بومی سازی 5 هزار قطعه کاربردی صنعت نفت در مناطق نفتخیز جنوب

رئیس مهندسی ساخت کالای مدیریت تدارکات و امور کالای مناطق نفتخیز جنوب از پایان کار تدوین دانش فنی و ساخت 5 هزار قطعه کاربردی صنعت نفت تا پایان سال 1393 خبر داد.

به گزارش شانا، خالد واحدی با بیان این که تاکنون در مجموع 8 هزار قطعه کاربردی صنعت نفت در مناطق نفتخیزجنوب بومی سازی شده است، گفت: قرارداد ساخت 3 هزار قطعه با اعتباری افزون بر 85 میلیارد تومان در 9 ماهه امسال امضاء شد و تاکنون بیش از 60 درصد از این قطعات ساخته و تحویل شده و مابقی تا پایان امسال ساخته می شود.

وی مشکل دسترسی به مواد اولیه را تنها محدودیت موجود در زمینه ساخت داخل اعلام کرد و گفت: در مجموع تاکنون در مناطق نفتخیز جنوب افزون بر یکهزار و 27 قلم از اقلام توربین، 2 هزار و 400 قلم کمپرسور، یکهزار و 500 قلم پمپ، 350 قلم ابراز دقیق، 120 قلم لوله اتصالات و شیرآلات و 350 قلم از اقلام حفاری بومی سازی شده است.

واحدی ادامه داد: ساخت 3 هزار و 800 قلم از قطعات توربین، یکهزار و 600 قلم از قطعات کمپرسور، یکهزار قلم پمپ، 270 قلم ابزار دقیق، 250 قلم لوله، اتصالات و شیرآلات و 500 قلم از قطعات مورد نیاز صنعت حفاری در دستور ساخت مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

وی از امضا قرارداد ساخت 2 دستگاه توربین رولزرویس و 2 دستگاه توربین کلارک (مدل اصلاح شده مطابق با توربینهایی که هم اکنون در کارخانه های انگلیس طراحی می شود) با یک سازنده داخلی خبر داد و گفت: به محض تصویب بودجه در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران این قرارداد امضاء می شود.

وی گام نخست در تحقق بومی سازی قطعات مورد نیاز صنعت نفت را تدوین دانش فنی از سوی مراکز دانش بنیان خواند و افزود: پس از تهیه دانش فنی و نقشه های ساخت، کار ساخت این قطعات به سازندگان مجاز در وندورلیست سپرده می شود.

به گفته واحدی، نمونه اولیه قطعات بعد از ساخته شدن و دریافت گواهینامه معتبر در واحدهای بهره برداری و عملیاتی، تست میدانی می شوند و در صورت نتیجه مثبت این آزمایش، تولید انبوه قطعه انجام می شود.

وی توضیح داد: ثبت نام سازنده قطعه، مرحله بعد از تولید انبوه است که این ثبت نام سبب می شود خریدهای بعدی به شکل انحصاری صرفا از این سازنده داخلی انجام شود.

واحدی با بیان این که هم اکنون مناطق نفتخیز جنوب از مرحله قطعه سازی گذشته و وارد مرحله ساخت مجموعه شده است، گفت: مجموعه مهندسی ساخت کالا در مقطعی سیاست خود را مبنی بر ساخت قطعات یدکی مورد نیاز صنعت نفت تعریف کرده بود اما خوشبختانه هم اکنون از این مرحله عبور و وارد مرحله ساخت مجموعه شده است.

کد خبر 235430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =