قطعه گمشده پازل قطعه سازی در ایران

صنعت خودرو سازی ایران همچنان با قطعه های بی کیفیت و ارزان چینی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار شانا، بزرگترین نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو در تهران که به نوعی بزرگترین نمایشگاه در نوع خود در منطقه خاورمیانه به شمار می رود این روزها در تهران در حال برگزاری است.

این رویداد بزرگ نمایشگاهی میزبان صدها شرکت داخلی و خارجی است اما خیمه سنگین چینی ها بر صنعت  قطعه سازی خودرو ایران به طور کامل قابل مشاهده است.

نهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران در حالی با مشارکت حدود 800 شرکت داخلی و خارجی برگزارمی شود که در سالهای اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، خودرو سازان اقبال خود را به محصولات و قطعه های چینی به اثبات رسانده اند.
قطعه ها و تجهیزات گوناگون ساخت چین  این روزها جای خود را در میان خودرو های وطنی پیدا کرده اند و بویژه دو غول خودرو ساز کشور به طور فزاینده ای  میزبان مطمئن قطعه های چینی شده اند.

چین که زمانی حرفی برای گفتن در عرصه صنعت سنگین نداشت امروز با گذشت سالهای طولانی و تلاش یکپارچه مردمش به رقیبی سرسخت برای صاحبان صنایع در سراسر دنیا بدل شده به طوری که بازار اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در انحصار محصولات چینی قرار گرفته است.

در این میان، متاسفانه حضور چینی ها در صنعت خودرو سازی ایران که صنعتی قدیمی است در نمایشگاه امسال به اعتقاد کارشناسان خوردو نگران کننده به نظر می رسد.

در نهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران تعداد کشورها از 15 کشور سال قبل، با 33 درصد افزایش به 20 کشور افزایش یافته است که در میان آنها شرکتهای چینی و پس از آنها ترکیه و کره گوی سبقت را از رقبا ربوده اند.

آلمان، ترکیه، ژاپن، ایتالیا، آرژانتین، هند، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، برزیل، بلژیک، چین، عربستان، تایوان، تایلند،کره جنوبی، بوسنی، هلند، سوئد و اتریش کشورهایی هستند که امسال در نمایشگاه مجموعه های خودرو تهران حضور دارند.

در نهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران؛ انواع قطعات و مجموعه های خودرو، انواع ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی، مجموعه های تحقیقاتی و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، نشریات تخصصی صنعت خودرو، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو، محصولات پاک کننده خودرو و سایر تجهیزات و خدمات این حوزه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته که در این میان عرضه تجهیزات و ماشین آلات ساخت داخل که با فناوری روز تولید شده، از اهمیتی ویژه برخوردار است.

کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که صنعت خودروسازی را باید مهمترین بخش تاثیرگذار در بروز و تعمیق رکود بخش صنعت محسوب کرد.

امروز صنعت خودروسازی در ایران سهم حدود 13 درصدی از ارزش افزوده صنعت و سهم حدود 12 درصدی از اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده است.

صنعت خودروسازی با وجود سهم پایین از سرمایه گذاری (3.2 درصد) به دلیل برخورداری از توانمندیهای بالا و داشتن ارتباطهای پسین و پیشین قوی، نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال ایفا می کند.

تحلیل روند تولید انواع خودرو طی دوره 92- 1391 نشان می دهد رشد تولید انواع سواری به ترتیب منفی 44.5 و منفی 20.8 درصد، رشد تولید انواع وانت به ترتیب منفی 37.5 و منفی 11.5 درصد، رشد تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده به ترتیب منفی 52.5 و منفی 56.9 و منفی 56.9 درصد بوده است.

این موضوع به آن مفهوم است که به دلیل سهم بالای صنعت خودروسازی در ارزش افزوده بخش صنعت، رشد منفی تولید انواع خودرو طی سالهای اخیر نقش موثری در رشد منفی ارزش افزوده بخش صنعت داشته است.

از سوی دیگر در تیرماه 1393 رشد تولید انواع خودرو سواری 64 درصد بوده که براین اساس، عاملی موثر در افزایش ارزش افزوده بخش صنعت محسوب می شود.

کارشناسان  اعتقاد دارند که تشدید تحریمهای ظالمانه بویژه تحریم صنعت خودروسازی، بی ثباتی در فضای اقتصاد کلان، محدودیت منابع ارزی، نوسانات شدید بازار ارز، خروج خودروسازان خارجی از بازار تولید خودرو داخل، فضای کسب و کار نامناسب، چالشهای تامین مالی ریالی و ارزی و ... از جمله مهمترین دلایلی است که به کاهش میزان تولید صنعت خودروسازی منجر شد.

 در نمایشگاه امسال قطعات و مجموعه های خودرو در تهران سازندگان ایرانی در کنار رقبای بین المللی خود آخرین دستاوردهای بدست آمده را به نمایش گذاشته اند اما جای خالی کیفیت و مرغوبیت محولات نهایی تولیدشده هنوز دیده می شود.

 چند نفر از یازدید کنندگان در گفتگو با خبرنگار شانا بر این اعتقاد بودند که ایران ظرفیتهای بسیاری برای تولید قطعه های خودرو دارد ولی متاسفانه و با وجود انتقال دانش فنی مورد نیاز، ازنظر تامین مواد اولیه مرغوب، شرکتهای ایرانی اهتمام لازم را به عمل نمی آورند و همین امر صنعت خودرو سازی کشورمان را با چالشهای گوناگونی مواجه می کند.

 در این میان یکی از کارشناسان حاضر در نمایشگاه به خبرنگار شانا گفت: متاسفانه خودروسازان کشور به دلیل ارزانی مواد اولیه و نیز قطعه های خام، علاقمند به بهره گیری از تولیدات کشور چین هستند و سایه اژدهای زرد هنوز بر صنعت خودرو سازی ایران سنگینی می کند و باید متولیان امر چاره ای جدی برای استفاده از مواد اولیه با کیفیت ایرانی بیندیشند.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز از حضور گستره چینی ها  در صنعت خودرو گلایه دارند: نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که باید از ورود خودروهای چینی بی کیفیت و از مدار خارج شده کشورهای خارجی به کشور جلوگیری شود و ضوابطی طراحی شود که خودروهای وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار شوند.

نادر قاضی پور درباره کیفیت خودروهای تولیدی داخلی گفت: از 100 به کیفیت خودروهای داخلی نمره هفت می دهم این در حالی است که قیمت خودروهای داخلی که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند بالاست.

وی درباره دلیل افزایش قطعات چینی خودرو در بازار داخل افزود: به این دلیل که معمولا قیمت تمام شده قطعات استاندارد داخلی در کشور بالا تمام می شود استفاده از قطعات خودرو چینی ارزانقیمت در کشور با افزایش روبرو شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باید پذیرفت که در خرید قطعات خودرو موضوعاتی مانند رانت، خرید هدیه و فساد وجود دارد که این باعث واردات قطعات بی کیفیت خودرو به کشور شده است. در حالی که بسیاری از قطعات تولیدی در کشور از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

محمد علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش با بیان این که برخی قطعه‌سازان، قطعات بی‌کیفیت چینی را به نام قطعات ایرانی به مردم عرضه می‌کنند، افزود: گزارشهایی دریافت شده که قطعه‌سازان در کشور چین سفارش تولید قطعه به نام تولید  داخل داده‌اند و بعضا گمرک این موارد را لحاظ کرده و از ورود این قطعات به کشور جلوگیری کرده، اما متاسفانه این تخلفات همچنان وجود دارد.

وی تصریح کرد: مشاهده این تخلفات از سوی برخی خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات در کشور نشانگر نبود وجدان کاری آنهاست که بدون توجه به توانمندی و نیروی انسانی  داخلی به چنین اقداماتی می‌ پردازند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان این که از مسئولان صنعت خودروسازی و تولیدکنندگان قطعات خواسته شده با حضور در کمیسیون توضیحات خود را ارائه کنند، گفت: با وزارت صنعت و معدن در دولت دهم مکاتباتی انجام شد ودر دولت یازدهم نیز این موضوع درحال پیگیری است.

سید شریف حسینی، عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این که در چند سال اخیر شاهد واردات قطعات چینی با برند ایرانی به کشور بوده ایم، درباره چگونگی واردات قطعات اما با برند ایرانی که پیش از این اعلام شده بود، به خانه ملت گفت: در مقطعی واردات قطعات چینی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که شاید در این زمان استفاده از قطعات چینی در خودروها به نوعی کتمان شد و بر موضوع واردات قطعات چینی سرپوش گذاشته شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح مطلب افزود:  چیزی که درباره واردات قطعات با برند ایرانی وجود داشت به گونه ای بود که در یک بازدید اتفاقی در یکی از مناطق تهران انباری را مشاهده کردم که قطعات خودرو با برند ایرانی که البته وارداتی بودند با برچسب"ساخته شده در ایران" نگهداری می شد.

وی با بیان این که انبار نگهداری از این قطعات شخصی بود نه دولتی، تاکید کرد: این قطعات وارداتی با برند ایرانی از طریق این انبار به بازار نیز تزریق می شد.

حسینی ادامه داد: اگر تمام قطعات صنعت خودرو، در داخل کشورتولید می شد، این صنعت امروز شرایط فعلی را نداشت و شاهد این میزان افزایش در قیمت خودرو نبودیم.

به هر حال این روزها شائبه تحویل قطعات بی کیفیت چینی به جای قطعات تولید داخل، از سوی قطعه سازان به خودروسازان حاشیه هایی را در این صنعت به وجود آورده است.

 اکنون رسوخ چشم‌بادامی‌ها به دو قطب بزرگ خودروسازی کشور نشان از پیشرفت خودروهای چینی در بازار ایران دارد. البته این موضوع با اعتراض شدیدی ازسوی منتقدان، کارشناسان و حتی مصرف‌کنندگان روبرو شد زیرا به اعتقاد آنها صنعت خودرو 40ساله ایران دردست چینی‌ها قرار خواهد گرفت و باید فکری به حال آن کرد.

کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل و فاصله گرفتن محصولات داخلی ازاستانداردهای لازم کمترین نتیجه ادامه روند واردات قطعات بدون کیفیت است که از هر جای دنیا می تواند وارد کشور شود مهم این است که از محصولات درجه چندم کشور مربوطه وارد می‌شود و متأسفانه سودجویانی نیز در گوشه و کنار از طریق قاچاق یا راههای دیگر بازار را آلوده به این جنسها می کنند.

 

سید فواد نبوی

کد خبر 230003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =