تاثیر روانی داعش موجب افزایش قیمت نفت در بازار شده است

تحرکات اخیر داعش در عراق در حالی باعث افزایش 5 دلاری قیمت نفت شد که برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که اتفاق بزرگی در عراق نیفتاده و افزایش قیمتها ناشی از مسائل روانی حاکم بر بازار است.

به گزارش خبرنگار شانا، مشاور و تحلیگر ارشد انرژی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نفت پس از اتفاقهای عراق روانی بوده است، افزود: میزان نفتی که از عراق به خاطر مشکلات سیاسی حذف شده 200 هزار بشکه است که تاثیر چندانی بر بازار ندارد.

فریدون فشارکی افزود: نفت کردستان می تواند جایگزین این مقدار نفتی که از بازار خارج شده، شود.

تحلیگر ارشد انرژی، گریزی به نفت کردستان می زند: "اگر کردها دنبال یک شانس بزرگ در کردستان عراق بودند تا بتواند بصورت قانونی و حقوقی نفت خود را بفروشند این فرصت را خدا برایشان فراهم کرده است."

فشارکی با اشاره به اینکه مشکل عراق به این زودیها حل نمی شود، افزود: هم اکنون دولت عراق کنترلی بر خط لوله صادرات نفت خود ندارد و بنابراین در این شرایط برای صادرات نفت چاره ای جز حمایت از کردستان ندارد در واقع دولت عراق دیگر نمی تواند کردها را تهدید کند.

وی سپس به تهدید تروریستهای داعش مبنی بر حمله به بغداد اشاره و تصریح کرد: حمله داعش به بغداد عملی نیست در واقع دنیا چنین اجازه ای نمی دهد.

موانع جغرافیایی صادرات نفت عراق

رئیس موسسه تحقیقاتی Facts Global Energy در ادامه به افزایش ظرفیت تولید نفت عراق اشاره و تصریح کرد: عراق هم اکنون قراردادهای معتبر برای تولید 10 میلیون بشکه نفت در روز امضا کرده و اگر تولید نفت کردستان عراق هم به این رقم افزوده شود تولید نفت عراق تا سال 2020 به 13 میلیون بشکه در روز می رسد.

وی با اشاره به این که در عراق و کردستان منابع و امکانات بالقوه صادرات نفت بیشتر از عربستان دیده می شود، افزود: در بحث صادرات نفت، عراق در خیابان فرعی قرار دارد و در خیابان اصلی نیست.

فشارکی با اشاره به اینکه عراق تحت هیچ شرایطی نمی تواند بیش از 5 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند، گفت: به دلیل مشکلات جغرافیایی، عراق نمی تواند بیش از این مقدار از خلیج فارس صادر کند مگر اینکه از کشور ثالثی صادرات خود را افزایش دهد، همانند زمانیکه کویت را اشغال کرده بود.

وی افزود: عراق می تواند 4 لوله 900 هزار بشکه ای برای انتقال نفت از جنوب عراق به دهانه خلیج فارس، در اختیار داشته باشد و اگر تعداد این لوله ها بیشتر شود ممکن است وارد خاک کشور همسایه شود که این موضوع شدنی نیست.

فشارکی از منظر دیگر هم به غیر ممکن بودن صادرات بیش از 5 میلیون بشکه نفت از عراق پرداخت و گفت: صادرات از طریق خط لوله (که در گذشته انجام می شد) می توانست مشکل صادرات عراق را حل کند ولی عربستان آن را ضبط کرد و سرنوشت بهره برداری از آن توسط عراق مشخص نیست.

 

کد خبر 219819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =