خوراک پتروشیمی ایلام تامین می شود

شانا _ گروه نفت: خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی دهلران و مارون و گاز سبک مورد نیاز برای تزریق در میدان های نفتی چشمه خوش و دهلران با راه اندازی مجتمع گاز و گازمایع 3100 فراهم می شود.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، همگام با اجرا و راه اندازی طرح احداث مجتمع گاز و گاز مایع 3100، مایعات گازی از گازهای غنی همراه نفت میدان های نفتی چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب، دانان، دهلران، دالپری، آذر و چنگوله استحصال می شود.

همزمان با راه اندازی مجتمع گاز و گاز مایع 3100 خوراک موردنیاز مجتمع پتروشیمی دهلران و مارون و گاز سبک برای تزریق در میدان های نفتی چشمه خوش و دهلران تامین می شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از اختصاص بودجه یک هزار و 450 میلیون ریالی این طرح خبر داد و افزود: این طرح از  آذر سال گذشته آغاز شد و اجرای آن 36 ماه زمان می برد.

در این طرح پروژه خدمات مدیریت طرح، تسطیح و محوطه سازی، خدمات نظارت کارگاهی، خدمات ژئوتکنیک، جابه جایی خطوط لوله دو حلقه چاه، مهندسی پایه، پیشرفته و تهیه اسناد EPC و طراحی کمپ دوران ساخت تاکنون انجام شده و قرار است مهندسی تفصیلی، خرید، اجرا و راه اندازی تامین مالی طرح از سوی پیمانکار EPCF انجام شود.

مهندس مهدی فکور با اشاره به این که احداث سیستم جمع آوری گازهای همراه نفت در غرب کشور روزانه حدود 270 میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری و برای فرآورش به این پالایشگاه منتقل می شود، تصریح کرد: گازهای استحصال شده برای تزریق به میدان نفتی چشمه خوش و دهلران ارسال و میعانات گازی نیز به میزان روزانه ۴۶ هزار بشکه به پتروشیمی دهلران منتقل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، محصولات این طرح مشتمل بر گاز متان و C2+ و نفتاست و میزان گاز ورودی به کارخانه NGL3100 روزانه 270 میلیون فوت مکعب پیش بینی شده است که پس از جداسازی مایعات گازی از خوراک ورودی، گازهای ترش به واحد شیرین سازی هدایت و گاز شیرین شده با گازهای شیرین میدان های چشمه خوش مخلوط و به واحد نم زدایی ارسال می شود.

پس از عملیات نم زدایی، گاز خشک به واحد استحصال اتان فرستاده و در این واحد اتان و عناصر سنگین تر از گاز استحصال می شود.

گاز سبک تولیدی برای تراکم و تزریق در مخازن نفتی به ایستگاه های تقویت فشار چشمه خوش و دهلران و مایعات گازی استحصال شده جداگانه به مجتمع پتروشیمی دهلران و یا مارون ارسال خواهد شد. 

کد خبر 188538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =