ظرفیت تولید میدان نفتی منصوری به بیش از 100 هزار بشکه افزایش یافت

شانا_ گروه نفت: ظرفیت تولید میدان نفتی منصوری به بیش از 100 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، در جلسه مشترکی که با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، مدیر برنامه ریزی تلفیقی و مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران و مجری و کارشناسان طرح توسعه میدان نفتی منصوری برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت تولید این میدان ارائه شد و برنامه های آتی برای توسعه آن بحث و بررسی شد.

بر گزارش ارائه شده میدان منصوری، برنامه افزایش تولید این میدان به 100 هزار بشکه، در سال 86 محقق شد و این میزان تولید روزانه به صورت مستمر تاکنون ادامه یافته و حتی ظرفیت تولید به بیش از 100 هزار بشکه نیز رسیده است. 

بیش از 8 میلیارد دلار درآمدزایی در مقابل 135 میلیون دلار هزینه

بر اساس این گزارش، درحالیکه در مجموع تاکنون 135 میلیون دلار برای این طرح توسعه هزینه شده است، درآمدزایی طرح بیش از 8 میلیارد دلار بوده و تاکنون از محل افزایش ظرفیت تولید میدان به 100 هزار بشکه، بیش از 80 میلیون بشکه نفت تولید شده است.  

این گزارش، میزان پیشرفت طرح توسعه میدان منصوری 98 درصد در برنامه اعلام شده است و بر مبنای آن، از مجموع هفت بسته کاری تعریف شده برای توسعه میدان نفتی منصوری در فاز اول، 6 بسته کاری به پایان رسیده و بخش عمده بسته کاری هفتم نیز نهایی شده است.  

بر این اساس، بسته کاری هفتم مربوط به احداث و راه اندازی کارخانه بهره برداری و نمکزدایی منصوری است که با توجه به نمکی شدن بسیاری از چاه ها، تکمیل شدن کارخانه نمک زدایی، امکان استحصال نفت از چاه های نمکی و بالتبع افزایش ظرفیت تولید را فراهم می کند.

تامین تجهیزات برای راه اندازی کارخانه بهره برداری و نمکزدایی منصوری

 تکمیل آخرین بسته کار فاز اول طرح توسعه میدان نفتی منصوری (راه اندازی کارخانه بهره برداری و نمکزدایی) منوط به تامین کالاست که به این منظور مذاکرات مربوطه صورت گرفته است. 

همچنین طبق برنامه ریزی ها و با توجه به برآوردها که از افزایش ذخایر نفت درجای مخزن آسماری میدان منصوری به بیش از سه میلیارد بشکه حکایت داشته است، ظرفیت تولید این میدان در فاز دوم توسعه به 150 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.  

به گزارش شانا، بسته کاری اول طرح توسعه میدان منصوری در سه بخش طراحی لرزه نگاری سه بعدی، برداشت داده های لرزه نگاری و پردازش داده های لرزه ¬نگاری دنبال شد و بسته کاری دوم نیز بر آنالیز مغزه های چاه شماره 60 منصوری و تعبیر و تفسیر داده های لرزه نگاری و مطالعات فنی- اقتصادی افزایش سقف تولید تا 150 هزار بشکه نفت در روز متمرکز شد. 

در بسته کاری سوم، مطالعات ژئوفیزیک، مطالعات زیست محیطی و مطالعه روش های کنترل شن چاه های میدان منصوری مدنظر قرار گرفت و در بسته کاری چهارم، حفاری و به تولید رسیدن یک حلقه چاه جدید و تعمیر و تکمیل هفت حلقه از چاه های موجود پیگیری شد. 

بسته کاری پنجم به توسعه واحد بهره برداری موجود و تعیین حداکثر ظرفیت آن اختصاص یافت که در این راستا، طراحی و انجام مهندسی تفصیلی به منظور شناسایی تنگناهای فراورشی واحد بهره برداری موجود جهت افزایش ظرفیت فراورشی آن تا 100 هزار بشکه در روز و افزایش ظرفیت فراورشی واحد بهره برداری موجود به میزان 110 هزار بشکه نفت در روز از طریق خرید کالا و انجام عملیات اجرایی بوده است. 

بسته کاری ششم مربوط می شود به احداث واحد بهره برداری جدید و واحد نمکزدایی و در نهایت بسته هفتم فاز اول طرح توسعه میدان منصوری بر مقوله احداث خط لوله انتقال نفت تمرکز یافت. در شرح این بسته کاری، طراحی مهندسی تفصیلی احداث خط لوله اصلی انتقال نفت از واحد بهره برداری به ایستگاه تقویت فشار گاز اهواز، خرید کالا و عملیات احداث خط لوله انتقال نفت از واحد بهره برداری به ایستگاه تقویت فشار گاز اهواز و خرید کالا و عملیات احداث خط لوله های جریانی چاه های شماره 34، 56 و 60 مورد توجه قرار گرفت. 

در بین تمامی هفت بسته کاری تشریح شده، تنها بسته کاری ششم که مربوط به احداث کارخانه بهره برداری و نمکزدایی جدید در میدان منصوری است، باقیمانده است. در فاز اول طرح توسعه میدان منصوری، علاوه بر انجام عملیات مرتبط با فاز اول، آب و برق مورد نیاز در فاز دوم نیز آماده شده و از آنجا که توسعه میدان منصوری در فاز دوم به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار شده، کار توسعه دهندگان در فاز دوم آسان¬تر شده و زیرساخت های طرح به طور تقریبی آماده است.   

گفتنی است این جلسه مشترک در جریان بازدید روز چهارشنبه (31 اردیبهشت) رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تاسیسات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و تعدادی از پروژه های غرب کارون، در محل میدان نفتی منصوری برگزار شد.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت متن، حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، سلطان کمالی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان (مجری سابق طرح توسعه منصوری)، عبدالمحمد دلپریش، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، جعفر مدنی زادگان، مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران و حامد انواری، مجری طرح توسعه میدان نفتی منصوری از جمله حاضران در این جلسه بودند.

 

کد خبر 217979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =