نخستین دستگاه گرداننده فوقانی دستگاه حفاری بانشان تجاری ملی رونمایی شد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: نخستین دستگاه گرداننده فوقانی (تاپ درایو) از تجهیزات اساسی در دستگاه های حفاری با نشان تجاری ملی در شرکت مهندسی نوآوران تکساز صنعت (تایکو) رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت تایکو امروز (یکشنبه 16 مهر) در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: این دستگاه با همکاری تنگاتنگ متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت تایکو طراحی و ساخته شده است.

 

مهندس محمد افلاطون زاده افزود: تاپ درایو از تجهیزات اساسی در دکل های حفاری است و نقش مهمی در شتاب بخشی به عملیات حفر چاه های نفت و گاز دارد.

 

وی گفت: 85 درصد قطعات کاربردی در این دستگاه بومی سازی شده و با ظرفیت 500 تن در حفاری چاه های تا عمق 7 هزار متر از کارآیی لازم برخوردار است.

 

افلاطون زاده اظهار کرد: با توجه به تجربیات ارزشمند کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران و هم افزایی با مراکز پژوهشی و علمی کشور در ساخت دستگاه جدید معایبی که در دستگاه های تاپ درایو مشابه خارجی خاصه در سامانه هیدرولیک و گیربکس وجود داشت، برطرف و دستگاه ساخته شده در داخل مزیت های بالاتری نسبت به انواع خارجی دارد.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی نوآوران تکساز صنعت با بیان این که در گام نخست برای تولید 8 دستگاه گرداننده فوقانی از سوی این شرکت برنامه ریزی شده است، افزود: برای صادرات این دستگاه ها در حال بازاریابی هستیم.

 

افلاطون زاده با بیان این که در آیین رونمایی این دستگاه جمعی از مدیران شرکت ملی حفاری ایران حضور داشتند، اظهار کرد: این دستگاه برای انتقال روی دکل حفاری در مناطق نفت خیز جنوب آماده شده است و به زودی در مدار عملیات قرار خواهد گرفت.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی نوآوران تکساز صنعت یادآور شد: ساخت دستگاه گرداننده فوقانی در داخل کشور در قیاس با خرید  خارجی 40 درصد صرفه جویی ارزی داشته است، ضمن این که تامین قطعات و خدمات پشتیبانی آن به آسانی صورت می گیرد.

 

استفاده از دستگاه گرداننده فوقانی در دستگاه های حفاری که یک فناوری جدید محسوب می شود و در چند سال اخیر در چرخه صنعت حفاری قرار گرفته است، افزون بر شتاب بخشیدن به عملیات حفاری، زمان عملیات را کاهش می دهد، گیر لوله ها هنگام حفاری را کم می کند و ضمن کاهش هزینه در ارائه کار ایمن بسیار اثر گذار است.

 

پیش تر مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در بازدید از مراحل ساخت دستگاه تاپ درایو با برند ملی با یادآوری توانمندی سازندگان و صنعتگران داخلی گفته بود: شرکت ملی حفاری ایران با ایجاد ارتباط نزدیک میان سازندگان و صنعتگران داخلی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در کشور موفق شده است بخش قابل توجهی از تجهیزات و قطعات اساسی در صنعت راهبردی حفاری را بومی سازی کند.

 

مهندس حیدر بهمنی تولید انبوه بیش از 18 هزار قطعه پرمصرف دستگاه های حفاری و تجهیزات خدمات فنی و مهندسی و توفیق در ساخت 5 دستگاه حفاری خشکی را از دستاوردهای مهم صنعت حفاری کشور در مسیر خودکفایی خوانده و گفته بود: هم افزایی میان متخصصان این شرکت و سازندگان، زمینه را برای بومی کردن 100 درصد صنعت حفاری و تبدیل کشور به صادرکننده قطعات و تجهیزات حفاری به خارج فراهم می سازد.

 

شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت های بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران است که هم اکنون 90 درصد عملیات حفاری و خدمات فنی این صنعت را در مناطق خشکی و دریایی 10 استان کشور به عهده دارد.

کد خبر 195896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =