تداوم کاهش بهای نفت به نفع رشد اقتصادی جهان در سال 2015 است

دو اقتصاددان بلند پایه صندوق بین المللی پول روز دوشنبه (یکم دی ماه) اعلام کردند که ادامه روند کاهشی قیمتهای نفت می تواند به رشد فعالیتهای اقتصادی جهان در سال 2015 میلادی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو اقتصاددان صندوق بین المللی پول روز دوشنبه با اشاره به این که کاهش اخیر قیمتهای نفت باید ادامه یابد، اعلام کردند که این جریان می تواند فعالیتهای اقتصادی جهان را سال آینده تا 0.7 درصد افزایش دهد. 

قیمتهای نفت برنت از اوج آن در ماه ژوئن یعنی 115 دلار در هر بشکه تا کنون 46 درصد کاهش یافته است و در ماه نوامبر نیز با تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش ندادن سقف تولید کاهش بیشتری یافت.

همچنین وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور اعضای اوپک را متقاعد کرده است که کاهش تولید نفت به نفع گروه نیست حال کاهش قیمتها هر اندازه که می خواهد باشد.

اولیور بلانچارد، اقتصاددان بلندپایه صندوق بین المللی پول و رباه آرزکی، رئیس گروه تحقیقات کالا، اعلام کردند: به نظر ما این جریان در کل می تواند به اقتصاد جهان کمک کند.

 رشد اقتصاد جهان می تواند 0.3 تا 0.7 درصد بالاتر از مبنای برآورد ماه اکتبر صندوق بین المللی پول برای رشد جهان قرار گیرد. این صندوق در ماه اکتبر پیش بینی کرده بود که رشد اقتصادی جهان 3.8 درصد خواهد بود.

کاهش قیمتهای نفت می تواند سبب شود که رشد تولید ناخالص داخلی چین 0.4 تا 0.7 درصد از برآورد پیشین صندوق بین المللی پول یعنی 7.1 درصد فراتر رود. این رقم برای سال 2016 نیز می تواند 0.5 تا 0.9 درصد بیشتر شود.

تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز می تواند 0.2 تا 0.5 درصد بالاتر از برآورد 3.1 درصدی این صندوق برای سال 2015 میلادی باشد. این رقم برای سال 2016 نیز 0.3 تا 0.6 درصد بیشتر خواهد بود. 

قیمتهای نفت برای معاملات آتی از آغاز ماه جاری تاکنون بیش از 20 درصد کاهش یافته است، کاهشی که با تداوم آن می تواند بالاترین افت ماهانه در چهار سال اخیر را رقم بزند. 

اقتصاددانان صندوق بین المللی پول تصریح کردند که 65 تا 80 درصد از کاهش قیمتها مربوط به عرضه این محصول است که شامل بازگشت پرشتاب و پیش بینی نشده تولید نفت لیبی و ثبات عرضه نفت عراق است.

این دو مقام بلندپایه افزودند که با این حال عرضه و تقاضا نامعلوم می ماند زیرا انگیزه عربستان سعودی از تصمیمگیری درباره عرضه نفت و همچنین میزان تأثیر کاهش قیمتهای نفت بر سرمایه گذاریها در حوزه تولید نفت مشخص نیست.

کاهش قیمتهای نفت همچنین با تهدید ثبات مالی، بانکهای فعال در بخش انرژی و ارزش واحد پول کشورهای صادرکننده نفت را تحت تأثیر قرار می دهد. صندوق بین المللی پول هشدار داد که نوسان قیمتها و نرخ تبدیل ارز می تواند سبب ریسک گریزی مالی در جهان شود.  

دو اقتصاددان صندوق بین المللی پول در ادامه گفتند: تاکنون فشارهای ناشی از واحد پول محدود به چند کشور صادرکننده نفت از جمله روسیه، نیجریه و ونزوئلا شده است. با توجه به ارتباطات مالی در جهان، این تحولات نیازمند افزایش هشیاری همگان است.  

کد خبر 231379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =