نشانه های پیشرفت آزادگان جنوبی تا پایان امسال مشاهده می شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برآوردهای ما نشان می دهد تا اواخر پاییز یا اوایل زمستان امسال، تحرک قابل قبولی را در توسعه میدان آزادگان جنوبی شاهد خواهیم بود.

رکن الدین جوادی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: پس از خلع ید چینی ها در این میدان مشترک، تلاش برای استفاده از پیمانکار داخلی در این طرح آغاز شد و تاکنون چهار دکل دیگر نیز به این میدان افزوده شده است. 

وی یادآور شد: تا پایان نیمه نخست امسال، تعداد دکلهای فعال در این میدان مشترک به 10 دکل افزایش می یابد. 

جوادی، اولویت دوم کاری شرکت ملی نفت ایران توسعه میدانهای مشترک غرب کارون اعلام و تصریح کرد: هم اکنون فعالیتها در میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران نیز با شتاب بیشتری نسبت به هفت یا هشت ماه گذشته دنبال می شود. 

به گزارش شانا، پس از خلع ید پیمانکار چینی میدان مشترک آزادگان جنوبی در اوایل امسال، شرکت ملی نفت ایران با اتکا به توان داخلی، تمهیدهای ویژه ای برای توسعه این میدان اندیشید و در گام نخست، حفاری 50 حلقه چاه آزادگان جنوبی را به شرکت ملی حفاری ایران واگذار کرد.     

چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از آغاز به کار عملیات خاکی تاسیسات سطح الارضی در آزادگان جنوبی خبر داد و گفت: این عملیات با بهره گیری از ١٥٠ دستگاه ماشین آلات سنگین و در دوشیفت کاری کلید خورده است و از این رو، گامی مهم در شتاب بخشی توسعه این میدان مشترک به شمار می رود. 

عبدالرضا حسین نژاد در باره تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه این میدان اظهار کرد:  اگرچه بر اساس تصمیم گیریهای جدید، میدان مشترک آزادگان جنوبی با استفاده از سرمایه های داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه می یابد، اما در عین حال از حضور سرمایه گذاران متعهد و توانمند خارجی نیز در توسعه این میدان استقبال می شود.

بر پایه این گزارش، میزان بودجه اولیه تصویب شده توسعه میدان آزادگان جنوبی ٥٠٠ میلیون دلار در بخش ارزی و ٥٠ میلیارد تومان در بخش ریالی است و با توجه به برنامه ریزی برای تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت خام از این میدان در فاز نخست توسعه، از مجموع ١٨٥ حلقه چاه مدنظر برای حفاری، حفاری ١٢ حلقه چاه به پایان رسیده است. 

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در دو فاز دنبال می شود که در فاز نخست، با حفر ١٨٥ حلقه چاه، تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی شده است.   

کد خبر 222991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =