رئیسی: قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه باید تمدید شود

رئیس‌جمهوری در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود گفت: قراردادی که ۲۵ سال پیش با ترکیه برای انتقال گاز امضا شده است باید تمدید شود و شکل وسیع‌تری به‌خود بگیرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سیدابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه (۲۸ تیرماه) طی نشست مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه‌ در مجموعه تاریخی سعدآباد گفت: بی‌تردید سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران نقطه‌ عطفی در ارتقای سطح روابط بین تهران - آنکارا خواهد بود و در این مذاکره اراده دو طرف جدی است.

وی افزود: در این دیدار برای روابط اقتصادی و تجاری و سطح روابط در حوزه مختلف بحث و گفت‌وگو شد و معتقدم این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود کافی نیست و می‌تواند در سطح بالاتری شکل گیرد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تأسیس شهرک‌های صنعتی بین دو کشور که به‌صورت مشترک دنبال خواهد شد، گفت: تأسیس پارک‌های علم و فناوری و فعال کردن و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور از دیگر محورهای مذاکرات امروز با رئیس‌جمهوری ترکیه بود.

رئیسی درباره تمدید قرارداد انتقال گاز که ۲۵ سال پیش مطرح بود، گفت:‌ امروز این موضوع مورد تأکید قرار گرفت تا این قرارداد تمدید شود و شکل وسیع‌تری به‌خود بگیرد.

وی درباره فعالیت شرکت‌هایی که امروز در ترکیه فعال هستند و می‌توانند در ایران نیز فعالیت داشته باشند اشاره و تصریح کرد: چنین همکاری برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

رئیس‌جمهوری درباره سطح روابط تجاری بین ایران و ترکیه اظهار کرد: اکنون می‌توان ۳۰ میلیارد دلار را به‌عنوان سطح روابط تجاری بین دو کشور هدف‌گذاری کرد که از این سطح کنونی به سه برابر افزایش خواهد یافت.

رئیسی تأکید کرد: برای تأمین امنیت ایران و ترکیه و امنیت مرزها با ترویسم باید مبارزه کرد.

وی تصریح کرد: روابط خوب بین تهران و آنکارا می‌تواند به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی منتهی شود و این دو کشور قدرتمند می‌توانند نقشی بسیار مهم در امنیت منطقه و بین‌المللی ایفا کنند و مذاکراتی که امروز انجام شد می‌تواند برای اراده و اقدام هر دو کشور به‌منظور همکاری‌های دو جانبه و در منطقه‌ای و بین‌المللی مؤثر واقع شود.

رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد که سند راهبردی که امروز امضا شد به روابط گسترده‌ای بین دو کشور منتهی شود و چشم‌انداز بسیار روشن و آینده درخشان در توسعه روابط دو کشور داشته باشد.

رئیسی در پایان از حضور رئیس‌جمهوری و هیئت عالی‌رتبه ترکیه در ایران تشکر ‌و اظهار امیدواری کرد این سفر برای هر دو کشور بابرکت باشد.

رئیسی: قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه باید تمدید شود

توسعه سرمایه‌گذاری بین ایران و ترکیه از نکات مورد تأکید نشست رؤسای‌جمهوری ایران و ترکیه بود که رئیسی در این نشست به آن اشاره کرد.

اردوغان: با گام برداشتن در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این موضوع سرعت ببخشیم

رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این نشست مطبوعاتی به دیدارش با همتای ایرانی خود اشاره کرد و گفت: ابتدا نشست دوجانبه داشتیم و هفتمین نشست شورای همکاری‌های عالی ترکیه و ایران را نیز با موفقیت برگزار کردیم و معتقد هستیم رایزنی‌ها سبب جهش در روابط ما می‌شود.

اردوغان چشم‌انداز رئیسی را در روابط ایران با همسایگان بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: ما یک هدف یعنی رسیدن به حجم مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری را تعیین کردیم و متأسفانه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش یافت و اکنون به حجم تجارت ۷ میلیارد دلار رسیدیم. باور دارم با عزم راسخ دو کشور می‌توانیم حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را رقم بزنیم.

رئیسی: قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه باید تمدید شود

وی تأکید کرد: با گام برداشتن در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این موضوع سرعت ببخشیم. همان‌طور که می‌دانید ترکیه در زمینه صنایع دفاعی در سال‌های اخیر اقدام‌های جهش‌گونه داشته است و بر همبستگی خود در این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: امروز در کنار این نشست، نشست مهم دیگری را داریم و در چارچوب نشست سه‌جانبه آستانه همراه با رئیس‌جمهوری روسیه مسائل و تحولات اخیر منطقه را ارزیابی می‌کنیم و این نشست ارزیابی دوباره روند آستانه و به‌نحوی احیای روند آستانه خواهد بود. من نیز بار دیگر از همه وزیران دو کشور تشکر و از آنها خواهش می‌کنم همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترک میان خود را ادامه دهند.

اردوغان شامگاه دوشنبه (۲۷ تیرماه) به دعوت رئیسی و در رأس هیئتی بلندپایه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی برای سفری دو روزه وارد تهران شد و امروز آیین استقبال رسمی از رئیس‌جمهوری ترکیه از سوی همتای ایرانی خود، با نواختن سرود ملی دو کشور در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.

هفتمین نشست روند صلح آستانه شامگاه سه‌شنبه با حضور رؤسای‌جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در سالن نشست سران برگزار می‌شود و در این نشست سه‌جانبه رئیسی، اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم، از جمله علیه داعش و پ‌ک‌ک و بازگشت داوطلبانه پناهندگان سوری به خانه‌هایشان گفت‌وگو می‌کنند.

اردوغان قرار است در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه با همتای روس خود داشته باشد و پوتین نیز با رئیس‌جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

کد خبر 459607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =