استفاده از شرکتهای دانش بنیان برای تجاری سازی کالاهای استراتژیک صنعت نفت

حمایت از تجاری‌سازی فناوری مورد نیاز در صنعت نفت توسط شرکتهای دانش‌بنیان در این حوزه و با بهره‌گیری از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت توسعه نفت و صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران اجرایی خواهد شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام برخی برنامه‌های این معاونت برای توسعه علم و فناوری گفت: حمایت از توانمندسازی بنگاههای فناور و دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های این معاونت است، از آنجا که گذر از مسیر تجاری‌سازی، فرایند پیچیده، پرهزینه و زمان‌بر بوده و نیازمند خدمات متنوع است، شرکتهای فناور و دانش‌بنیان برای پیمودن این مسیر، همواره با دشوار‌یهای زیادی روبرو هستند، این موضوعی است که مستندات بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله پنجم نیز اشارات روشنی به آن داشته‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مورد اقدامات این معاونت و شرکتهای دانش بنیان در زمینه ساخت 10 قلم کالای استراتژیک صنعت نفت تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیریهای بعمل آمده و عزم جدی وزارت نفت به منظور بهره‌گیری از توان شرکتهای دانش‌بنیان در تجاری‌سازی و خوداتکایی در زمینه کالاهای استراتژیک صنعت نفت، مردادماه سال جاری دستورالعمل حمایت از تجاری‌سازی فناوری موردنیاز در صنعت نفت به تمامی دستگاههای تابعه آن وزارت ابلاغ و مقرر شده است این مهم توسط شرکتهای دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت و با بهره‌گیری از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت توسعه نفت و صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران اجرایی شود که امیدواریم با تشریک مساعی وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد اقدامات درخور توجهی در خصوص خود اتکایی در صنعت نفت کشور باشیم.

وی به معیار‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در انتخاب شرکتهای دانش‌بنیان اشاره و عنوان کرد: شرکتهای دانش‌بنیان شامل شرکتهای نوپا (عمدتاً کوچک)، شرکتهای تولیدکننده کالا و خدمات دانش‌بنیان (عمدتاً متوسط) و شرکتهای صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان (عمدتاً بزرگ) هستند.

به گفته ستاری، معیار‌های ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان عمدتاً مبتنی بر میزان تسلط بر دانش فنی و میزان فعالیت تحقیق و توسعه در آن شرکت است، این معیارها به صورت تفصیلی بر روی سامانه‌ ارزیابی شرکتهای دانش بنیان (www.daneshbonyan.ir) قرار دارد.

حمایت از مراکز ارائه خدمات تجاری‌سازی

وی به موضوع حمایت از مراکز ارائه خدمات تجاری‌سازی اشاره کرد و افزود: در این برنامه و به منظور تمرکززدایی ارائه خدمات مورد نیاز شرکتهای فناور در مرحله تجاری‌سازی طرحها اقدام به گسترش مراکزی شده است که می‌توانند به عنوان مشاور علمی و اجرایی شرکت فناور را تا ورود به بازار همراهی و راهبری کنند.

ستاری تصریح کرد: حمایت از طرحهای نوآورانه و در مرحله تجاری‌سازی شرکتهای فناور با ارائه تسهیلات و تامین سرمایه در گردش لازم به منظور تقویت بنگاه برای جذب نیروی انسانی متخصص، تامین مواد اولیه و غیره و همچنین اعطای جایزه تجاری‌سازی فناوری به دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی از طریق شرکتهای دانش‌بنیان تابعه برای محصولات فناور مرتبط از دیگر حمایتهایی است که از طرحهای نوآورانه انجام شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به ایجاد کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار بعنوان یک تشکل فرادستگاهی‌ و فراسازمانی مستقل افزود: این کانونها مطابق مأموریتهای ترسیم شده، از منظری سیاست‌ساز،‌ چالشهای فراروی دستیابی به مزیت رقابتی برای یک محصول یا خدمت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در راستای ارتقای زنجیره ارزش ملی،‌ راهکارهای فراگیر و اجرایی ارائه می‌دهند.

وی گفت: به این ترتیب کانونهای فوق، بازویی تصمیم‌ساز و مشورتی برای تمامی بازیگران اصلی محصول یا خدمت محوری به شمار می‌آید که در سال جاری، بر توسعه کیفی آنها تمرکز می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: طرحهای کلان ملی فناوری با توجه به نیازهای اساسی و راهبردی در کشور بعنوان مسیری برای تبدیل دانش کاربردی به دانش فنی و همچنین دانش فنی به محصول نهایی و بهره گیری از نتایج آن در جامعه مطرح بوده و از آن می‌توان بعنوان ابزار کانونی تبدیل علم به سرمایه و ثروت ملی نام برد.

ستاری افزود: براساس اقدامات انجام شده تاکنون در مرکز طرحهای کلان ملی فناوری، اجرای طرحهای مذکور منجر به کاهش وابستگی به  خارج از کشور در زمینه دستیابی به دانش فنی و فناوری و بومی سازی تولید محصولات اساسی و مورد نیاز کشور شده است و در سال جاری نیز اجرای طرحهای کلان ملی دنبال خواهد شد.

 

کد خبر 226014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =