توافقنامه توسعه ذخایر نفت و گاز تاجیکستان نهایی شد

شانا _ گروه بین الملل: شرکت های سی ان پی سی، توتال و تزیس پترولیوم توافقنامه توسعه میدان های نفت و گاز تاجیکستان را نهایی کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال، پس از اجازه دولت تاجیکستان، شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی)، شرکت توتال فرانسه و شرکت انگلیسی-هلندی تزیس پترولیوم روز گذشته (28 خرداد) در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، توافقنامه توسعه میدان های نفت و گاز تاجیکستان را امضا کردند.

شرکت انگلیسی-کانادایی تزیس پترولیوم که در حال توسعه میدان های نفت و گاز در قزاقستان و ازبکستان است، دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود که قصد مشارکت در طرح توسعه موادهیدروکربوری منطقه بوختار تاجیکستان را دارد.

سهم هر یک از این شرکت ها در توافقنامه توسعه ذخایر نفت و گاز منطقه بوختار یک سوم خواهد بود.

بنابر اعلام شرکت تزیس پترولیوم، منطقه بوختار احتمال دارد ٣,٢٢ تریلیون مترمکعب گاز و ٨.٥ میلیارد بشکه نفت داشته باشد.

دیوید رابسون، رئیس شرکت تزیس پترولیوم اعلام کرد: هزینه فاز نخست اکتشاف ها بین 80 تا 100 میلیون دلار خواهد بود و در صورت موفقیت آمیز بودن این عملیات، سرمایه گذاری ها تا سال 2020 افزایش خواهد یافت و بسیار زیاد خواهد بود.

دولت تاجیکستان حدود 90 درصد از نیازهای انرژی خود را با واردات تامین می کند و علاقه مند به توسعه ذخایر نفت و گاز خود است؛ بیشتر ذخایر نفت و گاز این کشور در جنوب غرب تاجیکستان در امتداد حوزه آمو-دریا قرار دارد.

به گفته رابسون، ذخایر گاز تاجیکستان می تواند تامین کننده 24 سال مصرف گاز چین باشد.

پیش بینی می شود نخستین حلقه چاه در این منطقه در زودترین زمان ممکن سال ٢٠١٤ حفر شود؛ این حلقه چاه شاید در عمق بیش از ٦ کیلومتری زمین حفر شود.

شرکت تزیس هم اکنون نفت سبک از چاه های کم عمق در تاجیکستان تولید می کند.

کشور مسلمان نشین تاجیکستان با حدود هفت میلیون و ٥٠٠ هزار نفر جمعیت، فقیرترین عضو کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق به شمار می آید و درآمد آن به صادرات پنبه و آلومینیوم همچنین دستمزد حدود یک میلیون کارگر مهاجر این کشور وابسته است.

کد خبر 205151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =