قیمت بنزین در بازار آسیا افزایش یافت

حجم بالای تقاضای بنزین در بازار آسیا سبب افزایش قیمت این فرآورده نفتی در هفته منتهی به 29 سپتامبر (دوشنبه،7مهرماه) شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حجم بالای تقاضا برای بنزین از سوی مصرف کنندگان عمده این فرآورده نفتی در آسیا، مانند، چین و اندونزی، سبب افزایش قیمت بنزین شد. کم شدن حجم مسافرتهای هوایی، قیمت سوخت جت- نفت سفید را در مقایسه با هفته های گذشته کاهش داده است.

تحلیلگران بر این باورند که منطقه آسیا، امسال با زمستانی سخت روبرو خواهد شد، بنابراین پیش بینی حجم زیاد تقاضا برای سوخت جت-نفت سفید که هر دو از برشهای نزدیک به هم در پالایش نفت خام محسوب می شوند، مانع از کاهش شدید قیمت این فرآورده نفتی شد.

افزایش عرضه گازوییل در آسیا، بویژه از سوی پالایشگران فعال در هند که قرار است در ماه های سپتامبر و اکتبر، روزانه 71 هزار بشکه از این فرآورده نفتی را به بازار آسیا صادر کنند، قیمت گازوییل را تا حدودی کاهش داده است.

تعطیلی عمومی 2 روزه ژاپن (وارد کننده اصلی نفتا در آسیا) در هفته گذشته، همراه با عرضه مازاد این فرآورده نفتی در منطقه، قیمت نفتا را با کاهش روبرو کرد.

کاهش قیمت بنزین در آمریکا

قیمت بنزین در بیشتر بازارهای امریکا، بویژه درخلیج مکزیک، بدلیل تغییر فرآیند تولید بنزین از پایه تابستانی به پایه زمستانی، نسبت به قیمت این فرآورده نفتی در تابستان با کاهش روبروشده است، ولی با این حال در مقایسه با قیمت آن در مدت مشابه سال گذشته در سطح بالاتری قراردارد.

بالا بودن سطح قیمت بنزین در خلیج مکزیک، حجم صادرات این فرآورده به برخی نواحی امریکا را کاهش داده است، ولی با این حال، اختلاف قیمت بنزین بین نواحی مختلف، سبب شد که صادرات آن از خلیج مکزیک به بازار نیویورک با افزایش و به بازار شیکاگو با کاهش روبرو شود.

کاهش مصرف فرآورده های میان تقطیر، پالایشگران را تشویق به افزایش صادرات این نوع فرآورده های نفتی به سایر نقاط کرده، عمده صادرات به کشورهای امریکای لاتین، اروپا و کانادا بوده است.

سودهای پالایشی حاصل از فرآورد ههای میان تقطیر، به دلیل افزایش سطح ذخیره سازیهای این فرآورده های نفتی و افت قیمت آنها با کاهش روبرو شد.

کاهش عرضه فرآورده های نفتی در اروپا

انجام تعمیرات فصلی در پالایشگاه های فعال در اروپا، بویژه در واحدهای تولید بنزین، عرضه این فرآورده نفتی را کاهش داده است. این امر، مانع کاهش قیمت بنزین (که بیشتر به دلیل کم شدن مصرف این فرآورده نفتی در این منطقه و افت میزان صادرات آن به امریکا شکل گرفته بود) شد.

حجم تقاضای نفتا از سوی کارخانجات پتروشیمی فعال در اروپا و واحدهای تولید بنزین پالایشگاهها با کاهش روبرو شد و به همین دلیل، قیمت آن در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافت.

کاهش مسافرتهای هوایی، افت تقاضا و به دنبال آن تنزل قیمت سوخت جت را در پیش داشته است.

بالا بودن قیمت بنزین در خلیج مکزیک نسبت به قیمت این فرآورده نفتی در برخی دیگر مناطق امریکا در مجموع سبب کاهش صادرات آن از خلیج مکزیک شد.

بر اساس گزارش امور اوپک و مجامع بین المللی انرژی، انجام تعمیرات فصلی در پالایشگاه های فعال در اروپا، بویژه در واحدهای تولید بنزین، سبب افزایش قیمت این فرآورده نفتی در آن منطقه شد. پیش بینی بالا رفتن حجم تقاضا برای انواع فرآورده های نفتی در آسیا، قیمت آنها و در نتیجه سودهای پالایشی را کاهش و تقاضا برای سوخت دیزل در این ناحیه، همراه با ورود محموله هایی از روسیه و امریکا، بازار این منطقه را با عرضه مازاد سوخت دیزل روبرو کرده است.

انجام تعمیرات دوره ای و بالا رفتن حجم صادرات نفت کوره از اروپا به سایر بازارها، بویژه بازار آسیا که در مجموع، سبب کم شدن میزان فراوانی این فرآورده سنگین پالایشگاهی در اروپا شد، قیمت آن را در این منطقه افزایش داده است.

کد خبر 226342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =