صرفه جویی بیش از 10 میلیارد لیتر سوخت مایع نیروگاهی تا پایان سال

حجم گاز ارسالی به نیروگاهها از ابتدای امسال تاکنون 40 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال از این محل 10 تا 15 میلیارد لیتر سوخت مایع صرفه جویی و بخشی از آن به صادرات اختصاص یابد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که امسال در بخش گازرسانی به نیروگاهها در شرایط بهتری قرار داریم، افزود: میزان گاز ارسالی به نیروگاهها در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است.

منصور معظمی افزود: با افزایش گاز ارسالی به نیروگاهها، میزان سوخت مایع تحویلی به آنها کاهش یافت.

وی با اعلام این که بخشی از ظرفیت آزاد شده نفتگاز به صاردات اختصاص یافته است، گفت: پیش بینی می شود امسال حدود 10 تا 15 میلیارد لیتر صرفه جویی ناشی از افزایش مصرف گاز در نیروگاهها داشته باشیم که حجم آزاد شده سوخت مایع به افزایش درآمدهای اقتصادی کمک می کند.

به گزارش خبرنگار شانا وزیر نفت نیز هفته گذشته دراین باره گفته بود: سال ٩٢ بیش از ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاههای کشور سوزانده شد که ارزش این میزان سوخت حدود ١٨ میلیارد دلار بود، براین اساس امسال با افزایش تولید گاز و اختصاص بخشی از آن به نیروگاهها، از سوزاندن سوخت مایع در کشور جلوگیری شد.

به گفته بیژن زنگنه، با جلوگیری از سوزانده شدن سوخت مایع در نیروگاههای کشور امسال ٥ میلیارد دلار و سال آینده ١٠ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده می شود.

با آزاد سازی سوخت مایع، امکان صادرات این فرآورده فراهم شد، براین اساس اخیرا نخستین محموله 500 تنی نفتگاز ایران به افغانستان صادر شد و قرار است محموله دیگری به همین میزان به این کشور صادر شود.

محاسبات قیمتی کارشناسان نفتی نشان می دهد هر یک تن نفتگاز، 900 دلار و هر یک میلیون مترمکعب گازطبیعی نیز در بدترین شرایط قیمتی، 350 تا 400 دلار معامله می شود؛به دیگر معنا، ارزش اقتصادی نفتگاز به لحاظ ایجاد ارزش افزوده، بیشتر از گازطبیعی است و آزاد سازی آن می تواند در روانتر گرداندن چرخهای اقتصادی کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

کد خبر 222781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =