به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بخش دوم مجتمع ذخیره سازی سراجه قم با ظرفیت ذخیره‌سازی حدود 5 میلیون مترمکعب گاز آغاز به کار کرد.

با راه اندازی این بخش پالایشی، ظرفیت فرآورشی مجتمع پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز طبیعی شهید فهمیده سراجه قم از 5 به 10 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

اگرچه ظرفیت اسمی این مخزن 10 میلیون متر مکعب است اما می توان بین 11 تا 12 میلیون متر مکعب گاز را در این مخزن ذخیره کرد.

مسعود سامی وند مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز با اشاره به بهره برداری از مخزن ذخیره سازی گاز سراجه قم که در زمستان سال گذشته صورت گرفت می گوید: بر اساس سیاست های شرکت ملی گاز ایران و به منظور پشتیبانی از منابع تأمین گاز برای زمستان 92  هماهنگی های لازم و تدابیر فنی و عملیاتی برداشت حداکثری ظرفیت تولید گاز در این مجتمع صورت گرفته است.

باید گفت تاکنون حدود یک میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب گاز از دورترین منابع  تولید گاز در کشور و در زمان های مناسب فصول گرم سال به وسیله خطوط لوله سراسری ، انتقال و پس از دریافت از طریق مجتمع پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز طبیعی شهید فهمیده جهت ذخیره سازی به  مخزن سراجه قم تزریق شده است که در سال گذشته نیز حدود 300 میلیون مترمکعب آن در روزهای سرد زمستان پس از فرآیند عملیات فرآورش جهت مصرف کشور به خط سراسری ارسال شد.

* درآمد 20 میلیون دلاری از راه انداری دومین مخزن ذخیره سازی

این گزارش اضافه می کند هم اکنون مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه نیز که در استان خراسان رضوی واقع است در حال آماده شدن است.

که با راه‌اندازی دومین مخزن ذخیره‌سازی گاز کشور روزانه 20 میلیون دلار عاید کشور می‌شود و می‌توان گاز وارداتی به کشور را متوقف کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت ذخیره‌سازی گاز ایران، ظرفیت ذخیره‌سازی مخزن شوریجه خانگیران 4.8 میلیارد متر مکعب است که در فاز اول 2.4 میلیارد متر مکعب آن به بهره‌برداری می‌رسد و در کل امکان برداشت 20 میلیون متر مکعب گاز در روز ممکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس هم اکنون ایران در بین کشورهای جهان در امر ذخیره سازی گاز رتبه نوزدهم جهان را در اختیار دارد که این مهم نیز با راه اندازی اولین مخزن ذخیره سازی گاز بدست آمده است و با راه اندازی مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه رتبه ایران به مقام پنجم نیز خواهد رسید.

ذخیره‌سازی گاز یک طرح پدافند غیرعامل محسوب می‌شود از این رو شرکت ذخیره سازی گاز ایران موظف است ماهانه گزارش عملکرد خود را به سازمان پدافند غیر عامل کل کشور ارائه دهد.

هم اکنون بیش از 200 مخزن ذخیره سازی در کشور شناسایی شده که حدود 40 مخزن از این تعداد آماده ذخیره سازی گاز طبیعی است که با راه اندازی این تعداد رتبه ایران در ذخیره سازی گاز طبیعی به مقام اول جهان نیز خواهد رسید.

کد خبر 210988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =