۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
  • کد خبر: 218870
وزیر نفت عازم ترکیه شد

وزیر نفت به همراه حسن روحانی، رییس جمهوری صبح امروز (19 خرداد) تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد.

به گزارش شانا، در این سفر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهوری، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی، رییس جمهوری را همراهی می کنند.

بر پایه این گزارش، این سفر دو روزه به دعوت رسمی عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه انجام شد.

در بیانیه مشترک مطبوعاتی که در تهران و آنکارا و در آستانه این سفر دو روزه منتشر شد، آمده بود "در جریان گفتگوهای رسمی دکتر روحانی با عبدالله گل رییس‌ جمهوری و رجب طیب اردوغان نخست وزیر جمهوری ترکیه، توسعه و تقویت مناسبات دو جانبه ایران و ترکیه در کلیه زمینه‌ها مورد تأکید خواهد بود و در این راستا برگزاری نخستین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور نشانگر ظرفیت‌های پویا در تحکیم مناسبات و علائق دوستانه میان دو ملت می‌باشد.»

در این بیانیه این سفر را فرصت مغتنمی برای رایزنی‌های سطح عالی بین ایران و ترکیه در زمینه موضوعهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرده بود.

بر اساس اعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، دیدارهای رسمی با همتای ترک و رجب طیب اردغان نخست وزیر، شرکت در ضیافت شام عبدالله گل، دیدار با ایرانیان مقیم و برخی از تجار و بازرگانان، شرکت در مراسم گشایش شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه و نشست رسانه ای با مدیران رسانه های ترکیه از دیگر برنامه های رییس جمهوری ایران در این سفر است.

در این سفر اسنادی در بخشهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و همچنین در حوزه ساخت مشترک فیلم، همکاری در زمینه گردشگری، پست، گمرک و استاندارد امضا می شود.

همچنین در این سفر پس از پایان نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه، دستاوردهای این نشست در بیانیه ای مشترک منتشر می شود.

بر اساس هدف گذاریهای انجام شده، حجم تجاری میان دو کشور تا سال 2020  از 15 میلیارد دلار کنونی به دو برابر یعنی به 30 میلیارد دلار خواهد رسیدو قطعا انرژی در این میان جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

 

کد خبر 218870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =