق عملیاتی و سکوها با انجام مصاحبه فنی تخصصی

در ادامه انجام آزمون مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران، فرد پذیرفته شده پس از معاینه توسط پزشک متخصص وارد پنل فنی تخصصی می‌شود. در این پنل کارشناسان و متخصصانی از سکوها و مناطق عملیاتی، همچنین نمایندگانی از بسیج و گزینش حضور دارند.

در ابتدای این پنل، سعی می‌شود با طرح سؤالات فردی، استرس مصاحبه‌شونده را کاهش داده و فضایی گرم و صمیمی ایجاد نمایند. سپس سؤالاتی در خصوص میزان آشنایی فرد با زبان انگلیسی، نحوه و میزان آشنایی فرد با شرکت نفت فلات قاره ایران، شرایط کار اقماری، سؤالات تخصصی رشته قبولی فرد و ... پرسیده می‌شود.

محمد‌رضا مهرورزان مسئول یکی از کمیته‌های فنی تخصصی آزمون مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره در این زمینه می‌گوید: با انجام مصاحبه فنی تخصصی، به فرد مصاحبه‌شونده نمراتی داده می‌شود که 70 نمره مربوط به سؤالات فنی تخصصی، 15 نمره کامپیوتر و 15 نمره میزان تسلط وی به زبان انگلیسی است.

وی افزود: با پرسیدن این سؤالات، درصد کسب میزان توانایی و ماندگاری فرد در شرایط سخت و طاقت‌فرسای کار در مناطق عملیاتی و سکوها هستیم.

وی با بیان اینکه توانایی تحمل دوری مسافت، نداشتن بیماری خاص، توانایی جسمانی و انجام کار در مناطق عملیاتی از مهمترین فاکتورهای مورد نظر ماست، گفت: طرح این سؤالات برای کسب این اطلاعات بسیار مهم است.

تجربه‌ موفق در انجام مصاحبه روان‌شناسی

انجام مصاحبه روان‌شناسی یکی از مهمترین بخش‌های مصاحبه استخدامی شرکت نفت فلات قاره ایران است که در آزمون مصاحبه استخدامی سال 1387 برای نخستین بار اجرا شد و نتایج بسیار خوبی در برداشت.

پیمان صبحی، رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی شرکت نفت فلات قاره ایران در این زمینه با بیان اینکه روزانه به طور متوسط 10 تا 13 روانشناس، مسئولیت انجام مصاحبه روانشناسی را در این آزمون بر عهده دارند، گفت: نزدیک به یک قرن است که تمام سازمان‌ها و مؤسسات دنیا از روش‌های علم روانشناسی برای جذب نیروهای مورد نیاز خود بهره می‌برند که خوشبختانه در کشور ما هم این امر متداول شده است.

وی افزود: مهمترین مساله مطرح برای ما این است که افرادی را برای فعالیت به مناطق عملیاتی اعزام کنیم که بالاترین قدرت انطباق و دوام را در این شرایط سخت داشته باشند.

وی در ادامه گفت: انسان‌ها دارای تفاوت‌های فردی هستند و هر فرد برای انجام هر شغلی مناسب نیست. برای مثال استخدام یک فرد برون‌گرا برای کاری که به دور از محیط اجتماعی است، فرد و سیستم را دچار مشکلات عدیده می‌کند. همچنین انتخاب فردی درون‌گرا برای شغلی مثل روابط عمومی نیز کاری اشتباه است و باعث بروز گرفتاری‌های بعدی می‌گردد. در این خصوص سعی می‌شود افرادی جذب شوند که با شرایط شغلی و شرایط خاص اقماری بالاترین قدرت تطبیق را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: برگزاری این آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی بعدی، هزینه‌های زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند، به همین دلیل انتخاب فرد مناسب که توانایی انجام کار و قابلیت و توانایی ماندگاری در محیط عملیاتی را داشته باشد بسیار مهم و حیاتی است.

صبحی در مورد برگزاری مصاحبه‌های روانشناسی در آزمون مصاحبه استخدامی سال 87 گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران پیشگام برگزاری مصاحبه‌های روانشناسی در سطح صنعت نفت است.

وی افزود: در مدت 3 سالی که از جذب این افراد گذشته است، نحوه انطباق‌پذیری آنان مورد بررسی قرار گرفته تا نتایج غربالگری انجام شده مشخص گردد.

وی افزود: خوشبختانه افرادی که در این 3 سال جذب شرکت نفت فلات قاره ایران شده‌اند، ریزش بسیار کمتری داشته و انطباق‌پذیری بسیار بیشتری نسبت به دوره‌های قبلی داشته‌اند. البته ما همواره با گرفتن فیدبک‌ها سعی کرده‌ایم روش‌های خود را اصلاح کرده و با توجه به شرایط موجود آن را بهبود ببخشیم.

وی در مورد ویژگی‌های روانشناسان حاضر در این پنل گفت: خوشبختانه شرکت نفت فلات قاره ایران موفق شده در سه سال و نیم اخیر مراکز مشاوره را در مناطق عملیاتی ایجاد نماید و روانشناسان در این مناطق مستقر هستند. این افراد در این سال‌ها با مشکلات طرح اقماری آشنا شده، اختلالات و مسائل آن را به خوبی می‌شناسند و از نزدیک لمس کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: این روانشناسان افراد صاحبنظری در حوزه طرح اقماری هستند، چرا که در کشور، کار offshore زیاد شناخته شده نیست و روانشناسان سطح کشور با نوع فعالیت انجام شده در مناطق عملیاتی ما آشنایی چندانی ندارند، به همین دلیل ما برای انجام مصاحبه‌های روانشناسی، از روانشناسان مستقر در مناطق عملیاتی استفاده می‌کنیم و این امر تاکنون نتایج مثبتی دربرداشته است.

بهره‌گیری از روش‌های جهانی در انجام مصاحبه روان‌شناسی

دکتر روزبهانی، روانشناس نیز در زمینه انجام مصاحبه‌های روانشناسی می‌گوید: این مصاحبه‌ها در دو وجه مصاحبه حضوری (چهره به چهره) و تست روانشناسی کامپیوتری انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس تجربیات چند سال گذشته فرم‌هایی تهیه شد و در اختیار فرد مصاحبه‌شونده قرار می‌گیرد. همچنین یک فرم ترخیص اطلاعات هم وجود دارد که مجموع اطلاعات کسب شده در آن وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: در ابتدا فرد مورد مصاحبه روان‌شناسی قرار می‌گیرد و در 3 سطح توصیه به استخدام، احتیاط در استخدام و عدم توصیه به استخدام طبقه‌بندی می‌گردد. سپس دو آزمون MMPI و WPI به صورت تست نرم‌افزاری از آنان گرفته می‌شود و نتایج مصاحبه و این دو آزمون با هم مقایسه شده و میزان تطبیق فرد با کار موردنظر و توانایی روان‌شناسی فرد در مواجهه با کار اقماری مشخص می‌گردد.

وی گفت: کسی که توانایی بالایی در سازگاری باشرایط سخت داشته باشد برای انجام کار در مناطق عملیاتی مناسب است، چرا که استرس و فشارهای بسیار زیادی در مناطق عملیاتی وجود دارد و کسی که نتواند این استرس‌ها را تحمل کند، نمی‌تواند به فعالیت در این مناطق ادامه دهد. به همین دلیل انجام مصاحبه‌های روانشناسی در آزمون استخدامی بسیار مهم است.

وی در مورد آزمون نرم‌افزاری این مصاحبه گفت: آزمون MMPI در سطح جهان بسیار شناخته شده و معتبر است. البته سعی کردیم با توجه به تجارب به دست آمده نسبت به بومی‌سازی آن اقدام نماییم. همچنین آزمون WPI نیز اصالتاً کانادایی است و در 6 کشور جهان اعم از استرالیا، فرانسه، آفریقای جنوبی و .... هنجاریابی شده است. این آزمون برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم آن را هم در کشور هنجاریابی نماییم.

دکتر روزبهانی در پایان گفت: مصاحبه روانشناسی در فرایند مصاحبه استخدامی، بسیار مهم و اثرگذار است و امیدوارم مسئولین اهمیت این فرایند را به خوبی درک نموده و در جهت بهبود و پیشبرد آن از هیچ کوششی دریغ نکنند.

کد خبر 179098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =