ترکیب سهم سهامداران پالایشگاه ستاره خلیج فارس تغییر می کند

شانا _ گروه پالایش و پخش: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر حل مسائل مالی پروژه ستاره خلیج فارس از تغییر ترکیب سهم سهامداران این پروژه خبر داد.

مهندس عباس کاظمی در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: در حال حاضر سهامداران این پروژه شامل شرکت ملی پالایش و پخش (18 درصد)، صندوق بازنشستگی نفت (33 درصد) و مابقی سهام متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت اندونزیایی اس پی سی (49 درصد) است.

وی پیشرفت کنونی پروژه ستاره خلیج فارس را 65 درصد اعلام کرد و افزود: زمان دقیق بهره برداری از فاز اول این پروژه به زودی اعلام می شود.

به گزارش شانا پیش از این 40 درصد سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، 35 درصد به شرکت نفت و گاز تامین اجتماعی، 10 درصد به صندوق بازنشستگی صنعت نفت و 15 درصد به شرکت SPC اندونزی واگذار شده بود.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 388 کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

 

کد خبر 209710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =