۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
  • کد خبر: 230425
نفت شیل برای کرنش به اوپک آماده می شود

اطلاعات منتشره در رابطه با وضعیت شرکتهای تولید کننده نفت شیل نشان می دهد تولید در این بخش در حال تسلیم در برابر کاهش قیمت ها است.

به گزارش شانا، سقوط 40‌ درصدی بهای نفت تاحدی به‌دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان و مسئولیت بخشی دیگر از آن متوجه تولید کنندگان غیر عضو اوپک و نفت شیل است که میزان تولیدشان را بر اساس بازار تنظیم نکرده اند.


شیل 111  

بر اساس اطلاعات منتشره توسط آژانس بین المللی انرژی تقاضای جهانی نفت خام در سه ماهه نخست ٢٠١٢ تا پایان سه ماهه سوم ٢٠١٤ با افزایش ٣,٥٥ میلیون بشکه ای به ٩٢.٩٨ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. در نقطه مقابل صادرات در این دوره با افزایش ٢.٤٢ میلیون بشکه در روز به ٩٣.٢٢ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این آمار نشان می دهد صادرات روزانه نفت اوپک در این دوره با کاهش ٨٦٠ هزار بشکه ای روبرو بوده و به ٣٠,٤٥ میلیون بشکه رسیده است که عمده آن مربوط به کاهش عرضه نفت خام ایران به دلیل تحریمها است اما غیر اوپکی ها در این مدت با افزایش ٣.٢٨ میلیون بشکه در روز، تولید نفت خود را به ٦٢.٧٧ میلیون بشکه افزایش داده اند.

چنان که ملاحظه می شود، افزایش تولید نفت غیر اوپک خیلی زودتر از این باید به کاهش قیمت نفت می‌انجامید اما از آنجا که مشکلات دیگری همچون توقف تولید نفت لیبی و نیجریه و تحریم نفتی ایران وجود داشت، افزایش تولید نفت آمریکا باعث کاهش قیمت نشد.

از تابستان امسال که تولید نفت لیبی و نیجریه تقریبا به حالت عادی بازگشت، افزایش تولید نفت آمریکا تاثیر خود را روی بازار گذاشت. هم اکنون نفت آمریکا برای توسعه و افزایش تولید تنها بر روی تحریم حدود 1.4 میلیون بشکه از نفت ایران تکیه کرده است!.

استخراج نفت از ماسه های رسی در آمریکا از سال 2008 تا اکنون از 600 هزار بشکه به بیش از 3 و نیم میلیون بشکه رسیده و حجم سرمایه گذاری های این حوزه نیز روز به روز افزایش یافته است. اما این روند با کاهش بهای نفت در ماه های اخیر با مخاطره مواجه شده و بازار نفت شیل را با ابهام روبرو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، زیان شرکتهای فعال در حوزه شیل اویل آمریکا از آغاز ماه ژوئن ٢٠١٤ تا پایان هفته گذشته حدود ٤٠٠ میلیارد دلار برآورد شده است.

 شیل 113

بررسی عملکرد شرکتهای نفتی در شاخصهای استاندارد اند پورز ٥٠٠ و داوجونز در بازار بورس نیویورک، نشانگر کارایی ضعیف بخش نفت میان دیگر بخشهای این شاخص هاست. به نحوی که در ماه نوامبر امسال شرکتهای نفتی معادل ٨,٨ درصد از ارزش سهام خود را از دست دادند.
بر اساس این گزارش، در روزهای پایانی هفته منتهی به (٦ آذر ماه) قیمت سهام شرکت های نفتی آمریکا حدود ٧٥ میلیارد دلار کاهش یافته است و ادامه روند کنونی فشارهای غیر قابل تحملی را به این شرکتها وارد می کند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، پس از تصمیم اوپک، سهام شرکت منابع قاره که بزرگترین تولیدکننده نفت شیل در منطقه داکوتای شمالی است نزدیک به 20 درصد کاهش یافته است. سهام آپاچی ۱۱ درصد و سهام اکسون موبیل دیگر شرکت آمریکایی ۴ درصد افت کرده اند.

سایر شرکتهای معتبر انرژی جهان نیز با افت ارزش سهام خود مواجه شده اند بطوریکه سهام شل نزدیک به ۷ درصد، سهام استات اویل ۱۴ درصد، سهام بی پی ۵ درصد و سهام شورون 4 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، سهام شرکت هالکون به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ و تراز اول در تگزاس و داکوتای شمالی 48 درصد بیشتر از سه ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. سهام این شرکت که اواخر روز چهارشنبه 3.10 دلار معامله می شد پیش بینی شد که بعد از تصمیم اوپک در روز پنج شنبه و با کاهش قیمت نفت به 75 دلار به کمتر از یک دلار سقوط کند.

شرکت گودریچ پترولیم هم که عمدتا در شیل دریایی تاسکالوسا در لوئیزیانا و می سی سی پی فعالیت می کند، سهام آن در سه ماه اخیر بیش از 60 درصد سقوط کرده است.

دیگر شرکتهای تولید کننده نفت شیل آمریکایی که عمدتا شامل 50 شرکت اصلی می شوند دارای شرایط مشابهی هستند و همگی با کاهش بین 30 تا 40 درصدی ارزش سهام در سه ماه گذشته روبرو شده اند.

بیزینس اینسایدر نیز اعلام کرد که اسکاتیا بانک قیمت سر به سری برای تولید نفت در حوزه باکن داکوتای شمالی که روزانه 1.05 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند در حدود ٦٩ دلار و در حوزه پرمیان تگزاس با تولید روزانه 1.63 میلیون بشکه نفت، حدود ٦٨ دلار در هر بشکه برآورد کرده است.

بر همین اساس در صورت حفظ بیش از ٦ ماه بهای نفت خام آمریکا در حدود ٧٠ دلار، فعالیت‌های حفاری در مناطق حاشیه‌ای این حوزه‌ها در سال ٢٠١٥ کاهش می‌یابد. سرمایه‌گذاری‌ها برای تولیدکنندگان مستقل نفت نیز با کاهش روبه‌رو می‌شود.

کار اینگام، اقتصاددانی که تحلیل‌های سالانه اقتصاد انرژی آمریکا به نام تگزاس پترواندکس را تالیف می‌کند، با تشبیه تحولات بازار نفت به دومینو به رویترز گفته است، نخستین دومینو، قیمت است که موجب فروریختن دومینوهای دیگر می‌شود و یکی از اولین قطعات این دومینو که فرو ریخت، کاهش تعداد پروانه‌های حفاری است.

 قیمت نفت، بازار نفت

به گزارش بلومبرگ، بدی داستان تنها همین نیست، افزایش بدهی های شرکت های نفت شیل هم سرسام آور شده است. شرکت نفتی بزرگ اگزون موبیل (Exxon Mobil) غول نفتی آمریکا و یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیا، تنها به اندازه ی نیمی از هزینه های عملیاتی نفتی اش را بدهی دارد. این درحالی است که اکنون شرکت های نفتی دیگر این حوزه، دو برابر درآمد سالانه شان بدهی دارند.

تحولات اخیر بازار که به سرعت در حال رخ دادن است نشان می دهد، کاهش تقاضای جهانی به همراه رکود اقتصادی اروپا ، کاهش رشد اقتصادهای نوظهور و ابهام در مورد بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، به همراه تصمیم اخیر اوپک مبنی بر تثبیت 30 میلیون بشکه ای تولید و به تاخیر افتادن خریدها از سوی مشتریان نفت، کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت در سه ماهه ابتدایی سال 2015 را رقم خواهد زد.

بر این اساس، تمامی کارشناسان صنعت نفت معتقدند بسیاری از چاه های شیل اویل موجود در کانادا و امریکا وارد مرحله از دست دادن امکان سنجی اقتصادی خود شده اند و تنها دو راه در پیش روی آنها باقی است، یا تولید را متوقف کنند و یا به تولید زیان آور خود ادامه دهند!.

کد خبر 230425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =