تکمیل ساخت سکوهای میدان نفتی رشادت تا پایان امسال

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت صدرا از پایان ساخت دو عرشه باقیمانده P4 و Q4 (سکوی اقماری) میدان نفتی رشادت تا پایان امسال خبر داد.

مهدی اعتصام در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: بر اساس برنامه، پنج عرشه در این میدان باید نصب شود که سکوهای W0 و W4هم اکنون در محل این میدان نصب شده است و باید راه اندازی شود.

به گفته وی، عملیات نصب روسازه های میدان نفتی رشادت، تیر امسال با نصب روسازه های جکت W0 به عنوان نخستین روسازه منطقه نفتی رشادت آغاز و این عرشه در مدت چهار سال ساخته شد.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با بیان این که ساخت دو عرشه P4 و Q4 (سکوی اقماری) در حال انجام است، افزود: در صورت تامین به موقع منابع مالی، این دو عرشه تا پایان سال ساخته و سکوی Q4 تا پایان امسال و سکوی P4 نیز اوایل سال آینده نصب و راه اندازی می شود.

اعتصام گفت: همه کالاهای مورد نیاز برای ساخت سکوهای میدان رشادت تامین شده و در یارد شرکت صدراست، همچنین حدود 10 قلم کالا در مرحله حمل است.

بر پایه این گزارش، قرارداد ساخت پنج سازه دریایی میدان رشادت در قالب یی پی سی به ارزش 230 میلیون دلار میان شرکت فلات قاره و صدرا امضا شد، ضمن آن که جکت های این میدان از سوی پیمانکار دیگری ساخته و در دریا نصب شده است.

میدان نفتی رشادت (رستم) در ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان و در میان آب‌های خلیج فارس واقع شده است. بهره‌برداری از نفت سبک این میدان با ای.پی.آی 36 از سال ۱۳۴۷ آغاز شد.

تولید کنونی نفت از این میدان از سکوی رشادت چهار انجام می‌شود. این سکو دارای ١٤ حلقه چاه است و نفت تولیدی آن به وسیله خط لوله ١٨ اینچ به طول 108 کیلومتر همراه با نفت میدان رسالت برای ذخیره‌سازی به جزیره لاوان ارسال می‌شود.

در ابتدای سال جاری پس از آماده سازی چاه‌های جدید میدان رشادت در سکوی W4، تولید زودهنگام از آنها آغاز شد، در اواسط اردیبهشت ماه به دلیل عملیات نصب روسازه سکوها تولید متوقف و لوله‌ها جمع‌آوری شد.

پیمانکار و کارکنان سکو برای از سرگیری تولید میدان رشادت عملیات نصب سکو، انجام حدود 120 متر لوله‌کشی و ساخت و نصب چند راهه موقتی را آغاز کردند تا در هفته گذشته موفق شدند تولید از چهار حلقه چاه‌ جدید را دوباره آغاز کنند.

طرح توسعه میدان رشادت یکی از سه طرح شرکت نفت فلات قاره و چند طرح شرکت ملی نفت ایران در قالب پروژه های مهرماندگار است.

کد خبر 196528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =