پارس جنوبی با مدیریت زنگنه زنده است

شانا_گروه نفت: بیژن زنگنه، وزیر نفت پنچم فروردین ماه نخستین بار در دوره جدید مدیریت خود بر صنعت نفت از همه فازهای پارس جنوبی دیدن کرد.13 سکانس در بازدید از پارس جنوبی حاکی از یک روز همراهی با وزیر نفت در عسلویه است.

یک : آسمان سحرگاهی پنجم فروردین ماه پراز ستاره بود، هلال ماه همچنان می درخشید؛ ساعت 6:20 صبح را نشان می داد که از پلکان هواپیما بالا رفتیم، گروه دو نفره شانا شامل من و خبرنگار عکاس؛ هنوز درست در جایمان قرار نگرفته بودیم که بیژن زنگنه، وزیر نفت با کاپشن یشمی رنگش که خیلی جلب توجه می کرد به همراه رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت و منصور معظمی، معاون برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدرکربوری وزارت نفت وارد هواپیما شدند. فرم لباس پوشیدن وزیر حاکی از یک روز سخت و پرکار بود. ساعت 7:35دقیقه هواپیما فرودگاه مهرآباد را به مقصد عسلویه ترک کرد.

دوم : ساعت از 9 گذشته بود که هواپیما در فرود گاه عسلویه بر زمین نشست، وزیر با سرعت از هواپیما پیاده شد و مورد استقبال علی اکبر شعبان پور، مدیر عامل شرکت نفت وگاز پارس و برخی از مدیران قرار گرفت. این استقبال اما زیاد طول نکشید. زنگنه با سرعت به سمت هلی کوپتر حرکت کرد. وقتی سوار هلی کوپتر شدیم از بیژن زنگنه درباره مصاحبه ای که چند سال پیش با او درباره ی عسلویه  انجام دادم و او پارس جنوبی را در یک جمله "آرزوی بر باد رفته " دانسته بود پرسیدم، خندید وگفت: "آن را آباد می کنیم. "

سوم : صدای ملخ های هلی کوپتر که زیاد شد دیگر صدای حاضران در هلی کوپتر کمتر شنیده می شد. هر از چند گاهی از مدیر عامل نفت وگاز پارس درباره موقعیت فازها می پرسیدم و او هم با آرامش پاسخ می گفت. وزیر نفت اما دستش زیر چانه اش بود و با دقت و وسواس خاصی به پایین و به فازها نگاه می کرد.چشمانش هزار حرف ناگفته داشت. دانه های تسبیح اش دوتا دوتا از راست به چپ و از چپ به راست می رفت. چند سوال هم پرسید که همراهان او پاسخ گفتند.

چهارم : فاز 12 در اولویت اول بازدید وزیر نفت قرا گرفت. کارکنان این فاز برای استقبال از او به خط شدند و زنگنه با تک تک آن ها دست داد و با تبریک سال نو موجب خوشحالی کارکنان شد که نمی توانستند آن را پنهان کنند. او بعد از بازدید از فاز در محل تشکیل جلسه با مدیران، حاضر شد و بعد از  شنیدن آخرین وضعیت این فاز که مدیران قول دادند  تا پایان آبان ماه تمام 6 ترین (واحد) این فاز را وارد مدارکنند، لبخند زده  و به این جمله بسنده کرد: " ان شاء ا... قرارهایی که گذاشتید عملیاتی شود." ارائه گزارش که به پایان می رسد، وزیر با سرعت سالن را ترک می کند.

پنجم : وقتی وزیر نفت سوار خودروی VIP می شود، معاون شرکت ملی نفت در سمت راست ، منصور معظمی روبرویش و علی اکبر شعبان پور روبروی رکن الدین جوادی مستقر می شوند . چهار ضلع توسعه پارس جنوبی  در کنار هم آخرین وضعیت فازها را از زبان مدیرانی که یکی یکی بر روی نیمکت کنارشان می نشینند، با دقت می شنوند.

ششم : وزیر نفت بعد از فاز 12به ترتیب از فازهای  14، 19، 13 و 24-22 بازدید کرد. مدیران پس از ورود وزیر به فازها سوار خودرو وزیر شده و به ارائه گزارش وضع می پردازند. آنها اما نمی توانند به بیراه روند چون زنگنه به تمام جزئیات فازها آشناست. نشانه اش هم این که به برخی مدیران فازها گوشزد می کند: "به جای حاشیه، سر اصل مطلب بروید. " نگاه برخی مدیران حاکی از آن است که آنان انتظار مواجه شدن با این جمله را نداشته اند.

هفتم : پس از بازدید از فازهای نوبت صبح، وزیر با همراهی همراهان ساعت 13:30 دقیقه سوار بر هلی کوپتر برای نماز و ناهار راهی منطقه ویژه اقتصادی می شوند. حال او چندان مساعد به نظر نمی رسید. همراهان در تلاطم یافتن دارو برای او بودند. با این وضع گمان بردم  بازدید بعد از ظهر لغو می شود اما مطابق برنامه ساعت 15 : 15 بیزن زنگنه با همان شادابی و سرعت آماده بازدید از بقیه فازها شد.

هشتم : فازهای 21-20 ، 18-17 و 16-15 به ترتیب در نوبت بازدید عصر قرار گرفتند. برای بازدید از همه فازها علاوه بر شنیدن حرفهای معاونان به دقت به اطرافش نگاه می کرد. از نگاهش پیدا بود که از اتفاقاتی که بر پارس جنوبی در 8 سال اخیر گذشته، بسیار ناراحت است و شاید به این فکر می کرد چگونه می توان این فازها را به سرعت وارد مدار تولید کرد و شاید هم ...  پرسیدن این  سوال که  تقریبا در بازدید از همه فازها از مدیران می پرسید، کاملا نشانگر این موضوع بود : "اکنون چند نفر در این فاز کار می کنند؟" و با آماری که دریافت می کرد گاهی لبخند می زند و گاهی صورتش برافروخته می شود و گاه ...

نهم : به فازهای 18-17 که می رسد همانند فاز 12 پس از بازدید در جلسه با مدیران این فاز شرکت می کند. او از آنها می خواهد تا مهرماه 93 حداقل یک فاز از این دو فاز را وارد مدار تولید کنند.
او در ادامه می گوید: اگر این گونه شود، مستحق پاداش خوبی خواهید بود. در غیر این صورت یک کار عادی انجام شده است.

 زنگنه به مدیران این فازها همچنین می گوید : " آنقدر بقیه بد کار کردند، که شما خوب در آمدید." و موجب لبخند رضایت پیمانکاران این دو فاز یعنی شرکتهای اویک ، ایدرو، تاسیسات دریایی و شرکت ملی حفاری که حفاری 11 حلقه چاه عرشه 18A را تا 18 بهمن ماه و 17A را تا 20 اسفندماه 92 به پایان رساندند، می شود.

نهم : بیشترین بحثها اما در فازهای 16-15 شکل می گیرد. بحثهای تخصصی درباره راه اندازی این دو فاز با حداکثر سرعت، موضوع اصلی است. مدیران فازها از برنامه و مشکلات این دو فاز می گویند و رکن الدین جوادی پیشنهادهایی ارائه می دهدکه به بحث برخی مدیران می انجامد اما در محیط کاملا دوستانه، مدیر عامل شرکت ملی نفت راههای دیگری ارائه می دهد و پس از بحث  به یک راه حل مشترک برای توسعه این فازها می رسند. اینجاست که وزیر می گوید: " ان شاء الله هم شما از شر گرفتاریهای فازهای 16-15 خلاص شوید و هم ما به خیرش برسیم!" او که با دقت این فازها را بازدید کرده، در ادامه می افزاید : "درست است که ظاهر این فازها خوب است، اما ریزه کاری زیاد دارد."

وزیر نفت در سالن همایشهای این دو فاز می گوید : " هر کس باید در جای خودش قرار داشته باشد تا کارها به خوبی پیش رود." زنگنه تصریح می کند : "وارد سیستمی شدیم که باید به سمت جلو حرکت کند و راه بازگشتی نیست. در این وضع همه باید همدیگر را خوب درک کنند."

دهم : زنگنه پس از پایان بحث فنی درباره فازهای 16-15 می گوید : " از هم اکنون خواب زمستان را می بینم."
وزیر نفت از لطف خداوند هم می گوید : "ان شاءالله با تلاش همه ، خداوند لطفش را درسال جدید که به نام حضرت فاطمه زهرا (س) مزین است، شامل حال ما کند."
او همچنین  تاکید می کند: "با مدیریت ، دلسوزی و دانش، کارها به خوبی پیش می رود و یک مدیر خوب با داشتن این ویژگیها قطعا می تواند منابع مالی لازم را برای توسعه تامین کند." زنگنه سپس از همه به خاطر تلاششان تشکر می کند.

یازدهم : گاز در فلر ها می سوزد. عسلویه هنوز هم نیمه جان است. اگرچه غروب آفتاب آن را درخشان کرده باشد. تاسیسات در غروب می درخشند و وزیر بانگاهش می گوید بار دیگر پارس جنوبی را پایتخت اقتصاد ایران خواهم کرد.

دوازدهم : به منطقه ویژه بر می گردیم. وزیر به همراه معاونانش به اتاق استراحت که برایشان در نظر گرفته شده بود، رفتند. 5 دقیقه بعد با اجازه از آنها وارد اتاق شدم و درخواستم را این گونه بیان کردم: " اگر اجازه بدهید بعد از استراحت ، 10 دقیقه وقتتان را در اختیار شانا قرار دهید؛ می گوید : "چرا ده دقیقه بعد ، همین حالا وقت خوبی است." تعجب می کنم چون از صبح تاساعت 18:30 در حال بازدید از فازها بوده است و با این وجود،نیازی به استراحت احساس نمی کرد . مصاحبه با وزیر 20 دقیقه ای طول کشید که  موجب اعتراض اطرافیان شد.

 سیزدهم : ساعت 23 عسلویه را به سمت تهران ترک کردیم. در طول مسیر وزیر تمام وقت با منصور معظمی صحبت می کرد و رکن الدین جوادی که در مجاورت آنها و در صندلی سوم مستقر بود جزوه های گزارش را که مدیران فازها در اختیار او قرار داده بودند مطالعه می کرد و گاهی در زیر آنها نکاتی را یادداشت می کرد. او چنان با آرامش کار می کرد که گمان بردم در اتاق کارش مشغول بررسی میزان پیشرفت فازهاست. وقتی از وزیرو همراهان او خداحافظی می کردم، چشمان وزیرکاملا قرمز شده بود. عسلویه چشم به مدیریت او دوخته است.

رویا خالقی

                                                                                                                                                        

کد خبر 214398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =