تکمیل حفاری 24 حلقه چاه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی

شانا _ گروه نفت: تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز از فازهای 9 و 10پارس جنوبی با پایان حفاری 23 حلقه چاه تولیدی دی ماه از این میدان آغاز و حفاری یک حلقه چاه باقیمانده نیز تا پیش از پایان امسال انجام می شود.

مجری طرح توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: بر اساس برنامه، این دو فاز میدان مشترک پارس جنوبی، ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز را دارند ولی بر اساس برنامه ریزی مدیریت عملیات، در صورت کمبود تامین گاز و انجام تعمیرات می توانیم این میزان را برای دوره زمانی مشخص تا حدی افزایش دهیم.

اسماعیل گله داری با بیان این که خطوط لوله و دو اسکله این دوفاز به صورت کامل در مدار فعالیت قرار دارند، افزود: بر اساس برنامه در هریک از این فازها 12 حلقه چاه برنامه ریزی شده بود و هم اکنون حفاری 12 حلقه چاه  در فاز 10 انجام و 11 حلقه چاه به بهره بردار تحویل داده شد ضمن آن که اتصال یک حلقه چاه به سکو باقی مانده و دکل حفاری از این فاز خارج شده است.   

مجری طرح توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی تصریح کرد: حفاری 11 حلقه چاه در فاز 9 به پایان رسیده است و حفاری یک حلقه چاه باقیمانده نیز تا پایان امسال انجام خواهد شد.

گله داری گفت: در مرحله نخست با بهره برداری از 18 حلقه چاه در فازهای 9 و 17 حلقه چاه در فاز 10 روزانه 35 میلیون متر مکعب گاز از این دوفاز تولید و در پالایشگاه خشکی تصفیه می شد ولی از دی امسال با در مدار قرارگرفتن 23 حلقه چاه این میزان به 50 میلیون متر مکعب در روز رسید و این پروژه تحویل بهره بردار داده شده است.

وی پیش تر سرمایه موردنیاز برای راه اندازی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را چهار میلیارد و 149 میلیون دلار اعلام و تصریح کرده بود: جذب سرمایه موردنیاز در چارچوب قرارداد در حال انجام و تقرییا همه این میزان جذب شده است.

به گزارش شانا، قرارداد توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در سه بخش ساخت، تامین کالا، حمل و ساخت، نصب و راه اندازی تاسیسات خشکی و دریا، حفاری چاه های توسعه ای و پروژه های جانبی در قالب قرارداد EPC به ترتیب در سال های 81، 86 و 85 به امضا رسید.

پیمانکاران اصلی طرح کنسرسیوم این دو فاز شامل شرکت های مهندسی و ساخت صنایع نفت، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت GS کره جنوبی است که در بخش طراحی، خرید و ساخت تاسیسات دریا و خشکی فعالیت می کنند، ضمن آن که شرکت ملی حفاری به عنوان پیمانکار حفاری در این پروژه حضور دارد.

کد خبر 185570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =