صرف 300 میلیون دلار اعتبار برای ذخیره سازی گاز در شوریجه

شانا_گروه گاز: مجتمع ذخیره سازی گاز شوریجه با صرف اعتباری بیش از 300 میلیون دلار در منطقه عملیاتی خانگیران آماده بهره برداری است.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی از تکمیل مجتمع ذخیره سازی گاز شوریجه با اعتباری بیش از 300 میلیون دلار در منطقه عملیاتی خانگیران خبرداد.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود سامی وند در بازدید از مجتمع ذخیره سازی شوریجه گفت: این مجتمع به عنوان مخزن ذخیره سازی با همت متخصصان داخلی ساخته شده و در آینده نزدیک آماده بهره برداری است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح های ذخیره سازی گاز در کشور پشتوانه موثری برای تامین انرژی مصرفی بخش های خانگی و صنعتی است، اظهار داشت: طرح های ذخیره سازی گاز پشتوانه امنیت انرژی و ضرورتی استراتژیک است.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت کشور روسیه و آمریکا در اجرای طرح های ذخیره سازی گفت: این کشورها برای مواقع بحران و سرما، گاز را ذخیره سازی می کنند و با توجه به برخورداری ایران از گاز طبیعی، با تلاش همکاران صنعت گاز طرح های ذخیره سازی در کشورمان در حال انجام است.

سامی وند با بیان اینکه مجتمع ذخیره سازی شوریجه، دومین پروژه ذخیره سازی خاور میانه به شمار می رود، بیان کرد: این مخزن جزء پرفشارترین و پیشرفته ترین مخاز ذخیره سازی دنیا است.

وی افزود: مخزن شوریجه D یک مخزن طبیعی خدادادی است و حدود 40 سال از زمان بهره برداری آن می گذرد، این مخزن دارای 4.8 میلیارد متر مکعب ظرفیت است که برای استفاده از این مخزن، پروژه را در دو فاز 2.4 میلیارد متر مکعبی تعریف کردیم.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با اشاره به اینکه مخزن شوریجه قابلیت تزریق روزانه 10 میلیون متر مکعب و ظرفیت برداشت 20 میلیون متر مکعب گاز در روز را دارد، تاکید کرد: با توجه به کاهش مصرف گاز در تابستان، 7 ماه گاز را ذخیره و یک ماه به مخزن استراحت و در 4 ماه از گاز ذخیره شده برای زمان پیک مصرف برداشت می کنیم.

سامی وند افزود: تمام مراحل طراحی، نصب و ساخت این مجتمع توسط شرکت ملی گاز ایران و به دست متخصصان داخلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه فقط ادوات اولیه از خارج خریداری شده است، اضافه کرد: نصب تجهیزات و راه اندازی جز تعهدات فروشنده بوده است و غیر از این مورد، تمام مراحل کار توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

وی با اشاره به آماده بودن ذخیره سازی شوریجه در منطقه عملیاتی خانگیران تاکید کرد: تمامی مقدمات برای افتتاح این پروژه عظیم در حال انجام است و در آینده نزدیک به بهره بردرای خواهد رسید.

کد خبر 215871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =