پیشرفت فیزیکی پتروپالایشگاه دهلران از ۸۳ درصد گذشت

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران گفت: هم‌اکنون این پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۳ درصد دارد و از ۱۷ درصد باقیمانده ۱۰ درصد مربوط به بخش اجرایی است.

به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، جواد کمری گفت: گازهای همراه نفت تولیدشده در حوزه نفتی دزفول شمالی شامل میدان‌های دهلران، آذر، پایدار، پایدار غرب، چشمه‌خوش و بنگستان بعد از تقویت فشار در ایستگاه‌های بیات (دهلران)، چشمه‌خوش و پایدار غرب در این واحد پالایشی به ارزش افزوده و محصولات پایین‌دستی تبدیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: ایستگاه تقویت فشار بیات روزانه ۱۲۰ استاندارد میلیون فوت‌مکعب گاز و ایستگاه‌های چشمه‌خوش و پایدار غرب نیز در مجموع روزانه ۱۲۰ استاندارد میلیون فوت‌مکعب گاز که در مجموع ۲۴۰ استاندارد میلیون فوتمکعب گاز جمع‌آوری‌شده از میدان‌های یادشده به سمت واحد ان‌جی‌ال پتروپالایشگاه دهلران به‌عنوان خوراک ورودی تزریق می‌کنند.

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران افزود: اکنون ایستگاه تقویت فشار چشمه‌خوش تقریباً نصف ظرفیت (حدود ۱۰۰ میلیون استاندارد فوت مکعب) خوراک واحد ان‌جی‌ال پتروپالایشگاه دهلران را تأمین می‌کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است از گاز شیرین این ایستگاه برای راه‌اندازی این واحد استفاده شود. بهترین روش برای راه‌اندازی واحدهای این‌چنینی با گاز شیرین است، زیرا با این کار ریسک‌های عملیاتی به حداقل ممکن می‌رسد. بهره‌برداری از این ایستگاه تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

کمری با اشاره به پیشرفت فیزیکی واحد ان‌جی‌ال این پالایشگاه گفت: این واحد اکنون پیشرفت فیزیکی بالای ۸۳ درصد دارد و از ۱۷ درصد باقیمانده ۱۰ درصد مربوط به بخش اجرایی است.

وی با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز بیات تصریح کرد: این ایستگاه تا شهریور ۱۴۰۲ تجهیزاتش وارد سایت می‌شود، کمپرسورهای این مجموعه با تکیه بر توان داخل تأمین خواهد شد. پیمانکار این پروژه در مجموع متعهد شده تا پایان سال این کمپرسورها را نصب کند تا ما بتوانیم طبق برنامه شورایعالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها، پروژه ان‌جی‌ال پتروپالایشگاه دهلران را با ظرفیت کامل عملیاتی کنیم.

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران با اشاره به ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدشده در بخش‌های پایین‌دستی پتروپالایشگاه دهلران یادآور شد: تا امروز تنها راه از بین بردن گازهای همراه نفت‌ خام سوزاندن بود و سوزاندن این گازها جز آلودگی محیط زیست در عمل فایده‌ دیگری برای کشور نداشت. با بهره‌برداری از پتروپالایشگاه دهلران نزدیک به ۲۴۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز به ۴۰ هزار بشکه محصول سیتوپلاس تبدیل می‌شود.

کمری افزود: محصول تولیدی دیگر این شرکت ۱۵۳ میلیون استاندارد فوت‌مکعب تولید گاز متان است که بخشی از این گاز در داخل واحد ان‌جی‌ال مصرف و مازاد آن به شبکه سراسری گاز کشور (آی گت) تزریق و در عمل روزانه ۱۵۳ میلیون فوت‌مکعب گاز شهری برداشت می‌شود، همچنین میعانات گازی با حجم روزانه ۸۵۰ بشکه و روزانه حدود ۴۰۰ تن گوگرد از  دیگر محصولات جانبی این واحد است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۶۰۰ هزار تن اتیلن تولیدی در پتروشیمی دهلران در بخش پایین‌دستی در واحد الفین به پلی‌اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی تبدیل می‌شود، واحدهای پایین دستی الفین دهلران به‌صورت ئی‌پی‌سی از سوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) که از شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌هاست درحال اجراست.

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران افزود: پتروپالایش دهلران ابتدا خوراک (گازهای همراه نفت که تاکنون سوزانده می‌شدند) را از وزارت نفت تحویل می‌گیرد و محصول نهایی خود در پتروشیمی دهلران (یعنی پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌پروپیلن‌ها) را با قیمت اقتصادی به ازای هر تن می‌فروشد، به عبارت دیگر در این زنجیره حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن ارزش افزوده از این گازهای آلاینده ایجاد خواهد شد.

کمری گفت: در مجموع در این زنجیره از مرحله دریافت خوراک در ان‌جی‌ال تا واحدهای الفین و پلی‌الفین در پتروشیمی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: با بررسی‌های میدانی متوجه شدیم پتروشیمی بندر امام در ماهشهر ظرفیت مناسب برای پذیرش سیتوپلاس تولیدی ما دارد. از این رو ضمن انجام توافق با پتروشیمی بندر امام و امضای قرارداد بررسی شد که اگر یک خط لوله با طول ۱۸۰ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیون یورو اجرا کنیم حداقل سه سال زودتر از موعود مشعل‌های گازهای همراه نفت خاموش می‌شوند و این موضوع سبب رونق و اشتغال در منطقه است.

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران اظهار کرد: پتروپالایش دهلران در ۲۰ ماه گذشته رشدی ۲ برابری نسبت به نیمه سال ۱۴۰۰ را تجربه کرده است. یکی از روش‌های خلق منابع پایدار برای تقویت ورودی‌های صندوق‌ها، طرح ملی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ( پتروپالایشگاه دهلران) است. یکی از طرح‌های مورد توجه شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها در طول یک سال گذشته، روند رشد و پیشرفت پتروپالایشگاه دهلران بوده است. اکنون روند پیشرفت این طرح نسبت به سال‌ ۱۴۰۰ افزایش قابل‌توجهی داشته است.

کد خبر 474532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =