نفت و گاز و اقتصاد 2100 میلیارد دلاری روسیه در مقابل اروپا

اقتصاد نفتی روسیه با تولید ناخالص داخلی ٢,١ هزار میلیارد دلاری در اقتصاد اروپا تنیده شده و قابل چشم پوشی نیست.

به گزارش شانا، کشور روسیه با حدود ١٤٢ میلیون نفر جمعیت و با مساحت ١٧ میلیون کیلومتر مربع، همسایه شمالی ایران در حاشیه دریای خزر است.
در سال ٢٠١٣، اقتصاد روسیه با تولید ناخالص داخلی ٢,١ هزار میلیارد دلاری، نرخ بیکاری ٥.٨ درصدی و نیروی انسانی ٧٥.٣ میلیون نفری توانست ٥١٥ میلیارد دلار صادرات انجام دهد. بیش از ٧٠ درصد از صادرات روسیه، وابسته به صادرات نفت و گاز و مایعات نفتی است.

روسیه، تحریم روسیه، مسکو

واردات روسیه در سال ٢٠١٣ حدود ٣٤١ میلیارد دلار و بدهی خارجی این کشور تا یکم دسامبر ٢٠١٣ بالغ بر ٧١٤,٢ میلیارد دلار گزارش شده است. از ابتدای دسامبر ٢٠١٢ تا یکم دسامبر ٢٠١٣ حدود ٧٧.٨ میلیارد دلار به بدهی های خارجی روسیه افزوده شده است. همچنین درآمد بودجه ای دولت فدرال روسیه ٤٣٩ میلیارد دلار و مصارف بودجه ای این کشور در سال ٢٠١٣ حدود ٤٥٠.٣ میلیارد دلار اعلام شده است.

بر اساس گزارشهای منتشره توسط اداره اطلاعات مرکزی آمریکا، عمده مقاصد صادراتی روسیه بر اساس درصد سهم از کل صادرات در سال ٢٠١٢ عبارت است از: ترکیه(%٥,٢)، اوکراین(%٥.٢)، بلاروس(%٤.٧)، هلند(١٤.٦%)، چین(٦.٨%)، آلمان(٦.٨%) و ایتالیا(%٦.٢).

در سال ٢٠١٢، عمده واردات روسیه بر اساس درصد سهم از کل واردات از کشورها عبارت است از: فرانسه( ٤,٤%)، ایتالیا(٤.٣%)، چین(١٦.٦%)، آلمان(١٢.٢%)، اوکراین(٥.٧%)، ژاپن(٥%) و آمریکا(٤.٩%).

نفت و محصولات نفتی، گاز طبیعی، فلزات، چوب و محصولات چوبی، مواد شیمیایی و طیف گسترده ای از تولیدات نظامی و غیر نظامی از جمله اقلام صادراتی روسیه است.

عمده واردات روسیه در سال ٢٠١٢ عبارتند از: ماشین آلات، وسایل نقلیه، محصولات دارویی، پلاستیک، محصولات فلزی نیمه تمام، گوشت، میوه و آجیل، ابزارهای نوری و پزشکی، آهن و فولاد.

روسیه دومین تولید کننده گاز طبیعی خشک و سومین تولید کننده سوختهای مایع در جهان است. اقتصاد روسیه و رشد اقتصادی این کشور تا حد زیادی به صادرات انرژی و قیمتهای بالای نفت و گاز وابسته است.

درآمدهای نفت و گاز بیش از ٥٢ درصد از درآمد بودجه فدرال روسیه و بیش از ٧٠ درصد از کل صادرات این کشور در سال ٢٠١٢ را به خود اختصاص داده است.

روسیه با ذخایر نفتی اثبات شده ٨٠ میلیارد بشکه ای، در سال ٢٠١٢ به طور متوسط روزانه ١٠,٤ میلیون بشکه مایعات نفتی تولید کرده است که از این مقدار ٩.٩ میلیون بشکه نفت خام است.

در سال ٢٠١٢، روسیه روزانه ٧,٤ میلیون بشکه مایعات نفتی شامل روزانه ٥ میلیون بشکه نفت خام و ٢.٤ میلیون بشکه فرآورده نفتی صادر کرده است. در این سال، نزدیک به ٧٩ درصد از صادرات نفت خام روسیه به کشورهای اروپایی بویژه به آلمان، هلند و لهستان، حدود ١٨ درصد به مقصد آسیا و ٣ درصد باقیمانده عمدتا به آمریکا بوده است.

برابر آخرین برآوردهای منتشره توسط BP در مورد ذخایر اثبات شده گاز جهان تا پایان سال ٢٠١٢، ذخایر اثبات شده گاز طبیعی روسیه ٣٢,٩ تریلیون متر مکعب است.

در سال ٢٠١٢ روسیه با تولید ١٨٤٧ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز دومین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی خشک در جهان بوده است.

برابر آخرین گزارش سازمان مطالعات انرژی آمریکا و نیز آمار اداره اطلاعات مرکزی آمریکا، روسیه در سال ٢٠١٣ به طور متوسط روزانه حدود ٥٣٧ میلیون متر مکعب گاز طبیعی صادر و ٨٩ میلیون مترمکعب گاز طبیعی وارد کرده است.

حدود ٧٦ درصد از صادرات گاز طبیعی روسیه به غرب اروپا شامل آلمان، ترکیه، ایتالیا، فرانسه و انگلستان و بقیه آن از طریق شبکه خط لوله گازپروم به اتریش، فنلاند و یونان و دیگر کشورها انجام می شود.

در حال حاضر ١٠ خط لوله اصلی انتقال گاز طبیعی در روسیه وجود دارد که هشت خط از این خطوط لوله صادراتی است.

پنج خط لوله Yamal-Europe I, Northern Lights, Soyuz, Bratstvo, Nord Stream با ظرفیت ترکیبی ٤٦٦ میلیون متر مکعب در روز صادرات گاز روسیه را به بازارهای غربی و شرق اروپا از طریق بلاروس و اوکراین و در سراسر دریای بالتیک به جریان می اندازند.

سه خط لوله دیگر شامل Blue Stream, North Caucasus, Mozdok-Gazi-Magomed با ظرفیت ترکیبی ٩٨ میلیون متر مکعب در روز مناطق تولید گاز طبیعی روسیه را به مصرف کنندگان در ترکیه و کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق در شرق وصل می کنند.

چنان که ملاحظه می شود اقتصاد روسیه و اروپا به شکل پیچیده ای در هم تنیده شده است و هر گونه اخلال در تجارت بین کشورهای اروپایی و روسیه می تواند به تاثیرات مهمی در اقتصاد و صنعت کشورهای درگیر منجر شود.

کد خبر 224437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =