روابط ایران و ترکیه در بخش نفت و گاز توسعه می یابد

شانا _ گروه نفت: رییس‌جمهوری ایران در دیدار با نخست وزیر ترکیه گفت: ایران و ترکیه می توانند روابط خود را در همه بخش های اقتصادی از جمله نفت، گاز و پالایشگاه توسعه دهند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار رجب طیب اردوغان، با تاکید بر توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران و آنکار گفت: ارتباط و دوستی میان دو ملت مسلمان ایران و ترکیه روابط دو کشور را تضمین می کند.

حسن روحانی با اشاره به ضرورت تقویت بخش خصوصی برای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور گفت: ایران و ترکیه می توانند مناسبات خود را در همه بخش های اقتصادی از جمله، ساخت نیروگاه، پالایشگاه و همکاری‌های صنعتی، نفت و گاز توسعه دهند.

تاکید اردوغان بر تجارت آزاد با ایران

نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه پیوند تاریخی روابط ایران و ترکیه از گذشته قوی و مستحکم بوده است، گفت: وظیفه ما تقویت برادری بین ملت های دو کشور است ؛ زیرا  این برادری می‌تواند زمینه‌های همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را تقویت کند.

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: ایران و ترکیه قدرتمندترین کشورهای منطقه هستند و هدف ما گسترش همه جانبه روابط با ایران است که در زمینه روابط اقتصادی با ایران قصد داریم حجم مبادلات تجاری را تا سال 2015 به 30 میلیارد دلار درسال برسانیم.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای خوبی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور به امضا رسید، گفت: یکی دیگر از اهداف ما این است که در توسعه روابط اقتصادی به قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور دست یابیم.

بر پایه این گزارش، در پایان این دیدار سند تشکیل شورای عالی همکاری‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به امضای روسای جمهور دو کشور رسید.

این شورای عالی که به صورت متناوب سالیانه در تهران و آنکارا تشکیل خواهد شد، متشکل از وزیران اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کابینه‌های دو کشور خواهد بود.

تشکیل شورای همکاری در این سطح میان دو کشور برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی انجام می‌شود که زمینه ساز همکاری‌های گسترده در زمینه توسعه روابط و مناسبات منطقه‌ای میان ایران و ترکیه خواهد بود. این سند همکاری می‌تواند روابط دو جانبه و همکاری های بین منطقه ای دو کشور را به بالاترین سطح توسعه دهد.

توسعه همکاری ایران و ترکیه در مسایل مشترک منطقه

رییس‌جمهوری کشورمان در ادامه این دیدار با بیان اینکه جاذبه های گردشگری و تاریخی دو کشور به ویژه اماکن مذهبی و معنوی باید زمینه ارتباطات مردمی ایران و ترکیه را افزایش دهد، تصریح کرد: جاذبه‌های معنوی دو کشور زمینه های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها است.

وی تصریح کرد: روابط دو کشور در حوزه دانشگاهی، ارتباط میان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، باید بیش از گذشته توسعه یافته و تقویت شود.

رییس‌جمهوری با اشاره به تحولات منطقه گفت: در مسائل مهم منطقه‌ای با یکدیگر اشتراک نظر داریم که مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری یکی از این موضوع ها است.

روحانی یادآور شد: توسعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه، فعالیت‌های تروریستی را "عقیم" خواهد کرد.

رییس‌جمهوری کمک به مردم سوریه را از دیگر موضوع های مشترک میان دو کشور در مسائل منطقه‌ای برشمرد و گفت: کمک‌های مردمی به ویژه در فصل زمستان می‌تواند بخشی از مشکلات مردم سوریه را رفع کند.

وی با بیان اینکه معتقد هستیم تنها مردم سوریه باید برای آینده این کشور تصمیم بگیرند، گفت: همکاری‌های ایران و ترکیه باید در سایر مسائل منطقه‌ای و موضوع های مرتبط با امنیت همسایگان که از موضوعات مشترک دو کشور است، نیز توسعه پیدا کند.

کد خبر 212060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =