2 پالایشگاه کوچک نفت خام و میعانات گازی به بهره برداری رسید

شانا ـ گروه پالایش و پخش: دو پالایشگاه کوچک فرآورش نفت خام و میعانات گازی در جلفا و بوشهر با برنامه ریزی های وزارت نفت به منظور تمرکز بر فرآورش به جای خام فروشی نفت،‌ هم اکنون به بهره برداری رسیده و دو پالایشگاه کوچک دیگر در جلفا و یزد نیز در مرحله پیش راه اندازی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار شانا، هم اکنون چهار پالایشگاه کوچک بخش خصوصی کشور در مرحله بهره برداری، پیش راه اندازی و راه اندازی قرار گرفته که مجوز احداث و تخصیص خوراک این واحدها از سوی کمیته تخصیص خوراک معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت صادر شده است.

پالایشگاه 5 هزار بشکه ای تبریز پترولیوم

این پالایشگاه کوچک در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان جلفا (واقع در منطقه آزاد ارس) بنا شده است که خوراک آن نفت خام و میعانات گازی بوده و هم اکنون روزانه 600 تن نفت خام و میعانات گازی (معادل 4380 بشکه در روز نفت خام و یا 5070 بشکه در روز میعانات گازی) را فرآورش می کند.

میزان فرآورده های تولیدی این پالایشگاه روزانه یک هزار و 172 بشکه بنزین، یک هزار و 422 بشکه نفت گاز، 638 بشکه در روز نفت سفید و 720 بشکه در روز مازوت است.

این پالایشگاه در حال بهره برداری و محصولات آن قابلیت فروش به داخل و صادرات به کشور ارمنستان را داراست. 

پالایشگاه کوچک 10 هزار بشکه ای میعانات گازی بوشهر

این پالایشگاه کوچک 10 هزار بشکه ای نیز از سوی بخش خصوصی در شهرستان بوشهر احداث شده است که ظرفیت پالایش روزانه 10 هزار بشکه میعانات گازی را دارا خواهد بود؛ لیسانس این پالایشگاه نیز داخلی بوده و روزانه 7 هزار و 650 تن نفتا،‌ یک هزار و 800 بشکه در روز نفت گاز و 400 بشکه نفت کوره تولید خواهد کرد.

این پالایشگاه هم اکنون به بهره برداری رسیده است و محصولات آن قابلیت فروش به داخل و صادرات به افغانستان و پاکستان را دارا خواهد بود.

پالایشگاه 10 هزار بشکه ای آذر پالایش ستاره ارس

این پالایشگاه کوچک 10 هزار بشکه ای در شهرستان جلفای استان آذربایجان شرقی واقع در منطقه آزاد ارس احداث شده که هم اکنون در مرحله پیش راه اندازی قرار گرفته است.

این پالایشگاه با فرآورش روزانه 10 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی،‌ روزانه 290 تن نفتای سبک، 400 تن نفتای سنگین، 660 تن گازوییل و 250 تن نفت کوره تولید خواهد کرد.

لیسانس این پالایشگاه بومی بوده و از سوی متخصصان داخلی طراحی شده است و محصولات تولیدی آن در آینده قابلیت استفاده در داخل کشور و صادرات به کشورهای همسایه ارمنستان،‌ نخجوان،‌ ترکیه و افغانستان را خواهد داشت.

پالایشگاه 2500 بشکه ای صدرشیمی گستران یزد

این پالایشگاه کوچک 2 هزار و 500 بشکه ای نیز در شهرستان اردکان استان یزد واقع شده که هم اکنون مرحله احداث آن به اتمام رسیده و در محرله راه اندازی قرار گرفته است.

ظرفیت پالایش نفت خام آن 2500 بشکه در روز بوده و فرآورده های تولیدی آن روزانه 844 بشکه بنزین، 993 بشکه گازوئیل، 232 بشکه لوبکات و 443 بشکه نفت کوره خواهد بود که قابلیت صادرات به کشورهای افغانستان و پاکستان را خواهد داشت.

لیسانس این پالایشگاه نیز داخلی بوده و محصولات آن مطابق با استاندارد یورو 2 اروپا تولید خواهد شد.

به گزارش شانا،‌ مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت چندی پیش اعلام کرد: کشورمان می تواند با دستیابی به دانش فنی ساخت پالایشگاه های نفت و تولید فرآورده های باارزش افزوده بالا در سیاست صدور نفت خام و میعانات گازی بازنگری کند؛‌ به نحوی که با توسعه ظرفیت پالایشی پالایشگاه های موجود، ساخت پالایشگاه های جدید و کوچک، علاوه بر تامین کامل نیازهای داخلی خود به یک صادر کننده عمده فرآورده های نفتی تبدیل شود.

کد خبر 202659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =