بسته جامع پیشنهادی هند به ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد B

منابع هندی اعلام کردند که هند برای توسعه میدان فرزاد B یک بسته جامع پیشنهاد دادند که سواپ گاز این میدان با گاز دیگر ذخایر گازی در بندر چابهار از جمله این پیشنهاد به شمار می رود.

به گزارش روزنامه ایندین اکسپرس، هند در تلاشی تازه برای حضور در طرحهای انرژی ایران، بسته ای جامع را برای توسعه میدان فرزاد B به ایران پیشنهاد داده که شامل سوآپ گاز این میدان با گاز دیگر میدانهای ایرانی در بندر چابهار و همچنین احداث خط لوله ای برای انتقال گاز مازاد به هند است.

شرکت او ان جی سی ویدش بر اساس امضای قراردادی مقدماتی با مقامهای ایرانی در سال 2009، میدان فرزاد B را کشف کرد اما تاکنون هیچ قراردادی برای استخراج منابع آن امضا نشده است.

تحریمهای آمریکا علیه ایران مانع اکتشاف ذخایر این میدان گازی از سوی دو طرف شده است و ایران و هند هر یک دیگری را مقصر تاخیر در آغاز اجرای توسعه این میدان می دانند.

به گفته منابع رسمی، با مطرح شدن بسته جدید پیشنهادی هند، ایران اعلام کرده است که در قالب قراردادهای تازه نفتی که احتمال می رود در ماه نوامبر رونمایی شود، دوباره در باره این میدان مذاکره می کند.

توسعه میدان گازی فرزاد B در خلیج فارس به سه تا پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

منابع رسمی اعلام کردند: ایران تاکنون به صورت مستقیم به درخواست هند پاسخ نداده است، اما دو کشور در حال بررسی احداث یک خط لوله زیر دریایی یا احیای خط لوله گازی ایران- پاکستان- هند موسوم به خط لوله صلح هستند.

فعالان صنعت نفت معتقدند که مدل قراردادهای تازه ایران با قراردادهای خدمات پیشین متفاوت خواهد بود و قراردادهای بلندمدتی را پیشنهاد می کند؛ این قراردادها احتمال می رود شبیه قراردادهای پیشنهادی عراق باشد که پیمانکار درصد معینی را از ارزش تولید از آن خود می کند.

ایران همچنین اعلام کرده است که شاید هند با دیگر کشورهای دارای منابع گازی از جمله قطر در حال مذاکره است تا با قیمت مطلوب گاز دریافت کند و تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در میدان فرزاد B که مستلزم سرمایه گذاری کلان است، ندارد.

مقامهای رسمی اعلام کرده اند که ایران همچنین خواهان استفاده از تاسیسات ذخیره سازی گاز هند است.

کد خبر 226884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =